افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و بهتبع آن استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روبرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصربهفرد نظیر ارزانی، صرفه در مصرف انرژی، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی بیش از پیش بهعنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. یکی ...
بیشتر
افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و بهتبع آن استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روبرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصربهفرد نظیر ارزانی، صرفه در مصرف انرژی، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی بیش از پیش بهعنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از عمدهترین راهکارهایی که متخصصان و صاحبنظران برای دستیابی به توسعه پایدار شهری مطرح میکنند؛ استفاده بیشتر از دوچرخه است. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر کاهش تمایل به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری زنجان میباشد که از دو روش اسنادی، کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است و از نرمافزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل دادههای آماری استفاده شده است با توجه به نتایج مطالعات میدانی در شهر زنجان استفاده از دوچرخه در جابهجاییهای شهری بسیار پایین است بهطوری که فقط 8 درصد جامعه آماری تحقیق بهطور قابل توجهی از دوچرخه برای فعالیتهای شهری استفاده مینمایند که این امر از عواملی نظیر عدم فرهنگسازی استفاده از دوچرخه، ضعف تبلیغات در رسانهها، نبود مسیرهای ویژه دوچرخهسواری، عدم استفاده مدیران جامعه، تأثیر وضیعیت اقلیمی، عدم تناسب دوچرخهسواری بانوان با فرهنگ عمومی، کمبود آگاهی از مزایای دوچرخهسواری، نبود امنیت دوچرخهسواران و نبود پارکینگ برای دوچرخه میباشد.