ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
ایرج تیموری؛ هادی حکیمی
چکیده
برای شهروندان ایرانی سفر به ترکیه بدون داشتن ویزا مقدور بوده و عمدهترین دلایل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه را میتوان؛ استراحت و گذران اوقات فراغت، بهرهمندی از جاذبههای مـختلف طبیعی، ساحلی، انسانی، تجارت، داد و ستد؛ مخصوصاً خرید البسه و پـوشاک؛ برشمرد. گردشگری یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی کشور ترکیه محسوب میشود. ...
بیشتر
برای شهروندان ایرانی سفر به ترکیه بدون داشتن ویزا مقدور بوده و عمدهترین دلایل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه را میتوان؛ استراحت و گذران اوقات فراغت، بهرهمندی از جاذبههای مـختلف طبیعی، ساحلی، انسانی، تجارت، داد و ستد؛ مخصوصاً خرید البسه و پـوشاک؛ برشمرد. گردشگری یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی کشور ترکیه محسوب میشود. افزایش یا کاهش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه به عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی در سطح ملی و بینالمللی ربط دارد. برآورد دقیق تقاضای گردشگری موضوعی مهم و حیاتی برای صنعت توریسم بهشمار رفته و پیشبینی دقیق تقاضای گردشگری میتواند اطلاعات مفیدی را برای برنامهریزی و سیاستگذاریهای آتی در رابطه با توریسم فراهم سازد. هدف این مقاله پیشبینی تقاضای سفر به ترکیه از طرف گردشگران ایرانی میباشد. تکنیک مورد استفاده برای پیشبینی تقاضای سفر شبکههای عصبی مصنوعی میباشد. متغیرهای اثرگذار بر روی تقاضای گردشگری ایرانیان با بررسی پیشینه تحقیق استخراج شد و جمعاً 13 متغیر را این تحقیق برای پیشبینی تقاضای گردشگری به کار رفت. نتایج بهدست آمده از تحقیق نشان میدهد که برآوردهای بهدست آمده در مقایسه با دادههای واقعی از خطای کمتری برخوردار هستند. طبق یافتههای تحقیق چهار متغیر مهم اثرگذار بر تقاضای گردشگری از طرف شهروندان ایرانی؛ میزان تولید روزانه نفت خام در ایران، نرخ تورم در ایران، تولید ناخالص داخلی در ترکیه، تولید ناخالص داخلی در ایران به ازای افراد شاغل است.
برنامه ریزی شهری
ایرج تیموری؛ هادی حکیمی؛ ویدا حسین پورشاد
چکیده
برخورداری از مسکن برای بسیاری از خانوادهها، صرفاً مکانی برای زندگی قلمداد نمیشود. بلکه مسکن بخش مهمی از دارایی خانوادهها به شمار میرود. بهعبارت دیگر، این کالای اساسی، صرفاً حالت مصرفی نداشته بلکه حالت سرمایهای نیز داشته، که در انتخاب نوع و محل آن، قیمت نقشی تعیینکننده دارد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای ...
بیشتر
برخورداری از مسکن برای بسیاری از خانوادهها، صرفاً مکانی برای زندگی قلمداد نمیشود. بلکه مسکن بخش مهمی از دارایی خانوادهها به شمار میرود. بهعبارت دیگر، این کالای اساسی، صرفاً حالت مصرفی نداشته بلکه حالت سرمایهای نیز داشته، که در انتخاب نوع و محل آن، قیمت نقشی تعیینکننده دارد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای اثرگذار در تعیین قیمت مسکن در شهر جدید سهند میباشد. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی میباشد که برای آزمون همبستگی، از تابع هدانیک استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از بین متغیرهای کالبدی؛ مساحت عرصه و عیان، تعداد طبقات، تعداد واحدها در هر طبقه و از بین متغیرهای فضائی و دسترسی؛ نزدیکی به مراکز خرید و فاصله از پارک اهمیت بالایی در تعیین قیمت یک ساختمان مسکونی در شهر جدید سهند دارند. همچنین تحلیل همبستگی نشان میدهد که در شهر سهند، بین افزایش فاصله از مسجد و افزایش قیمت مسکن رابطه مستقیم و بین افزایش فاصله از پارکها، فروشگاهها و مراکز خرید و خیابانهای اصلی با افزایش قیمت مسکن رابطه معکوسی وجود دارد.