%0 Journal Article %T بررسی میزان اثربخشی سیستم اتوبوس های تندرو در شهر مشهد %J جغرافیا و برنامه‌ریزی %I دانشگاه تبریز %Z 2008-8078 %A سرایی, محمدحسین %A محمدزاده, زهرا %D 2014 %\ 10/12/2014 %V 18 %N 49 %P 119-137 %! بررسی میزان اثربخشی سیستم اتوبوس های تندرو در شهر مشهد %K سامانه‌ اتوبوس‌های تندرو %K شهر مشهد %K روش تحلیل سلسله مراتبی %K اثربخشی %R %X فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راه‌های برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیت‌های حمل و نقل عـمومی در کلان‌شهرها را توسـعه مسیرهای ویژه اتوبوس‌رانی می­دانند، اتوبوس‌های تندرو یکی از راهکارهای موقتی, کوتاه‌مدت و کم­هزینه برای حل مشکلات  ترافیک کلان­شهرهای جهان سوم می­باشد. کلانشهر مشهد سالیانه پذیرای حدود 15 میلیون زائر و گردشگر خارجی است و در این صورت فشار بر زیرساخت‌ها و به ویژه سیستم حمل و نقل و ترافیک چندین برابر می‌شود  بنابراین به­کارگیری سیستم بی‌آرتی از سال 1387 برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد مطرح شده است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی می‌باشد و هدف از آن ارزیابی میزان اثربخشی سیستم بی.آر.تی در شهر مشهد می‌باشد. روش جمع­آوری داده­ها به صورت میدانی بوده و ابتدا عوامل مؤثر در میزان اثربخشی اتوبوس­های تندرو جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله­مراتبی میزان کارایی هر یک از مسیرهای بی‌آرتی در شهر مشهد مشخص گردید. نتایج پژوهش نشان‌دهنده اثربخشی بالای مسیر 1013 که شرق به غرب کلانشهر مشهد را پوشش می‌دهد می­باشد. %U https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_2192_39fff7a020ab99668929b1e13e1bc6e8.pdf