مسعود نیک سیرت؛ سیدعلی بدری
دوره 18، شماره 50 ، بهمن 1393، ، صفحه 333-363
چکیده
اولین شرط لازم برای موفقیت تحقیقات مربوط به روستاها، درک و برداشت صحیح از نیازهای جامعه محلی است. بخشی از تحقیقات روستایی در کشور را پایاننامه/ رسالههای دانشجویان رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی تشکیل میدهند. پژوهش حاضر به بررسی میزان ارتباط این تحقیقات دانشجویی با نیازهای جامعه روستایی و ارائه مدلی برای انجام تحقیقات روستایی ...
بیشتر
اولین شرط لازم برای موفقیت تحقیقات مربوط به روستاها، درک و برداشت صحیح از نیازهای جامعه محلی است. بخشی از تحقیقات روستایی در کشور را پایاننامه/ رسالههای دانشجویان رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی تشکیل میدهند. پژوهش حاضر به بررسی میزان ارتباط این تحقیقات دانشجویی با نیازهای جامعه روستایی و ارائه مدلی برای انجام تحقیقات روستایی در ایران میپردازد. این پژوهش از نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی است که با ترکیب دو شیوه اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان (161 نفر) و اعضای هیئت علمی (20 نفر) رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی سه دانشگاه تهران، شهید بهشتی و تربیت مدرس را شامل میشود. دامنه تحقیق به رسالهها و پایاننامههای تدوین شده در این سه دانشگاه محدود شده تا امکان بررسی فرضهای پژوهش و تعمیمیافتهها فراهم شود. بهمنظور افزایش دقت در نمونهگیری، درصد بالایی از جامعه آماری بهعنوان نمونه انتخاب شد. با مراجعه به افراد صاحبنظر، نواقص و نارساییهای مربوط به سؤالات مرتفع شد. مقدار بهدست آمده از آزمون همسانی درونی آلفای کرونباخ (79/0) نشاندهنده پایایی نسبی پرسشنامه است. بهمنظور تحلیل دادههای جمعآوری شده، با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS- Expert Choice-Excel، از آزمونهای آماری چون توزیع فراوانی، تحلیل عاملی و مقایسه زوجی (AHP) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اکثر اساتید راهنما و مشاور پایاننامه/ رسالهها، به وجود ارتباط زیاد موضوعات تحقیق با نیازهای جامعه روستایی معتقد بودند ولی نتایج بررسی مهمترین عامل در انتخاب موضوع پایاننامه/ رسالهها نشان داد که دانشجویان در هنگام انتخاب موضوع کمتر به نیازهای جامعه روستایی توجه داشتهاند. در عین حال ساکن بودن دانشجو در روستا و یا رفت و آمد دانشجو به روستا و ارتباط دانشجو با سازمانهای متولی جامعه روستایی، بیشترین سهم را در آگاهی بخشی دانشجویان نسبت به نیازهای جامعه روستایی داشتهاند. همچنین محدودیت مالی (مشکلات مالی دانشجویان)، با وزن 249/0 مهمترین محدودیت پیش روی دانشجویان جهت انتخاب موضوعی متناسب با نیازهای جامعه روستایی بودهاست. بر این اساس، الگوی پیشنهادی پژوهش برای انجام تحقیقات روستایی در ایران ارائه شدهاست.