ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
غلامرضا کاظمیان شیران؛ محمود ضیائی؛ فاطمه یاوری گهر؛ یاور بابائی
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای توسعه مکملگرای گردشگری و بررسی نقش آن در توسعه منطقهای انجام گرفته است. برای این منظور، روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و دارای دو مرحله متوالی کیفی و سپس کمی است. روش تحقیق این مطالعه به گونهای است که ابتدا در بخش کیفی از روش فراترکیب و تحلیل مضمون استفاده شد و الگوی تحقیق براساس آن طراحی ...
بیشتر
این مطالعه با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای توسعه مکملگرای گردشگری و بررسی نقش آن در توسعه منطقهای انجام گرفته است. برای این منظور، روش پژوهش، آمیخته اکتشافی و دارای دو مرحله متوالی کیفی و سپس کمی است. روش تحقیق این مطالعه به گونهای است که ابتدا در بخش کیفی از روش فراترکیب و تحلیل مضمون استفاده شد و الگوی تحقیق براساس آن طراحی گردید و سپس در بخش کمی با استفاده روش معادلات ساختاری به بررسی ساختاری مدل تحقیق، تعیین روایی و پایایی و ارتباط بین سازهها پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق شامل مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق با تعداد نمونه 59 مطالعه و خبرگان دانشگاهی، اجرایی و مدیران کسب و کارهای گردشگری با تعداد نمونه 18 نفر در بخش کیفی و 110 نفر در بخش کمی میباشد. براساس نتایج تحقیق، براساس رویکرد کیفی، دو مفهوم فراگیر شامل دستاوردهای توسعه منطقهای و توسعه مکملگرای گردشگری با ابعاد مکملگرایی سیاستی، مکملگرایی همکارانه، مکملگرایی فرهنگی، مکملگرایی پویا، مکملگرایی فنی و مکملگرایی سایتهای گردشگری شناسایی شد. همچنین نتایج حاصل از معادلات ساختاری و با تاکید بر استان اردبیل به عنوان منطقه مورد مطالعه، نشان داد که توسعه مکملگرای گردشگری با ضریب مسیر 406/0 و معناداری 893/4 تاثیر مثبت و معناداری بر دستاوردهای توسعه منطقهای در استان اردبیل دارد. نتایج این تحقیق میتواند به توسعه ادبیات تحقیق در حوزه مکملگرایی در گردشگری و نیز بکارگیری گردشگری در دستیابی به دستاوردهای توسعه منطقهای کمک کند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
علی مدبر خاک نژاد؛ کریم حسین زاده دلیر؛ بختیار عزت پناه
چکیده
امروزه گردشگری بهعنوان یکی از نیروهای اقتصادی-اجتماعی بسیار مهم محسوب میشود که توسعهی آن سبب بهبود اقتصاد، ارتقای سطح استاندارد زندگی جامعهی میزبان، افزایش درآمد، افزایش تأسیسات و اشتغالزایی میگردد. در این راستا، بهمنظور توسعهی گردشگری نیاز به برنامهریزی جامع در ابعاد مختلف و مدیریت منسجم میباشد. با توجه به نقش ...
بیشتر
امروزه گردشگری بهعنوان یکی از نیروهای اقتصادی-اجتماعی بسیار مهم محسوب میشود که توسعهی آن سبب بهبود اقتصاد، ارتقای سطح استاندارد زندگی جامعهی میزبان، افزایش درآمد، افزایش تأسیسات و اشتغالزایی میگردد. در این راستا، بهمنظور توسعهی گردشگری نیاز به برنامهریزی جامع در ابعاد مختلف و مدیریت منسجم میباشد. با توجه به نقش مؤلفههای مدیریتی در توسعهی گردشگری، تحقیق حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای مدیریتی تأثیرگذار بر توسعهی گردشگری تاریخی-فرهنگی تبریز نگارش شده است. روش تحقیق در مطالعهی حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوهی اجرا، پیمایشی و از نظر زمانی، مقطعی میباشد. جامعهی آماری تحقیق نیز شامل مدیران، مسئولان و کارشناسان شهرداری منطقه تاریخی-فرهنگی شهر تبریز بوده که حجم نمونه بر اساس روش دلفی 100 نفر برآورد شده است. همچنین بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین پیشرانهای مدیریتی تأثیرگذار بر توسعهی گردشگری بافت تاریخی-فرهنگی ظرفیتهای برونسازمانی، ظرفیتهای درونسازمانی و ضوابط و تعاریف پروژهها میباشند که به ترتیب ضریب حاصل از مدل ساختاری برای آنها 71/0، 63/0 و 56/0 بهدست آمده است. همچنین در بین متغیرهای فرعی نیز بیشترین تأثیرگذاری مربوط به متغیرهای شکلگیری تعامل نهادی با سایر سازمانهای دولتی و خصوصی در راستای توسعهی گردشگری محور تاریخی-فرهنگی، توانایی تقویت مکانیزمهای بومی و محلی در راستای توسعهی گردشگری تاریخی-فرهنگی و شناخت هدفمند مسائل بافت تاریخی و انعطافپذیری در برنامههای بافت تاریخی در راستای توسعهی گردشگری به ترتیب با ضرایب 77/0، 72/0 و 65/0 میباشد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
حمید نظری سرمازه؛ اسکندر صیدایی
چکیده
پژوهش حاضر، درصدد بررسی این است که جامعه مورد مطالعه باید چه شرایطی را داشته باشد تا بتواند در مسیر توسعه کارآفرینی گردشگری حرکت کند. این پژوهش، از لحاظ ماهیت و روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق از افراد فعال حوزه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ تشکیل شد. نمونه 244 نفری از فعالان گردشگری به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر، درصدد بررسی این است که جامعه مورد مطالعه باید چه شرایطی را داشته باشد تا بتواند در مسیر توسعه کارآفرینی گردشگری حرکت کند. این پژوهش، از لحاظ ماهیت و روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق از افراد فعال حوزه گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ تشکیل شد. نمونه 244 نفری از فعالان گردشگری به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرارگرفت. توزیع نمونه، براساس آمار سازمان گردشگری استان، به نسبت تعداد فعالان گردشگری در مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ صورت گرفت. از روش تحلیل مقایسه کیفی، که در ارائه راه حل های مختلف و تحلیل سیستماتیک مزیت دارد؛ برای تحلیل داده ها استفاده شد. در مجموع، چهار شاخص "اقتصادی"، "اجتماعی-فرهنگی"، "محیطی" و "زیرساختی" در قالب شرایط اثرگذار، وارد تحلیل شد. تحلیل منفرد نشان داد که شاخص "زیرساختی" با شش تکرار، بیشترین حمایت را از نتیجه دارد. با این وجود، هر کدام از شرایط به صورت جداگانه تنها شرط لازم برای توسعه کارآفرینی گردشگری است و هر کدام از شرایط در صورتی منجر به نتیجه می شوند که با شرایط دیگر ترکیب شود. در تحلیل ترکیبی، به طور کلی چهار ترکیب علی شرایط با کفایت نظری مقبول به دست آمد. ترکیب "شرایط اقتصادی" و "شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 81/0 و ضریب سازگاری 89/0 بیشترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی گردشگری دارد. پس از آن، ترکیب "شرایط اجتماعی-فرهنگی"، "شرایط اقتصادی" و "شرایط محیطی" با ضریب پوشش 72/0 و ضریب سازگاری 94/0 دومین ترکیب اثرگذار است؛ ترکیب سوم "~ شرایط محیطی" و شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 64/0 و ضریب سازگاری 87/0؛ و آخرین ترکیب اثر گذار "~ شرایط اقتصادی" و "شرایط محیطی" و "شرایط زیرساختی" با ضریب پوشش 49/0 و ضریب سازگاری 86/0 کمترین تاثیر را بر توسعه کارآفرینی گردشگری دارد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
فرنوش خراسانی زاده؛ حمید صابری؛ مهدی مومنی؛ میر نجف موسوی
چکیده
رزندگی در حقیقت تمایل شهروندان به حضور فعال و پویا در محیطهای شهری گفته میشود که باعث پر رونق و شلوغ تر شدن فضاهای شهری و افزایش حضور شهروندان در فضاهای عمومی شهر می شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر سرزندگی در فضاهای عمومی شهری از دیدگاه شهروندان و گردشگران در مناطق شهری(1و3و5و6 ) اصفهان می باشد. روش تحقیق از لحاظ ...
