@article { author = {Zarrabi, Asghar and Alizadeh Asl, Jabbar and Bahari, Esa}, title = {An Analysis of Tourism Infrastructures in the Ecotourism Destination of Band Village of Urmia Using SWOT Model}, journal = {Journal of Geography and Planning}, volume = {18}, number = {48}, pages = {177-210}, year = {2014}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2008-8078}, eissn = {2717-3534}, doi = {}, abstract = {Ecotourism is a branch of tourism which could change natural potentials and cultural characteristics into actual resources. It is obvious that, without knowing potential and actual powers of each region, planning and prediction is deemed impossible. In the face of this fact, current research seeks to identify advantages, disadvantages, opportunities, threats and strategies of ecotourism development in BandVillage, Urmia. This research aims at introducing BandVillage as one of touristic regions of West Azerbaijan, investigating issues and problems in terms of tourism facilities and infrastructures and ecotourism potentials and suggesting strategies regarding tackling ecotourism obstacles. Dominant approach to this research is descriptive, causal and of applied nature. To collect data, questionnaires were used and the population consisted of tourists who traveled to Band in summer 1388. To analyze data, SPSS was employed and ArcGIS software was used to draw maps. The statistical technique used in the research was Pearson correlation. Also, to analyze ecotourism potentials, SWOT model was used in order to augment the advantages and opportunities and to decrease disadvantages and threats. The findings indicate that: - The more advertisement, the higher the umber of arriving tourists. The result from this relationship was 41% and showed acceptable and middle toward high relationship. - The more the facilities and services, the more the satisfaction of tourists. In Band, the relationship between satisfaction of tourists and facilities and services was 36% showing middle toward low relationship. - The evaluation of this region by SWOT model shows 35 disadvantages and threats and 25 advantages and opportunities which require serious attention of managers and macro and coherent planning in order to change disadvantages and threats into advantages and opportunities regarding ecotourism development in the study region.}, keywords = {Tourism,Ecotourism,Tourism Services,Band Village of Urmia,SWOT}, title_fa = {تحلیلی بر زیرساخت‌های گردشگری در مقصد اکوتوریستی بند ارومیه با استفاده از روش SWOT}, abstract_fa = {اکوتوریسم شاخه‌ای از گردشگری است که می‌تواند توان بالقوه طبیعی و ویژگی‌های فرهنگی را به سرمایه‌های بالفعل تبدیل کند. بدیهی است بدون آگاهی و شناخت پتانسیل‌ها و توان‌های بالقوه و بالفعل هر منطقه، امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وجود نخواهد داشت. بر این اساس در این پ‍‍ژوهش به شناسایی نقاط قوّت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارهای توسعه اکوتوریسم در بند ارومیه پرداخته شده است. هدف این پژوهش علاوه­بر معرفی روستای بند به­عنوان یکی از مناطق توریستی استان، بررسی مشکلات و تنگناها از نظر امکانات و زیرساخت‌های گردشگری، پتانسیل‌های اکوتوریسم و ارائه راهکارهایی در رابطه با رفع موانع اکوتوریسم در آن می‌باشد. رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی، تحلیلی و علّی و با توجه به هدف نوع تحقیق کاربردی است. داده‌های آن از طریق پرسشنامه تهیه شده و جامعه آماری پژوهش حاضر گردشگرانی که در تابستان 1388 به بند سفر کرده‌اند، می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات از نرم­افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده و جهت ترسیم نقشه از نرم‌افزار  Arc/GISبهره گرفته شده است. همچنین جهت ارزیابی پتانسیل‌ها و قابلیت‌های اکوتوریستی از مدل SWOT در راستای تقویت نقاط قوّت و فرصت و کاهش تهدید و ضعف‌ها استفاده شده است. نتایج به­دست آمده نشان می‌دهد: هر چه میزان تبلیغات افزایش یابد به همان اندازه میزان گردشگران ورودی افزایش پیدا می‌کند. که نتیجه به­دست آمده از این رابطه 41/0درصد است و بیانگر یک رابطه قابل قبول و متوسط به بالا می‌باشد. هر چه میزان امکانات و خدمات و تسهیلات مکان‌های گردشگری بیشتر باشد به همان اندازه میزان رضایت گردشگران افزایش می‌یابد. که در بند ارومیه رابطه بین رضایت گردشگران از امکانات و خدمات ارائه شده 36/0 بوده که یک رابطه متوسط به پایین می‌باشد. ارزیابی منطقه با مدل SWOT ، نشان‌دهنده 35 نقطه ضعف و تهدید در مقابل 25 نقطه قوت و فرصت است؛ که نیازمند توجه جدّی مدیران و برنامه‌ریزی‌های منسجم و کلان در جهت تبدیل نقاط ضعف و تهدید به نقاط قوّت و استفاده از فرصت‌ها در راستای توسعه اکوتوریسم منطقه مورد مطالعه است.}, keywords_fa = {گردشگردی,طبیعت‌گردی,خدمات گردشگری,روستای بند ارومیه,SWOT}, url = {https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_1805.html}, eprint = {https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_1805_5a579c7e2055ea486de177948c21db60.pdf} }