برنامه ریزی شهری
فریدون بابایی اقدم؛ رحیم حیدری چیانه؛ قاسم رحیمی فرد
چکیده
در سالهای اخیر رقابتپذیری بهعنوان مفهوم اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه پایدار صنعت گردشگری مطرح میشود. شاید تا چند سال پیش فقط ارائه خدماتی مثل اتاقهای تمیز، سرویس حملونقل و غذای مناسب، مشتریان هتلها را راضی نگه میداشت؛ ولی در حال حاضر مسافران هتلها کل فرایند دریافت خدمات از مرحله ورود به اماکن اقامتی تا مرحله ترک آن را ...
بیشتر
در سالهای اخیر رقابتپذیری بهعنوان مفهوم اقتصادی تأثیرگذار بر توسعه پایدار صنعت گردشگری مطرح میشود. شاید تا چند سال پیش فقط ارائه خدماتی مثل اتاقهای تمیز، سرویس حملونقل و غذای مناسب، مشتریان هتلها را راضی نگه میداشت؛ ولی در حال حاضر مسافران هتلها کل فرایند دریافت خدمات از مرحله ورود به اماکن اقامتی تا مرحله ترک آن را مورد ارزیابی قرار میدهند و انتظارات خود را با کیفیت خدمات ارائهشده مقایسه و این ارزیابی را مبنای مراجعات بعدی قرار میدهند. از مهمترین ویژگیهای خدمات اقامتی، ایجاد حس اطمینان و آسایش به مشتریان از طریق رابطهای باکیفیت بالا و توجه به تأمین نیازهای روحی و جسمی مسافران هست. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی است. باتوجهبه شاخصهای مورد بررسی، برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق کتابخانهای و سپس میدانی (روش پرسشنامه - طیف لیکرت) از گردشگران مراکز اقامتی در تبریز استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تی تک نمونهای (T-Test) بهمنظور ارزیابی شاخصهای رقابتپذیری شهر تبریز استفاده شد. از تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل واریانس (Anova) برای بررسی و مطالعه وجود رابطه بین شاخصهای رقابتپذیری گردشگری شهر تبریز و مدیریت کیفیت فراگیر و مشخصکردن تأثیر هر یک از متغیرهای مدیریت کیفیت فراگیر بر رقابتپذیری گردشگری شهر تبریز استفاده شد. همچنین برای چگونگی روابط بین متغیرها در بازه سهماهه تیرماه و مهرماه 1402، همبستگی آن هم مورد بررسی قرار گرفت که از نوع مثبت بود و نتایج پژوهش نشان داد که با اعمال مدیریت کیفیت فراگیر، اندازه شاخصهای رقابتپذیری گردشگری نیز در طول زمان در مراکز اقامتی تبریز افزایش پیدا میکند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
رحیم حیدری چیانه؛ فریدون بابایی اقدم؛ حسین پناه القلندیس
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر برآورد گردید.
یافتههای تحقیق نشان داد بهجز ترافیک شهری و دسترسی مناسب به سرویسهای بهداشتی در اغلب نقاط شهر تبریز، شهر تبریز برای گردشگری در اغلب موارد ذکرشده دارای قابلیت هست و میتوان از این ظرفیتها در راستای تبدیل شدن تبریز بهعنوان مقصد مطرح گردشگری استفاده کرد. هم-چنین نتایج نشانگر آن بود که از دیدگاه افراد مورد مطالعه چالشهای موقعیت جغرافیایی دور تبریز (فقدان موقعیت مرکزی) و عدم مجاورت با سایر شهرها و استانهای مرکزی ایران با میانگین 65/3، فصلی بودن مسافرت به تبریز با میانگین 4 و چالشهای ارتباط با جامعه میزبان (شهروندان تبریزی) با میانگین 25/3 ازجمله چالشهای اساسی و مهم توسعه گردشگری و شکل نگرفتن شخصیت مقصد مطرح تبریز میباشند.
اساس یافتههای پژوهش، شهر تبریز دارای ظرفیتهای گردشگری مناسبی است و میتواند به عنوان یک مقصد مطرح گردشگری معرفی شود. با این حال، چالشهایی همچون موقعیت جغرافیایی دور از مرکز، فصلی بودن مسافرت به تبریز و ارتباط با جامعه میزبان، به عنوان موانع اساسی توسعه گردشگری و شکلگیری شخصیت مقصد تبریز شناسایی شدهاند.