بیشتر
رزندگی در حقیقت تمایل شهروندان به حضور فعال و پویا در محیطهای شهری گفته میشود که باعث پر رونق و شلوغ تر شدن فضاهای شهری و افزایش حضور شهروندان در فضاهای عمومی شهر می شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر سرزندگی در فضاهای عمومی شهری از دیدگاه شهروندان و گردشگران در مناطق شهری(1و3و5و6 ) اصفهان می باشد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی تحلیلی می باشد . تعداد کل نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 در صد 584 نفر برآورد گردید. از این تعداد نیمی از شهروندان و نیمی از گردشگران بالای 15 سال در چهار منطقه اصفهان در بازه زمانی دی ماه 96 تا خرداد 97 می باشد. برای اندازه گیری عوامل موثر در سرزندگی از چهار مفهوم امنیت، هویت، جذابیت کالبدی به عنوان متغییر وابسته و شاخص سرزندگی به عنوان متغییر مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تاثیر امنیت بر سرزندگی برابر با 221/0 و این ضریب تاثیر معنی داری دارد (ضریب t بیشتر از 96/1) این امر به این معنی میباشد که با بهبود امنیت، سرزندگی نیز بهبود مییابد. اثر هویت بر سرزندگی برابر با 854/0 و اثر جذابیت کالبدی بر سرزندگی برابر با 170/0 و این ضریب تاثیر معنی داری دارد .
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
جواد یوسفی
دوره 23، شماره 70 ، اسفند 1398، ، صفحه 329-346
چکیده
جاذبههای گردشگری یکی از مهمترین عناصر در برنامهریزی توسعه گردشگری به شمار میآیند به طوری که پیشرفت گردشگری و صنایع وابسته به آن در گرو جاذبههاست. از این رو مطالعه و ارزیابی جاذبههای گردشگری برای مدیریت هر چه بهتر صنعت گردشگری منطقه ضروری است. بنا به اهمیت موضوع در این پژوهش وضعیت برخی از مهمترین جاذبههای تاریخی شهر ...
بیشتر
جاذبههای گردشگری یکی از مهمترین عناصر در برنامهریزی توسعه گردشگری به شمار میآیند به طوری که پیشرفت گردشگری و صنایع وابسته به آن در گرو جاذبههاست. از این رو مطالعه و ارزیابی جاذبههای گردشگری برای مدیریت هر چه بهتر صنعت گردشگری منطقه ضروری است. بنا به اهمیت موضوع در این پژوهش وضعیت برخی از مهمترین جاذبههای تاریخی شهر بیرجند مورد ارزیابی قرار گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مقیاس سنجش طیف لیکرت پنج گزینهای میباشد. جامعه آماری گردشگران شهر بیرجند است که از میان آنها تعداد 106 نفر به عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون ویلکاکسون، بین میانه اهمیت و عملکرد جاذبهها از دیدگاه گردشگران تنها در «عمارت اکبریه» و «مسجد جامع چهار درخت» شکاف معنیداری وجود ندارد. از میان 13 اثر تاریخی مورد مطالعه، جاذبههای «حسینه نواب»، «خانه آراسته، عمارت معصومیه» و «عمارت رحیم آباد» از نظر اهمیت به ترتیب در رتبههای 1 تا 3 قرار گرفتند و از جهت عملکرد، سه جاذبه «خانه آراسته»، «عمارت شوکتآباد»، و «حسینیه نواب» بیشترین رضایت گردشگران را ایجاد کردهاند. نتایج تحلیل اهمیت – عملکرد نیز نشان داد جاذبههای «عمارت رحیمآباد»، «پست قدیم»، «مدرسه شوکتیه» و «عمارت معصومیه» به دلیل اهمیت بالا و عملکرد ضعیف باید در اولویت توجه در برنامهریزی توسعه گردشگری قرار گیرند و سازمانهای دولتی متولی باید در بودجهبندی و تخصیص منابع برای این جاذبهها اولویت راهبردی و عملیاتی قائل شوند. در مورد جاذبههای عمارت اکبریه، خانه شریف، مسجد جامع چهاردرخت، ارگ کلاهفرنگی، ارگ بهارستان و قلعه بیرجند که اهمیتشان کم ارزیابی شدهاست مهمترین راهبرد برای دستاندرکاران اطلاعرسانی و تبلیغات برای معرفی هر چه بهتر این جاذبهها توصیه میشود.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
ملیحه گل زاده؛ مصطفی میرآبادی
دوره 23، شماره 67 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 287-307
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی و تبیین وضعیت و سطح توسعه و ترویج گردشگری بازیهای بومی و محلی در شهرستان تبریز و همچنین سنجش مهمترین عوامل اثرگذار در این زمینه میباشد. این تحقیق در سال 1395 انجام گرفته و روش آن توصیفی و تحلیلی است. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز جهت تجزیهوتحلیلهای مدنظر تحقیق، از روش میدانی و توزیع پرسشنامه بین ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی و تبیین وضعیت و سطح توسعه و ترویج گردشگری بازیهای بومی و محلی در شهرستان تبریز و همچنین سنجش مهمترین عوامل اثرگذار در این زمینه میباشد. این تحقیق در سال 1395 انجام گرفته و روش آن توصیفی و تحلیلی است. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز جهت تجزیهوتحلیلهای مدنظر تحقیق، از روش میدانی و توزیع پرسشنامه بین 103 نفر از کارشناسان و متخصصان مربوط استفاده شده است. لازم به ذکر است جهت انجام مدل معادلات ساختاری از نرمافزار PLS و برای انجام سایر آزمونها از نرمافزار SPSS بهره گرفته شده است. سنجش انجام شده توسط آزمونهای آلفای کرونباخ، KMO و بارتلت، نشان داد که متغیرهای اندازهگیری شده از پایایی و روایی سازهای مناسبی برخوردار میباشند. نتایج به دست آمده از آزمون T.test نشان داد که بهجز عوامل محیطی که بهعنوان نقاط قوت منطقه در زمینه توسعه و ترویج گردشگری بازیهای بوم و محلی مطرح میباشند، در سایر شاخصها، شهرستان تبریز با وضعیت نامطلوب و نازلی در این زمینه روبرو میباشد. همچنین نتایج برگرفته از مدل معادلات ساختاری و آزمون فریدمن، بهطور مشابهی، متغیرهای سرمایهگذاری و تامین منابع مالی، زیرساختها و تاسیسات مختلف گردشگری و عوامل محیطی را بهعنوان اثرگذارترین و مهمترین عواملی که میتوانند موجب رونق و توسعه گردشگری بازیهای بومی و محلی شهرستان تبریز شوند را مشخص میسازند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
حسن اسماعیل زاده؛ مصطفی هرایینی؛ مهرداد بهرامی
دوره 22، شماره 66 ، بهمن 1397، ، صفحه 1-21
چکیده
گردشگری یک صنعت خدماتی است و عمدتاً بهواسطۀ کیفیت خدماتی که ارائه میشود، تحت تأثیر قرار میگیرد. همچنین، میتوان گفت که کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران از موضوعات مهم در برنامهریزی گردشگری است که پرداختن به آنها میتواند موجب توسعه گردشگری شود. هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت گردشگران از کیفیت خدمات پذیرایی و رستوران ...
