برنامه ریزی شهری
رحمت محمدزاده؛ ملیحه جاویدمهر
چکیده
در پی افزایش توجه دولت به مقوله سلامت و ایجاد فضای رقابتی در عرصه ارائه خدمات سلامت، اهمیت کیفیت خدمات درمانی و سطح انتظارات مردم از سیستم سلامت و درمان نیز در پی ارتقای استانداردهای کیفیت زندگی به نحو مؤثری افزایش یافته است. انتخاب مکان مناسب برای راهاندازی یک مرکز درمانی ازجمله تصمیمات استراتژیک است که بالقوه میتواند تأثیرات ...
بیشتر
در پی افزایش توجه دولت به مقوله سلامت و ایجاد فضای رقابتی در عرصه ارائه خدمات سلامت، اهمیت کیفیت خدمات درمانی و سطح انتظارات مردم از سیستم سلامت و درمان نیز در پی ارتقای استانداردهای کیفیت زندگی به نحو مؤثری افزایش یافته است. انتخاب مکان مناسب برای راهاندازی یک مرکز درمانی ازجمله تصمیمات استراتژیک است که بالقوه میتواند تأثیرات پایدار بر عملکرد آن مرکز در بلند مدت داشته باشد. معیارهای تصمیمگیری متعددی میتوانند بر تصمیم ارزیابی مکان یک مرکز درمانی تاثیرگذار باشند که میبایست بهصورت توأمان در نظر گرفته شوند. در مقاله حاضر، معیارهای ارزیابی مکان مناسب برای راهاندازی یک مرکز درمانی جدید در سه شهر تهران، مشهد و تبریز با استفاده از روش دلفی و بهکارگیری مدل رقابتی الماس پورتر مبتنی بر اطلاعات پیمایشی دریافتشده از خبرگان ارائه شده است. با توجه به ماهیت مسئله تصمیمگیری از منظر وجود ارتباطات متقابل مابین معیارهای تصمیمگیری ، از روش تحلیل شبکه با بکارگیری نرمافزار Super Decision برای انتخاب گزینه مناسب استفاده شده است. نتایج حاصل از پیادهسازی مدل کمی تصمیمگیری چند معیاره در این تحقیق، حاکی از انتخاب شهر تهران به عنوان مکان منتخب برای راهاندازی یک مرکز جدید با امتیاز 722/0و قرار گرفتن دو گزینه نسبتا همتراز مشهد و تبریز در جایگاه بعدی به ترتیب با امتیازهای 526/0 و 517/0 است. توسعه زیرساختها و استفاده از فرصتهای بالقوه گردشگردی در دو شهر مشهد و تبریز به عنوان دو راهکار برای ارتقای جایگاه رقابتی آنها با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود.
برنامه ریزی شهری
رحمت محمدزاده؛ حسین فلاح نژاد
چکیده
با وجود پیشرفتهای فنی و تـکنولوژیکی شگرف در عرصه حـمل و نقل و ترافـیک، پیادهروی همچنان اصلیترین و مهمترین الگوی حرکتی مجتمعهای زیستی محسوب میشود؛ تاجائی که امروزه، برای توسعه آن، مدلها و الگوهای مختلفی چون جداسازی ترافیک، فضاهای محصور پیاده، منطقه یا خیابان مخصوص پیاده، خیابان پیاده محور، مرکز تجاری پیاده، ...
بیشتر
با وجود پیشرفتهای فنی و تـکنولوژیکی شگرف در عرصه حـمل و نقل و ترافـیک، پیادهروی همچنان اصلیترین و مهمترین الگوی حرکتی مجتمعهای زیستی محسوب میشود؛ تاجائی که امروزه، برای توسعه آن، مدلها و الگوهای مختلفی چون جداسازی ترافیک، فضاهای محصور پیاده، منطقه یا خیابان مخصوص پیاده، خیابان پیاده محور، مرکز تجاری پیاده، خیابان خرید، معماری ترافیکی، آرامسازی ترافیک، سبز راه و فراگذرها ارائه شده است. در بخش قدیمی شهر تبریز، میزان تحققپذیری هریک از الگوها و مدلها، با بهکارگیری معیارها و ضوابط طراحی شهری چون پیوستگی، کوتاهی، زیبائی، امنیتی، راحتی، دسترسی، اجرائی، بهرهوری، محیطی، اقتصادی، و مشارکت مردمی بهوسیله 20 نفر از کارشناسان امور شهری ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از بین الگوهای مطروحه، مدلهای خیابان پیاده محور، خیابان خرید پیاده، آرامسازی ترافیک سواره و خیابان پیاده و مسیرهای پیاده سنتی، حائز بیشترین موقعیت برای توسعه در بخش مرکزی شهر تبریز میباشند.
رحمت محمدزاده
دوره 18، شماره 48 ، تیر 1393، ، صفحه 245-278
چکیده
این مقاله به بررسی جایگاه طبیعت در نظام مدرن و چالشهای رودروی آن میپردازد. اگر در گذشته، انسان و طبیعت با برقراری رابطه متقابل روح واحد داشتند و در طی قرون متمادی میتوانستند بهطور مسالمتآمیز به حیات خود ادامه دهند در دوره معاصر این ارتباط با کشف عقل جدید یک سویه شده و با ابژه تلقی شدن طبیعت، نگرش بدان بر اساس میزان بهرهوری ...
بیشتر
این مقاله به بررسی جایگاه طبیعت در نظام مدرن و چالشهای رودروی آن میپردازد. اگر در گذشته، انسان و طبیعت با برقراری رابطه متقابل روح واحد داشتند و در طی قرون متمادی میتوانستند بهطور مسالمتآمیز به حیات خود ادامه دهند در دوره معاصر این ارتباط با کشف عقل جدید یک سویه شده و با ابژه تلقی شدن طبیعت، نگرش بدان بر اساس میزان بهرهوری و منافع اقتصادی صورت میگیرد. برایند این نگرش همچنان که تجارب موجود نشان میدهد آسیبپذیری منابع طبیعی و تهدید جدی محیط زیست بوده است. طبیعی است که با این روند، سلسلهمراتب چرخه حیات و بافتهای زنده و غیرزنده در معرض خطر جدی قرار میگیرند. براستی معما یا راز و رمز این مساله در چیست؛ از چه عواملی متأثر است؛ چرا با وجود افزایش آگاهی بشر از پیامدهای تخریب محیط زیست، او بیش از هر وقت دیگر حریصانه به تخریب آن میپردازد؛ بین تفکر عقلانی و تخریب محیط زیست چه رابطهای وجود دارد؛ آیا در نهایت با تفکر منطقی میتوان با این بحران مقابله نمود؟ مقاله حاضر با استفاده از منابع موجود درصدد بررسی تحلیلی این سوالات با تأکید بر شهرهای ایران میباشد.