ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
معصومه مهدیان بهنمیری؛ مسعود تقوایی
چکیده
خواستگاه ادبیات، مطالعات، برنامهریزی و توسعه مضامین علمی و عملیاتی گردشگری خلاق، بیشتر از جنبه اقتصادی قابل بحث است که پیشرانهای کارکردی خود را در دل طراحان و مفسران ملل توسعهیافته میبیند. از این گذار اقتصادی و رفتاری که با عنوان چهارمین انقلاب صنعتی یاد میشود، شاهراه کلیدی دنیای آتی در بهرهبرداری محیطی و آیندهپژوهی ...
بیشتر
خواستگاه ادبیات، مطالعات، برنامهریزی و توسعه مضامین علمی و عملیاتی گردشگری خلاق، بیشتر از جنبه اقتصادی قابل بحث است که پیشرانهای کارکردی خود را در دل طراحان و مفسران ملل توسعهیافته میبیند. از این گذار اقتصادی و رفتاری که با عنوان چهارمین انقلاب صنعتی یاد میشود، شاهراه کلیدی دنیای آتی در بهرهبرداری محیطی و آیندهپژوهی سرزمینی و محلی یاد میشود. چراکه گردشگری با تلفیق عینی از مفهومسازی گفتگوی تمدنها، زمینه-ساز صلح، توسعه و رفاه تمدن بشری خواهد بود. نوشتار حاضر با علم به جایگاه و نقش این مهم در آینده اقتصاد ملی و محلی کشورمان و با تأثیر از مطالعات جهانی صورت گرفته و همچنین تأثر از نقش کمرنگ مطالعات گردشگری خلاق در اقتصاد سرزمینی، به بررسی این مهم در استان گلستان پرداخته است. این پژوهش که بهلحاظ هدف از نوع تحقیقات توسعهای، از حیث ماهیت، توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر روش پیمایشی و میدانی میباشد، با استفاده از شیوه گردآوری کتابخانهای، اسنادی و نیز شیوه پیمایشِ میدانی با مراجعه به سازمانها و ارگانهای ذیربط به ارزیابی پراکنش فضایی مجریان و عملگراهای خلاقیت گردشگری خلاق که دارای چهار بُعدِ محیط خلاق، فرآیند خلاق، صنایع و محصول خلاق و طبقه خلاق میباشد پرداخته است. نتایج این مطالعه از 27 زیرشاخص در چهار حوزه مزبور که با اﺳﺘﻔﺎده از روش کریتیک(CRITIC)، همچنین تکنیک ایداس (EDAS) و البته بهرهگیری از نرمافزار ArcGIS بهدست آمده است نشان می-دهد که در قالب شاخصها و شهرستانهای مورد مطالعه از وضعیت نسبتاً نامطلوب و کاملاً نامطلوب برخوردار است. یافتههای عینی این پژوهش در تلفیق با مبانینظری و مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که مشکلات برنامهریزی، ساختاری، مطالعاتی بنیادین بر پیکره گردشگری وجود دارد که نیازمند اهمیت و توجه گسترده به این حوزه است.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
مسعود تقوایی؛ شیدا جانعلی پور؛ مرجان شفیعی
چکیده
گردشگری در قرن اخیر به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در جهت ارتقاء کیفیت ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهرها شناخته شده است. اگر این صنعت به صورت خلاقانه مورد استفاده قرار بگیرد میتواند نتایج مثبت زیادی هم برای جامعه گردشگر و هم برای جامعه میزبان داشته باشد. بنابراین توجه به عوامل مؤثر در توسعۀ گردشگری و برنامهریزی در این زمینه ...
بیشتر
گردشگری در قرن اخیر به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در جهت ارتقاء کیفیت ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهرها شناخته شده است. اگر این صنعت به صورت خلاقانه مورد استفاده قرار بگیرد میتواند نتایج مثبت زیادی هم برای جامعه گردشگر و هم برای جامعه میزبان داشته باشد. بنابراین توجه به عوامل مؤثر در توسعۀ گردشگری و برنامهریزی در این زمینه امری ضروری است. از این رو در پژوهش حاضر به تبیین شاخصهای موثر در توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر جاذبههای گردشگری پرداخته شده است. نوع پژوهش از نظر روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی- توسعهای است. دادههای پژوهش از روش کتابخانهای - اسنادی و روش میدانی- پیمایشی به دست آمده است. نمونه آماری تحقیق را 385 نفر از گردشگران و شهروندان تشکیل دادهاند که حجم نمونه با استفاده از روش کوکران به دست آمده است. همچنین شناسایی مسئولان و متولیان با استفاده از روش گلوله برفی صورت گرفته است. برای بررسی و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، ضریب آنتروپی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره(AHP، تاپسیس، ساو) استفاده شد و در نهایت با جمعبندی نتایج حاصل از روشهای انجام شده، اولویتبندی مولفهها با روش رتبه بندی جزئی (POSET) صورت گرفت. نتایج یافتههای روش تحلیل عاملی نشان میدهد که چهار عامل، فرهنگی/ اجتماعی، فرهنگی / هنری، کالبدی/ نهادی و اقتصادی مهمترین عوامل تأثیر گذار در توسعه گردشگری خلاق هستند و در ادامه مولفههای موثر بر توسعه گردشگری خلاق رتبه بندی شد. محاسبات ضریب آنتروپی نیز بیانگر عدم تعادل در توزیع جاذبهها در بیشتر مناطق است.