بیشتر
گردشگری یک صنعت خدماتی است و عمدتاً بهواسطۀ کیفیت خدماتی که ارائه میشود، تحت تأثیر قرار میگیرد. همچنین، میتوان گفت که کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران از موضوعات مهم در برنامهریزی گردشگری است که پرداختن به آنها میتواند موجب توسعه گردشگری شود. هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت گردشگران از کیفیت خدمات پذیرایی و رستوران در محله درکه تهران بر اساس مدل سروکوال میباشد. روش تحقیق در این بررسی مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی است. در گردآوری دادهها و اطلاعات، از مطالعات کتابخانه ای- اسنادی و میدانی (با استفاده از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شده است. پایایی دادهها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده که نشان دهنده عدد 0.826 میباشد و روایی دادهها نیز براساس شیوه روایی محتوا (مطابق نظر اساتید) انجام گرفته است. در تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (ویلکاکسون و پیرسون) بهره گیری شده است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل گردشگرانی است که از خدمات رستورانها در محله درکه استفاده کردهاند و حجم آن با استفاده از فرمول کوکران، و با روش نمونه گیری تصادفی انجام شده است. یافتههای تحقیق بر اساس ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات سروکوال نشان میدهد که بیشترین شکاف در بعد همدلی با اختلاف کیفیت 0.77 و کمترین شکاف در بعد محسوسات با اختلاف کیفیت 0.08 مشاهده میشود. همچنین از طریق برقراری ضریب همبستگی اسپیرمن، ارتباط بین میزان تحصیلات و درآمد با ابعاد گوناگون کیفیت خدمات مورد آزمون قرار گرفت و بین کیفیت کلی خدمات و میزان درآمد در سطح 99 درصد، رابطة منفی و معنادار مشاهده شد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محسن توکلی
دوره 22، شماره 66 ، بهمن 1397، ، صفحه 117-139
چکیده
پهنهبندی، تاکتیکی است که که از طریق آن تعارضات مناطق تحت حفاظت کاهش یافته و ضمن تأخیر در صدمات وارد شده بــه مناطق، فـرصت لازم را بــرای اتخاذ تدابیر لازم فـراهم میکند. هدف از تحقیق جاری، ارزیابی کارایی مدل تلفیقی Fuzzy-AHP جهت پهنهبندی منطقه آثار طبیعی ملی دهلران در استان ایلام میباشد. بدین منظور اقدام به ...
بیشتر
پهنهبندی، تاکتیکی است که که از طریق آن تعارضات مناطق تحت حفاظت کاهش یافته و ضمن تأخیر در صدمات وارد شده بــه مناطق، فـرصت لازم را بــرای اتخاذ تدابیر لازم فـراهم میکند. هدف از تحقیق جاری، ارزیابی کارایی مدل تلفیقی Fuzzy-AHP جهت پهنهبندی منطقه آثار طبیعی ملی دهلران در استان ایلام میباشد. بدین منظور اقدام به تهیه و روی همگذاری لایههای شیب، جهت جغرافیایی، خطوط ارتفاعی، بافت خاک، پوشش گیاهی، رسوبدهی، فرسایش خاک، کاربری اراضی و سازند زمینشناسی گردید. در این مطالعه از روش Fuzzy-AHP و قابلیتهای GIS جهت ارزیابی توان استفاده شده است. تحلیل و ارزیابی دقت مدل، بر اساس لایههای تولید شده از عملگرها و لایه های رستری انجام و گامای 9/0 به عنوان لایه نهایی برای پهنهبندی منطقه تعیین شد. نقشه نتایج پهنهبندی نشان میدهد که منطقه در 5 زون شامل زون امن به مساحت 3/192 هکتار (13 درصد)، زون حفاظتی به مساحت 8/829 هکتار (56 درصد)، زون تفرج گسترده به مساحت 8/371 هکتار (25 درصد)، زون تفرج متمرکز به مساحت 9/3 هکتار (3/0 درصد) و زون استفاده چند جانبه به مساحت 86 هکتار (7/5 درصد) قرار میگیرد. زون حفاظت شده بیشترین مساحت منطقه را به خود اختصاص داده و بصورت یک ناحیه ضربهگیر پیرامونی وسیع، زون امن را احاطه میکند که همانند یک کمربند کاهنده عوامل مخرب عمل میکند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
فرزاد ویسی؛ چنور نیکخواه
دوره 22، شماره 66 ، بهمن 1397، ، صفحه 329-348
چکیده
رویکرد معیشت پایدار به عنوان رویکردی جدید در ارتباط با توسعه روستایی و با هدف کاهش و ریشهکنی فقر روستایی مطرح شده است همچنین گردشگری در سالهای اخیر، نقـش و جایگاه ویژهای در توسعه مناطق روستایی پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر تحلیل اثرات توسعه گردشگری بر معیشت و پایداری معیشتی روستاهای بخش اورامان شهرستان سروآباد بود. این ...
