سیده خدیجه رضاطبع؛ رحیم حیدری چیانه
دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1393، ، صفحه 71-108
چکیده
حمل و نقل یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی شهرها بوده از اینرو برنامهریزی مناسب برای آن، پایه اولیه موجودیت و تبیین روابـط متقابل فضایی شـهرها را ممکن مـیسازد. ضعف مدیریت و عدم وجود برنامههای یکپارچه سبب بروز چالشهایی در بهرهبرداری از قابلیتهای کنونی سیستم حمل و نقل شهری شده است. دادههای مورد نیاز تحقیق، ...
بیشتر
حمل و نقل یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی شهرها بوده از اینرو برنامهریزی مناسب برای آن، پایه اولیه موجودیت و تبیین روابـط متقابل فضایی شـهرها را ممکن مـیسازد. ضعف مدیریت و عدم وجود برنامههای یکپارچه سبب بروز چالشهایی در بهرهبرداری از قابلیتهای کنونی سیستم حمل و نقل شهری شده است. دادههای مورد نیاز تحقیق، با استفاده از متدولوژی CDS از طریق منابع کتابخانهای و با نظرسنجی یک سوم از مسئولان بخش حمل و نقل با روش نمونهگیری تصادفی ساده در کلانشهر رشت جمعآوری گردید. برای روایی و اعتبار پرسشنامه از آزمون کرونباخ و برای تدوین استراتژیها از ماتریس SWOT، SPACE و برای اولویتبندی راهبردها از روش QSPM و ANP استفاده شد. نتایج حاصل از ماتریس SWOT دارای نمرههای ارزیابی 23/2 و 87/2 میباشد از اینرو موقعیت حمل و نقل شهری رشت در موقعیت تدافعی قرار گرفته و برای برنامهریزی آن راهبرد تدافعی را باید برگزید همچنین نتایج ارزیابی SPACE مشابه یافتههای ماتریس سوات است. محورهای اصلی برنامهریزی مذکور بر اساس ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی، تأمین بودجه مالی، بهکارگیری نیروی انسانی متخصص، ارتقای زیرساخت فنی- ارتباطی و شاخصهای حقوقی و فرهنگی اولویتبندی گردید و سپس بر اساس تحلیل و ارزیابی معیارها و زیرمعیارها در قالب شاخصهای محیطی و ساختاری، شش گزینه پیشنهادی مطرح گردید که در این میان استراتژیهای موثر به ترتیب اهمیت، ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی با 95/30 درصد، تأمین مالی با 32/22 درصد و بهکارگیری نیروهای چند تخصصی با 94/14 درصد، ارتقای زیرساختهای فنی- ارتباطی با 70/12 درصد، ارتقای فرهنگی با 01/10 درصد و ارتقای حقوقی با 97/8 درصد میباشد.
حسین راحلی؛ رحیم حیدری چیانه؛ محمد خداوردیزاده
دوره 17، شماره 44 ، شهریور 1392، ، صفحه 95-117
چکیده
صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت به عنوان دومین اقتصاد جهان، درآمدهای بسیاری را برای کشورهای مختلف در پی دارد و از طرفی چون به گستردهترین صنعت دنیا نیز تبدیل شده است، لذا به یکی از مولفههای تفکیکناپذیر زندگی انسان معاصر نیز تبدیل شده است. امروزه منابع طبیعی به عنوان سرمایههای اصلی اکوتوریسم با چالشهای متعددی مواجه میباشند، ...
بیشتر
صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت به عنوان دومین اقتصاد جهان، درآمدهای بسیاری را برای کشورهای مختلف در پی دارد و از طرفی چون به گستردهترین صنعت دنیا نیز تبدیل شده است، لذا به یکی از مولفههای تفکیکناپذیر زندگی انسان معاصر نیز تبدیل شده است. امروزه منابع طبیعی به عنوان سرمایههای اصلی اکوتوریسم با چالشهای متعددی مواجه میباشند، تلقی منابع زیست محیطی و مقاصد اکوتوریستی به مثابه کالاها و خدمات رایگان، یکی از مهمترین دلایل اصلی این چالش محسوب میشود. بنابراین ارزشگذاری مناطق اکوتوریستی و کارکردهای زیست محیطی در راستای اتخاذ راهبردها و سیاستهای اقـتصادی از مهمترین مقولات توسعه و برنامهریزی صنعت گردشگری به شمار میآید. آبشار آسیاب خرابه از جاذبههای اکوتوریستی شهرستان جلفا در استان آذربایجانشرقی قرار دارد و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در سطح استان و ناحیه محسوب میشود. هدف تحقیق حاضر برآورد ارزش تفریحی آبشار آسیاب خرابه با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط بوده که در این راستا با استفاده از مدل لوجیت به بررسی عوامل مؤثر در پذیرش تمایل به پرداخت برای بازدید از این آبشار در تابستان سال 1387 با استفاده از 130 نمونه میپردازد. نتایج این پژوهش نشان مـیدهد که 68 درصد بازدیدکنندگان حاضر به پرداخت مبلغی برای بازدیـد از این جاذبه اکوتوریستی میباشند. متغیرهای مبلغ پیشنهادی، میزان تحصیلات، درآمد، رضایت، بعد خانوار، سن و جنسیت عوامل موثر در احتمال پذیرش تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان میباشند که دو متغیر سن و جنسیت معنادار نمیباشند. میانگین تمایل به پرداخت در بین بازدیدکنندگان 4000 ریال و ارزش تفریحی سالانه این جاذبه 380 میلیون ریال برآورد گردید. لذا با توجه به ارزش و اهمیت بالای آبشار آسیاب خرابه، میطلبد که برنامهریزان برای توسعه گردشگری و بالا بردن رفاه بازدیدکنندگان به این منطقه توجه بیشتری داشته باشند.