اهمیت حمل و نقل درون شهری با اختصاص حدود 25 درصـد از فضای شهرها به خـود و همچنـین بـا فـراهم سـازی زمینه تحول و پویایی شهرها و شهروندان آنهـا غیر قابـل انکـار اسـت. امروزه حمـل و نقـل شهری بـه دلیـل مسـائل و مشکلات و چالشهای مختلف از قبیل آلوده سـازی هـوای شـهرها و آلودگی صوتی مورد توجه برنامه -ریزان شهری و محققان قرار گرفته است. در ...
بیشتر
اهمیت حمل و نقل درون شهری با اختصاص حدود 25 درصـد از فضای شهرها به خـود و همچنـین بـا فـراهم سـازی زمینه تحول و پویایی شهرها و شهروندان آنهـا غیر قابـل انکـار اسـت. امروزه حمـل و نقـل شهری بـه دلیـل مسـائل و مشکلات و چالشهای مختلف از قبیل آلوده سـازی هـوای شـهرها و آلودگی صوتی مورد توجه برنامه -ریزان شهری و محققان قرار گرفته است. در شهر شهرکرد در زمینه حمل و نقل پایدار برنامه ریزی اصولی صورت نگرفته و زیرساخت های ضعیف حمل و نقل موجود، کفاف جمعیت رو به رشد شهر را ندارد و شهر با مشکلات جدی از جمله آلودگی های زیست محیطی، ترافیک و تصادفات روبرو است. از این رو ضروری است که مدیران و برنامه ریزان شهری با نگاه راهبردی به تحلیل وضعیت و برنامه ریزی در توسعه سیستم حمل و نقل شهری بپردازند. لذا در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، ابتدا بوسیله مدل SWOT نقاظ ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدات سیستم حمل و نقل شهرکرد شناسایی شده و سپس با استفاده ماتریس عوامل داخلی و خارجی جایگاه و موقعیت سیستم حمل و نقل شهر مشخص گردیده و بر این اساس راهبرهای ترکیبی برای بهبود وضعیت موجود پیشنهاد شده است. در نهایت با استفاده از ماتریس کمی برنامه ریزی راهبردی (QSPM) به اولویت بندی راهبردهای پیشنهادی پرداخته شده است.