بیشتر
رویکرد معیشت پایدار به عنوان رویکردی جدید در ارتباط با توسعه روستایی و با هدف کاهش و ریشهکنی فقر روستایی مطرح شده است همچنین گردشگری در سالهای اخیر، نقـش و جایگاه ویژهای در توسعه مناطق روستایی پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر تحلیل اثرات توسعه گردشگری بر معیشت و پایداری معیشتی روستاهای بخش اورامان شهرستان سروآباد بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر تمامی ساکنین بخش اورامان سروآباد بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 351 نفر به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته بود که شامل ابعاد انسانی، اجتماعی، مالی، طبیعی، فیزیکی معیشت پایدار بود. که میزان پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.84) به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی از جمله فراوانی، درصد و در سطح آمار استنباطی ابتدا برای نرمال بودن توزیع دادهها ازآزمون کولموگروف اسمیرنف، برای آزمون فرضیات و بررسی تاثیر گردشگری بر معیشت پایدار از آمارههای تی تک نمونهای، همبستگی، آزمون تحلیل واریانس و بررسی میزان تاثیر گردشگری بر هر یک از ابعاد معیشت پایدار از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که گردشگری بر سرمایه انسانی(0.001p=)،اجتماعی(0.001p=)،فیزیکی(0.001p=)،طبیعی(0.001p=) و مالی (0.001p=) بخش اورامان تاثیر مثبت دارد. همچنین بررسی تاثیر گردشگری بر هر یک از ابعاد با استفاده از آزمون فریدمن نشان داد که بیشترین تاثیر گردشگری بر ابعاد پنجگانه معیشت پایدار به ترتیب بر ابعاد مالی(4.65)، طبیعی(3.30)، اجتماعی(3.18)، فیزیکی(2.05) و انسانی(1.82) بوده است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که گردشگری بر معیشت مردم بخش اورامان شهرستان سروآباد تاثیر معنی داری دارد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
بنفشه فراهانی؛ جعفر بهاری؛ شهلا بهاری؛ مرجان بذله
دوره 22، شماره 64 ، شهریور 1397، ، صفحه 19-33
چکیده
هدف مقالهی حاضر مطالعهی عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری تبریز است. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونهگیری در دسترس از گردشگران خارجی که در آبان ماه 1394 به شهر تبریز سفر کرده اند و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. روش پژوهش مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی است. همچنین از نرمافزارهای SPSS 16 وLisrel 8.5 از روشهای ...
بیشتر
هدف مقالهی حاضر مطالعهی عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری تبریز است. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونهگیری در دسترس از گردشگران خارجی که در آبان ماه 1394 به شهر تبریز سفر کرده اند و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. روش پژوهش مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی است. همچنین از نرمافزارهای SPSS 16 وLisrel 8.5 از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها استفاده شده است. با توجه به این که حجم جامعه نا معلوم میباشد از فرمول کوکران به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شده است که عدد 384 بدست آمده است. در این تحقیق از مدل سان و همکاران (2013) استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که آشنایی با مقصد گردشگری بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری تأثیر مثبت و معنا داری دارد. تصویر ذهنی مقصد گردشگری بر ارزش ادراک شده و رضایت گردشگری تأثیر مثبت و معنا داری دارد. ارزش ادراک شدهی گردشگر از یک مقصد گردشگری بر رضایت گردشگر و وفاداری به آن مقصد تأثیر مثبت و معنا داری دارد. و همچنین تأثیر رضایت گردشگر از یک مقصد گردشگری بر وفاداری به آن مقصد مثبت و معنا داراست.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
علی پناهی؛ علیرضا ستاری
چکیده
اقلیم مناسب، منبع طبیعی و ثروت عظیم اقتصادی برای گردشگری است و عنصری است که جاذبههایی را برای گردشگران فراهم میآورد و از این طریق موجب رضایتمندی و افزایش گردشگران میشود. همه عناصر اقلیمی در سلامتی، آسایش، تفریح مردم و جلب گردشگر نقش دارند، ولی برخی عناصر از جمله دما، رطوبت نسبی، ساعات آفتابی و باد اهمیت بیشتری دارند ...
بیشتر
اقلیم مناسب، منبع طبیعی و ثروت عظیم اقتصادی برای گردشگری است و عنصری است که جاذبههایی را برای گردشگران فراهم میآورد و از این طریق موجب رضایتمندی و افزایش گردشگران میشود. همه عناصر اقلیمی در سلامتی، آسایش، تفریح مردم و جلب گردشگر نقش دارند، ولی برخی عناصر از جمله دما، رطوبت نسبی، ساعات آفتابی و باد اهمیت بیشتری دارند که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفتهاند، تا تاثیر آسایش گرمایی در جذب توریسم شهرهای دامنه سبلان را که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن که از پتانسیل های ارزشمندی برای توسعه ی توریسم برخوردار است، نشان داده شود. روش تحقیق به کار رفته در این تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات روش کتابخانه ای بوده است. در این تحقیق ابتدا آمار و اطلاعات اقلیمی منطقه در طول دوره آماری( 1981-2010) به منظور مطالعه توان های اقلیم توریسم شهرهای دامنه سبلان گرد آوری شد و با شاخص اقلیم توریسم TCI «میک ژوسکی» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که اقلیم توریسم را برای هر ماه از سال به صورت شاخص عددی و توصیفی نشان می دهد. نتایج تحقیق نشان داد که ماههای ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر در طبقه ایدهآل و عالی که بهترین شرایط آسایشی را برای گردشگری دارا می باشند. اما ماههای ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، نوامبر و دسامبر در طبقه کم اهمیت و قابل قبول، شرایط چندان مطلوبی را برای گردشگران ندارد و ماههای می و اکتبر دارای شرایط متوسط برای فعالیت گردشگری است. روی هم رفته، بهترین ماههای سال، ژوئن (خرداد) و سپتامبر (شهریور) و بدترین ماهها دسامبر (آذر ماه)، ژانویه (دی ماه)، فوریه (بهمن ماه) برای فعالیت گردشگری برای شهرهای اطراف سبلان شناخته می شود.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محمدرحیم رهنما؛ مهدی عبداله زاده
چکیده
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر پیشبرد فرهنگ مشارکت محلی در برنامهریزی توسعة گردشگری در منطقة آزاد ماکو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی و کاربردی است، جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش نیز، مردم ساکن در محدودة منطقة آزاد ماکو، به تعداد 183453نفر می باشند که از میان آنها بر اساس فرمول ...
