برنامه ریزی شهری
فریدون بابایی اقدم؛ رحیم حیدری چیانه؛ قاسم رحیمی فرد
چکیده
در سالهای اخیر رقابتپذیری بهعنوان مفهوم اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه پایدار صنعت گردشگری مطرح میشود. شاید تا چند سال پیش فقط ارائه خدماتی مثل اتاقهای تمیز، سرویس حملونقل و غذای مناسب، مشتریان هتلها را راضی نگه میداشت؛ ولی در حال حاضر مسافران هتلها کل فرایند دریافت خدمات از مرحله ورود به اماکن اقامتی تا مرحله ترک آن را ...
بیشتر
در سالهای اخیر رقابتپذیری بهعنوان مفهوم اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه پایدار صنعت گردشگری مطرح میشود. شاید تا چند سال پیش فقط ارائه خدماتی مثل اتاقهای تمیز، سرویس حملونقل و غذای مناسب، مشتریان هتلها را راضی نگه میداشت؛ ولی در حال حاضر مسافران هتلها کل فرایند دریافت خدمات از مرحله ورود به اماکن اقامتی تا مرحله ترک آن را مورد ارزیابی قرار میدهند و انتظارات خود را با کیفیت خدمات ارائهشده مقایسه و این ارزیابی را مبنای مراجعات بعدی قرار میدهند. از مهمترین ویژگیهای خدمات اقامتی، ایجاد حس اطمینان و آسایش به مشتریان از طریق رابطهای باکیفیت بالا و توجه به تأمین نیازهای روحی و جسمی مسافران هست. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. باتوجهبه شاخصهای مورد بررسی، برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق کتابخانهای و سپس میدانی (روش پرسشنامه - طیف لیکرت) از گردشگران مراکز اقامتی در تبریز استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تی تک نمونهای (T-Test) بهمنظور ارزیابی شاخصهای رقابتپذیری شهر تبریز استفاده شد. از تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل واریانس (Anova) برای بررسی و مطالعه وجود رابطه بین شاخصهای رقابتپذیری گردشگری شهر تبریز و مدیریت کیفیت فراگیر و مشخصکردن تأثیر هر یک از متغیرهای مدیریت کیفیت فراگیر بر رقابتپذیری گردشگری شهر تبریز استفاده شد. همچنین برای چگونگی روابط بین متغیرها در بازه سهماهه تیرماه و مهرماه 1402، همبستگی آن هم مورد بررسی قرار گرفت که از نوع مثبت بود و نتایج پژوهش نشان داد که با اعمال مدیریت کیفیت فراگیر، اندازه شاخصهای رقابتپذیری گردشگری نیز در طول زمان در مراکز اقامتی تبریز افزایش پیدا میکند.