بیشتر
در این پژوهش، عوامل مؤثر بر پیشبرد فرهنگ مشارکت محلی در برنامهریزی توسعة گردشگری در منطقة آزاد ماکو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی و کاربردی است، جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش نیز، مردم ساکن در محدودة منطقة آزاد ماکو، به تعداد 183453نفر می باشند که از میان آنها بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه، 383 نفر تعین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، پرسشنامه میباشد، که مبتنی بر 38 سوال (4 سؤال عمومی و 34 سؤال تخصصی) طراحی شده و برای تعین روایی و اعتبار آن، از روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای به دست آمد 824/0 میباشد. افراد نمونه نیز، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده، خوشهای و طبقهای انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، بنا به ضرورت از شیوههای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی (روشهایی نظیر رگرسیون و تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که توانمندسازی جوامع محلی، باعث تقویت سرمایة اجتماعی محلی و سطح بالای سرمایة اجتماعی باعث ارتقاء فرهنگ مشارکت محلی در برنامهریزی و توسعة گردشگری می شود؛ همچنین، برنامهریزی جامع توسعة گردشگری نیز چهارچوب قانونی برای تقویت سرمایة اجتماعی و تشویق و ترغیب سرمایه گذاری در ظرفیتسازی اجتماعی فراهم میکند و توانمندسازی جوامع محلی را نیز تسهیل می کند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
سیدهادی طیب نیا؛ سیروس قنبری
چکیده
برنامه ریزی در امر گردشگری از جنبه های مختلف ضروری و مهم است و شناخت پهنه های مناسب برای گردشگری به لحاظ آسایش اقلیمی از موارد مهم در برنامه ریزی گردشگری می باشد. هدف از انجام این تحقیق، برآورد آسایش اقلیمی مناطق شهری و روستایی دو استان ایلام و کرمانشاه در جهت توسعه و برنامه ریزی گردشگری می باشد. جهت این امر، ابتدا به بررسی جاذبه ...
بیشتر
برنامه ریزی در امر گردشگری از جنبه های مختلف ضروری و مهم است و شناخت پهنه های مناسب برای گردشگری به لحاظ آسایش اقلیمی از موارد مهم در برنامه ریزی گردشگری می باشد. هدف از انجام این تحقیق، برآورد آسایش اقلیمی مناطق شهری و روستایی دو استان ایلام و کرمانشاه در جهت توسعه و برنامه ریزی گردشگری می باشد. جهت این امر، ابتدا به بررسی جاذبه های های گردشگری دو استان در زمینه های فرهنگی-تاریخی و طبیعی اقدام گردید و سپس از شاخص بیکر جهت برآورد آسایش اقلیمی بهره گرفته شد و تحلیل های لازم صورت پذیرفت. در نهایت برای پهنه بندی شرایط زیست اقلیم، داده ها به محیط GIS منتقل و با استفاده از روش میان یابیKriging نقشه ها ترسیم گردیدند. نتایج حاکی از آن می باشد که در 3 ماه زمستان؛ تنها دو ایستگاه دهلران و سرپل ذهاب، در ماه آوریل؛ ایستگاه های دهلران، اسلام آبادغرب، ایلام و سر پل ذهاب، در ماه می؛ ایستگاه های روانسر، کرمانشاه، کنگاور، اسلام آبادغرب، ایلام و سر پل ذهاب، در ماه ژوئن؛ ایستگاه های روانسر، کرمانشاه، کنگاور و اسلام آبادغرب، در ماه ژوئیه؛ ایستگاه های کنگاور و کرمانشاه، در ماه سپتامبر و اکتبر؛ روانسر، کرمانشاه، کنگاور و اسلام آبادغرب و ایلام، در ماه نوامبر؛ ایستگاه های دهلران، کنگاور، اسلام آبادغرب، ایلام و سر پل ذهاب و در ماه دسامبر؛ ایستگاه های دهلران، اسلام آبادغرب و سر پل ذهاب، شرایط مطبوع را برای گردشگری شهری و روستایی دارا می باشند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
اسماعیل پیش بهار؛ رقیه پرچم؛ حسین یادآور
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تأثیرپذیری انواع مختلف گردشگری از یکدیگر در منطقه آزاد ارس انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه است که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، اطلاعات 70 نفر از گردشگران این منطقه جمعآوری و با رهیافت مدلیابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که رابطه دوسویهای بین گردشگری تاریخی ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تأثیرپذیری انواع مختلف گردشگری از یکدیگر در منطقه آزاد ارس انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه است که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، اطلاعات 70 نفر از گردشگران این منطقه جمعآوری و با رهیافت مدلیابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که رابطه دوسویهای بین گردشگری تاریخی و بومگردشگری وجود دارد. بهعبارتدیگر با افزایش گردشگری تاریخی، میزان بومگردشگری افزایش مییابد و بالعکس. جهت افزایش گردشگری تاریخی باید میزان رضایت گردشگران از جاذبههای تاریخی پل خداافرین، حمام جلفا، کاروانسرای خواجهنظر، کلیسای چوپان، کلیسای سنت استپانوس و ... افزایش یابد و با افزایش رضایت گردشگران از جاذبههای طبیعی، بوم گردشگری منطقه آزاد ارس نیز توسعه مییابد. میزان رضایت گردشگران از روستای اشتبین، تأثیر معناداری را بر میزان رضایت آنها از امامزاده سیدمحمدآقا میگذارد. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از این است که یکی از عوامل موثر بر گردشگری تجاری میزان رضایت گردشگران از تنوع کالا است و یا بهعبارت دیگر جهت افزایش گردشگری تجاری باید میزان تنوع کالاها افزایش یابد. بنابراین بازسازی آثار تاریخی و اماکن مذهبی و توسعهی طرحهای تجاری در منطقه آزاد ارس پیشنهاد میشود.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
مسعود تقوایی؛ فاطمه جلالیان
چکیده
بررسی میزان آسایش اقلیمی و روزهای مناسب برای گردش در مناطق شهری، یکی از جنبههای برنامهریزی موفق برای رشد صنعت گردشگری شهری میباشد. استان پهناور خوزستان با برخورداری از توانهای بسیار بالای گردشگری و تنوع اقلیمی، میتواند بهعنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور معرفی شود. در این پژوهش به بررسی تعداد روزهای توام با آسایش ...
بیشتر
بررسی میزان آسایش اقلیمی و روزهای مناسب برای گردش در مناطق شهری، یکی از جنبههای برنامهریزی موفق برای رشد صنعت گردشگری شهری میباشد. استان پهناور خوزستان با برخورداری از توانهای بسیار بالای گردشگری و تنوع اقلیمی، میتواند بهعنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور معرفی شود. در این پژوهش به بررسی تعداد روزهای توام با آسایش اقلیمی در استان خوزستان، با بهکارگیری مدل دمای معادل فیزیولوژیک پرداخته شده است. برای این منظور ابتدا از دادههای روزانه هواشناسی هشت ایستگاه هـمدید طی یک دوره ده ساله (2000-2009) میانگین گرفته شده است. چهار عنصر هواشناسی مورد نیاز برای این کار دمای هوای خشک، رطوبت نسبی، میزان ابرناکی و سرعت باد میباشد. شهرهای مورد پژوهش، شامل؛ آبادان، اهواز، بهبهان، دزفول، ایذه، مسجدسلیمان، رامهرمز و شوشتر میباشد که با قرار دادن میانگین دادههای شهرهای مذکور در نرمافزار ریمن روزهای مناسب برای گردش مشخص شدهاند. طبق خروجی مدل (با در نظر گرفتن دورههای دارای تنش اندک سرمایی و گرمایی) شهر ایذه با 168 روز بیشترین تعداد روزهای توام با آسایش را در بین شهرها دارد. بعد از آن مسجدسلیمان با 139 روز، اهواز با 130 روز، شوشتر و آبادان با 128 روز، بهبهان با 124 روز، رامهرمز با 119 و دزفول با 116 به ترتیب در ردههای بعد قرار میگیرند. همچنین نتایج نشان داده که در کل استان بهطور متوسط از اوایل آذر تا اوایل فروردین آب و هوا برای گردش مناسب میباشد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
ایرج تیموری؛ هادی حکیمی
چکیده
برای شهروندان ایرانی سفر به ترکیه بدون داشتن ویزا مقدور بوده و عمدهترین دلایل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه را میتوان؛ استراحت و گذران اوقات فراغت، بهرهمندی از جاذبههای مـختلف طبیعی، ساحلی، انسانی، تجارت، داد و ستد؛ مخصوصاً خرید البسه و پـوشاک؛ برشمرد. گردشگری یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی کشور ترکیه محسوب میشود. ...
بیشتر
برای شهروندان ایرانی سفر به ترکیه بدون داشتن ویزا مقدور بوده و عمدهترین دلایل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه را میتوان؛ استراحت و گذران اوقات فراغت، بهرهمندی از جاذبههای مـختلف طبیعی، ساحلی، انسانی، تجارت، داد و ستد؛ مخصوصاً خرید البسه و پـوشاک؛ برشمرد. گردشگری یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی کشور ترکیه محسوب میشود. افزایش یا کاهش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه به عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی در سطح ملی و بینالمللی ربط دارد. برآورد دقیق تقاضای گردشگری موضوعی مهم و حیاتی برای صنعت توریسم بهشمار رفته و پیشبینی دقیق تقاضای گردشگری میتواند اطلاعات مفیدی را برای برنامهریزی و سیاستگذاریهای آتی در رابطه با توریسم فراهم سازد. هدف این مقاله پیشبینی تقاضای سفر به ترکیه از طرف گردشگران ایرانی میباشد. تکنیک مورد استفاده برای پیشبینی تقاضای سفر شبکههای عصبی مصنوعی میباشد. متغیرهای اثرگذار بر روی تقاضای گردشگری ایرانیان با بررسی پیشینه تحقیق استخراج شد و جمعاً 13 متغیر را این تحقیق برای پیشبینی تقاضای گردشگری به کار رفت. نتایج بهدست آمده از تحقیق نشان میدهد که برآوردهای بهدست آمده در مقایسه با دادههای واقعی از خطای کمتری برخوردار هستند. طبق یافتههای تحقیق چهار متغیر مهم اثرگذار بر تقاضای گردشگری از طرف شهروندان ایرانی؛ میزان تولید روزانه نفت خام در ایران، نرخ تورم در ایران، تولید ناخالص داخلی در ترکیه، تولید ناخالص داخلی در ایران به ازای افراد شاغل است.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محمود قدیری؛ فاطمه حاجی اسمعیلی
چکیده
برای توسعهی صنعت گردشگری، وجود جاذبهها به تنهایی کافی نبوده و ایجاد تسهیلات مطلوب گردشگری امری ضروری است. با توجّه به اهمیت تسهیلات گردشگری، بهخصوص در مکانهای برونشهری، این پژوهش به سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از تسهیلات گردشگری در منطقه چک چک شهرستان اردکان در قالب سه سوال پژوهشی و با روش توصیفی- تحلیلی میپردازد. ...
بیشتر
برای توسعهی صنعت گردشگری، وجود جاذبهها به تنهایی کافی نبوده و ایجاد تسهیلات مطلوب گردشگری امری ضروری است. با توجّه به اهمیت تسهیلات گردشگری، بهخصوص در مکانهای برونشهری، این پژوهش به سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از تسهیلات گردشگری در منطقه چک چک شهرستان اردکان در قالب سه سوال پژوهشی و با روش توصیفی- تحلیلی میپردازد. بدین منظور، تعداد 106 گردشگر در نوروز 1392 بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری و از طریق روشهایT تک نمونهای، تحلیل واریانس یکطرفه و روشهای همبستگی پیرسون و Eta تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که رضایت گردشگران از وضعیت تسهیلات، پایینتر از متوسط میباشد. همچنین بین رضایتمندی گردشگران واقع در گروههای سنی، جنسی و شغلی مختلف تفاوتی وجود ندارد و تنها بین رضایتمندی گردشگران از نظر گروهبندی مذهبی تفاوت وجود داشت. مطابق نتایج، بین سن، مذهب و پایگاه شغلی گردشگران و میزان رضایت آنان رابطه معناداری وجود دارد. در مجموع، پایین بودن رضایتمندی از انواع تسهیلات از ابعاد مختلف دسترسی، کمیت و کیفیت؛ بیانگر نادیده انگاشته شدن اینگونه مکانها و ضرورت توجه جدی است.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
نصرت مرادی؛ سید هدایت الله نوری؛ کبریا مرادی؛ شیرکو پسندی
چکیده
گردشگری که امروزه از جمله اولین فعالیتها جهت اشتغالزایی و درآمدزایی در جهان محسوب میشود در سالهای اخیر با رشدی شتابان توانسته جایگاه خود را به بالاترین سطح ارتقاء دهد. صنعت گردشگری بهدلیل ماهیت چترگونه خود دارای انواع گوناگونی است و به بخشهای متفاوتی تقسیم میشود که یکی از زیرمجموعههای آن گردشگری کشاورزی است. این شکل ...
بیشتر
گردشگری که امروزه از جمله اولین فعالیتها جهت اشتغالزایی و درآمدزایی در جهان محسوب میشود در سالهای اخیر با رشدی شتابان توانسته جایگاه خود را به بالاترین سطح ارتقاء دهد. صنعت گردشگری بهدلیل ماهیت چترگونه خود دارای انواع گوناگونی است و به بخشهای متفاوتی تقسیم میشود که یکی از زیرمجموعههای آن گردشگری کشاورزی است. این شکل گردشگری بهعنوان یکی از فعالیتهای تفریحی موفق، با آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی خود توانسته است به بدیلی مناسب برای توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته تبدیل شود. از مهم ترین شروط برنامهریزی و توسعه گردشگری، شناسایی مناطق مستعد گردشگری و عوامل مؤثر بر توسعه آن است. شهرستان محلات بهدلیل دارا بودن جاذبههای بینظیر از جمله مزارع و باغات پرورش گل و گیاه، جشنوارههای گل و گیاه و کوچهباغها و ... از بستری مناسب جهت توسعه گردشگری گل و گیاه برخوردار است. لذا برنامهریزی و توسعه گردشگری گل و گیاه در شهرستان محلات که بهعنوان یکی از مناطق مستعد این شکل گردشگری مطرح است، نیازمند توجه به ابعاد مختلف تأثیرگذار بر توسعه این نوع گردشگری است که یکی از وجوه آن مسأله رضایتمندی گردشگران است. در این راستا هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مؤثر بر سطح رضایتمندی گردشگران گل و گیاه در شهرستان محلات است که در زمان اوج ورود در شهریور ماه 1391 از جاذبههای گردشگری این منطقه دیدن کردهاند. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی – تحلیلی است و از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است. در این مطالعه بهدلیل فقدان آمار قابل استفاده در زمینه تعداد گردشگران، برای تعیین حجم نمونه از روش تخمین شخصی استفاد شده و در زمان معین، تعداد 153 پرسشنامه بین گردشگران توزیع و تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام گرفت. نتیجه تحلیل این روش نشان داد که بیشترین رضایتمندی گردشگران از جاذبههای منطقه مربوط به جاذبههای گردشگری گل و گیاه و مؤلفههای آن از جمله نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه، کوچه باغها، مزارع و باغات پرورش گل و گیاه، مناظر طبیعی و چشم اندازها، آب و هوای منطقه و نیز عامل خدماتی و مؤلفههای آن است که این دو عامل مجموعاً 45 درصد واریانس متغیرها را توضیح میدهند. کمترین رضایتمندی گردشگران نیز مربوط به عامل تبلیغات و مؤلفههای آن و نیز عامل زیرساختی شناسایی شد که 11 درصد واریانس متغیرها را تبیین میکنند. سرمایهگذاری در زمینه تجهیزات زیر ساختی و تبلیغات می تواند آثار مثبتی در زمینه توسعه گردشگری گل و گیاه در شهرستان محلات داشته باشد. پیشنهاد میشود برنامهریزی در این دو زمینه در اولویت برنامههای توسعه گردشگری منطقه قرار گیرد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محمدحسین رضایی مقدم؛ محمدرضا نیکجو؛ کامران خلیل ولیزاده؛ بلواسی ایمانعلی؛ مهدی بلواسی
چکیده
ینلغزش بهعنوان یکی از مخاطرات طبیعی در مناطق کوهستانی محسوب میشود که هر ساله منجر به خسارات زیادی میشود. حوضه آبریز دوآب الشتر با داشتن چهرهای کوهستانی و مرتفع و شرایط طبیعی مختلف دارای استعداد بالقوه زمینلغزش است. هدف از این تحقیق پهنهبندی خطر زمینلغزش با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی در حوضه دوآب الشتر میباشد. ...
بیشتر
ینلغزش بهعنوان یکی از مخاطرات طبیعی در مناطق کوهستانی محسوب میشود که هر ساله منجر به خسارات زیادی میشود. حوضه آبریز دوآب الشتر با داشتن چهرهای کوهستانی و مرتفع و شرایط طبیعی مختلف دارای استعداد بالقوه زمینلغزش است. هدف از این تحقیق پهنهبندی خطر زمینلغزش با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی در حوضه دوآب الشتر میباشد. بدین منظور ابتدا پزمارامترهای مؤثر در وقوع زمینلغزش استخراج و سپس لایههای مربوطه تهیه شده است. درادامه نقشه پراکنش زمینلغزشهای رخداده شده حوضه تهیه شد. سپس با تلفیق نقشه عوامل مؤثر بر لغزش با نقشه پراکـنش زمینلغزشها، تأثیر هر یـک از عوامل شیب، جهت شیب، سنگشناسی، بارش، کاربری اراضی، فاصله از گسل و آبراهه در محیط نرمافزار ArcGIS سنجیده شد. در این پژوهش مدل شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم پس انتشار خطا و تابع فعالسازی سیگموئید بهکار گرفته شد. ساختار نهایی شبکه دارای 7 نرون در لایه ورودی، 11 نرون در لایه پنهان و 1 نرون در لایه خروجی گردید. دقت شبکه در مرحله آزمایش 85/93 درصد محاسبه شد. پس از بهینه شدن ساختمان شبکه، کل اطلاعات منطقه در اختیار شبکه قرار گرفت. بر اساس پهنهبندی صورت گرفته با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی به ترتیب 37/44، 45/7، 93/8، 49/32، 76/6 درصد از مساحت منطقه در کلاسهای خطر خیلیکم، کم، متوسط، زیاد و خیلیزیاد قرار گرفته است.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محمد تقی رهنمایی؛ اسماعیل علی اکبری؛ اسماعیل صفرعلی زاده
چکیده
گردشگری بهعنوان بزرگترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. بدین جهت، اثربخش کردن هرچه بیشتر توسعه گردشگری و ارتقاء پیامدهای مثبت آن، نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی است. این مطالعه از نظر ماهیت ...
بیشتر
گردشگری بهعنوان بزرگترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. بدین جهت، اثربخش کردن هرچه بیشتر توسعه گردشگری و ارتقاء پیامدهای مثبت آن، نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی است. این مطالعه از نظر ماهیت «توصیفی- تحلیلی» و از نظر هدف «کاربردی» است و در راستای پاسخ به این سوال است که: آیا توانمندسازی مؤلفههای «جوامع محلی (از بعد مشارکت)، نیروی انسانی (تصمیمگیران و برنامهریزان) و رقابتپذیری مقاصد گردشگری» در توانمندسازی توسعة گردشگری استان آذربایجان غربی مؤثر است؟ جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی است که بهعلت گستردگی محدوده پژوهش و عدم اطلاع دقیق از تعداد افراد جامعه مورد مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی مجموعاً 100 نفر بهعنوان نمونه تعیین و انتخاب گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از شیوههای آمار توصیفی و همچنین در بخش آمار استنباطی جهت آزمون فرضیات پژوهش، از آزمون کای اسکوار (کی دو) استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای توانمندسازی جوامع محلی (از بعد مشارکت)، نیروی انسانی (تصمیمگیران و برنامهریزان) و رقابتپذیری مقاصد گردشگری با توانمندسازی توسعة گردشگری استان رابطة معناداری دارند و از بین آنها، مؤلفه «توانمندسازی نیروی انسانی(تصمیمگیران و برنامهریزان)»، بیشترین تأثیر را بر توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی دارد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
مریم بیاتی خطیبی؛ شهرام ملکی؛ درنا غفاری؛ ثریا هادی
چکیده
اقلیم بهعنوان پدیدهای جغرافیایی، رابطهای تنگاتنگ و انکارناپذیر با گردشگری و توسعه مقاصد گردشگری دارد. بحث فتوتوریسم بهعنوان یکی از مهمترین مباحثی از زیرشاخههای گردشگری مورد توجه کشورهای دارای شرایط مناسب اقلیمی با ساعات آفتابی بالا در طول فصول مختلف سال شده است. توزیع متفاوت تابش نور خورشید در مناطق مختلف جهان هر ساله ...
بیشتر
اقلیم بهعنوان پدیدهای جغرافیایی، رابطهای تنگاتنگ و انکارناپذیر با گردشگری و توسعه مقاصد گردشگری دارد. بحث فتوتوریسم بهعنوان یکی از مهمترین مباحثی از زیرشاخههای گردشگری مورد توجه کشورهای دارای شرایط مناسب اقلیمی با ساعات آفتابی بالا در طول فصول مختلف سال شده است. توزیع متفاوت تابش نور خورشید در مناطق مختلف جهان هر ساله تعداد بسیاری از مردم نواحی محروم از ساعات آفتابی بالا را به سمت کشورهای با عرضهای جغرافیایی پایینتر و شرایط آب و هوایی نسبتاً خشک که کمترین روزهای ابرناکی را در آسمانشان تجربه میکنند، سوق میدهد. در این پژوهش ابتداً از طریق روش TCI به ارزیابی اقلیم آسایش کشور در طی فصول مختلف سال پرداخته شده است. سپس وضعیت ساعات آفتابی فصول چهارگانه کشور مشخص گردید. سپس با بهرهگیری از قواعد و ترکیب عضویت فازی و کاربرد عملکردهای فازی و فازی گاما با توابع مربوطه همچنین در نظر داشتن ارتفاعات مطلوب اقدام به پهنهبندی وضعیت مناسب فتوتورسیم با درنظر گرفتن شرایط اقلیم آسایش در ایران گردیده است. نتایج بیانگر این موضوع است که حداکثر پنج منطقه و حداقل سه منطقه فتوتوریسمی در طی فصول مختلف سال قابل تشخیص است که در هر یک از مناطق، با در نظر گرفتن شرایط تقریباً یکسان چه از لحاظ اقلیم آسایش و تعداد ساعات آفتابی مناطق مطلوب فتوتوریسم فصول مختلف سال در کشور مشخص شدهاند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
اسماعیل نصیری هند خاله؛ رباب حسین زاده؛ اسماعیل صفرعلی زاده
چکیده
چکیده امروزه توسعه گردشگری بهعنوان فعالیتی سودآور، در اولویت برنامهریزی کشورها قرار گرفته است. اما توسعه گردشگری نیاز به توسعه زیرساختها دارد که معمولاً در کشورهای جهان سوم تمرکز زیر ساختهای گردشگری در شهرهای بزرگ و مراکز استانها، باعث رونق گردشگری در شهرهای بزرگ شده و شهرهای کوچک و حتی روستاهای با پتانسیل بالای ...
بیشتر
چکیده امروزه توسعه گردشگری بهعنوان فعالیتی سودآور، در اولویت برنامهریزی کشورها قرار گرفته است. اما توسعه گردشگری نیاز به توسعه زیرساختها دارد که معمولاً در کشورهای جهان سوم تمرکز زیر ساختهای گردشگری در شهرهای بزرگ و مراکز استانها، باعث رونق گردشگری در شهرهای بزرگ شده و شهرهای کوچک و حتی روستاهای با پتانسیل بالای توریستی از مزایای آن کم بهره بودهاند. شناسایی سطوح توسعهیافتگی شهرستانها بهلحاظ زیرساختهای گردشگری میتواند در برنامهریزی برای مناطق کمتر توسعهیافته کمک شایانی نماید. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی سعی در تحلیل زیرساختهای گردشگری شهرستانهای استان آذربایجان غربی دارد که در این راستا 14 متغیر انتخاب گردیده و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی درspss مورد تحلیل قرار گرفته است. متغیرهای فوق به 2 عامل تأثیرگذار کاهش یافت و در نهایت با تلفیق امتیازات عاملی حاصله، شهرستانها رتبهبندی شده و سطوح توسعهیافتگی آنها مشخص گردید. نتایج حاصله حاکی از آن است که، شهرستان ارومیه بهلحاظ برخورداری از زیرساختها در رتبه اول و شهرستان خوی در رتبه دوم و شهرستانهای شوط و پلدشت در رتبه شانزدهم و هفدهم قرار گرفتهاند. و سطحبندی شهرستانهای استان نشان از وجود ناهمگنی در سطح استان دارد بهطوری که، شهرستان ارومیه در سطح کاملاً توسعهیافته و شهرستانهای خوی و سردشت، توسعهیافته و شهرستانهای چالدران، ماکو، مهاباد، سلماس، میاندوآب، نقده، بوکان در حال توسعه و بقیه شـهرستانها محروم میباشند و بین رتبه هر شهرستان بهلحاظ بـرخورداری از زیرساختها و جاذبههای گردشگری شهرستانها رابطه مثبت وجود دارد.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
محمد خداوردیزاده؛ صادق خلیلیان؛ باب الله حیاتی
دوره 19، شماره 52 ، تیر 1394، ، صفحه 85-111
چکیده
با توجه به تغییر رویکرد جهانی برنامه مدیریتی مناطق حفاظت شده در زمینه جذب توریست در جهت تأمین مالی این مناطق این تحقیق با هدف حفاظت از تنوع زیستی در نواحی با حفاظت شدید این نوع مناطق، به مطالعه ارزش تفرجی کلیسای سنت استپانوس یکی از کلیساهای معروف منطقه حفاظت شده مراکان واقع در مرز بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی میپردازد. برآورد ...
بیشتر
با توجه به تغییر رویکرد جهانی برنامه مدیریتی مناطق حفاظت شده در زمینه جذب توریست در جهت تأمین مالی این مناطق این تحقیق با هدف حفاظت از تنوع زیستی در نواحی با حفاظت شدید این نوع مناطق، به مطالعه ارزش تفرجی کلیسای سنت استپانوس یکی از کلیساهای معروف منطقه حفاظت شده مراکان واقع در مرز بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی میپردازد. برآورد ارزش تفرجی این کلیسا میتواند در پیشبینی نیازها، رفع کمبودها و توسعه گردشگری در منطقه مؤثر باشد. اهداف این پژوهش برآورد ارزش تفرجی کلیسای سنت استپانوس با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و تفکیک عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت گردشگران با برآورد مدل هکمن دو مرحلهای بودند. دادههای مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 321 بازدیدکننده از کلیسای سنت استپانوس در سال 1391 جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که 52 درصد بازدیدکنندگان، تمایل دارند مبلغی جهت بازدید از کلیسای سنت استپانوس پرداخت نمایند. متغیرهای درآمد، سطح تحصیلات، اندازه خانوار و جنسیت بر تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان و متغیرهای درآمد، اندازه خانوار، سطح تحصیلات، سن و میزان رضایت بازدیدکنندگان از وضعیت امکانات رفاهی کلیسا بر میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان مؤثر بودند. میانگین تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان 2445 ریال و ارزش تفرجی سالانه کلیسای سنت استپانوس 317 میلیون ریال برآورد گردید. لذا با توجه به اهمیت و ارزش بالای کلیسای سنت استپانوس از نظر بازدیدکنندگان، میطلبد که برنامهریزان و مسئولان برای توسعه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران از طریق بالا بردن امکانات رفاهی آنها و در نتیجه تأمین مالی منطقه حفاظت شده مراکان و سایر مناطق حفاظت شده به این کلیسا توجه بیشتری داشته باشند.