TY - JOUR ID - 15774 TI - تحلیل عوامل موثر بر کم‌کربن‌سازی شهری در ایران (مطالعه موردی: شهر ارومیه) JO - جغرافیا و برنامه‌ریزی JA - GP LA - fa SN - 2008-8078 AU - عابدینی, اصغر AU - شکاری, امیرحسین AD - گروه شهرسازی دانشگاه ارومیه AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه ارومیه Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - EP - KW - کم‌کربن KW - اثر گلخانه‌ای KW - معادلات ساختاری KW - تحلیل عاملی تاییدی KW - آزمون برازش KW - ارومیه DO - 10.22034/gp.2023.53531.3048 N2 - تغییرات اقلیمی گسترده و عواقب ناشی از آن بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... جوامع جهانی را بر اتخاذ تصمیمات جدی و تغییر راهبردهای توسعه‌ای وادار کرده است. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که عاملی مهم بر گرمایش کره زمین است، یکی از این راهبردها می‌باشد. شهرها به عنوان کانون‌های جمیعتی و تنوعی از فعالیت‌ها آلوده‌کننده، مراکز مهم تولید گازهای گلخانه‌ای می‌باشند. این مسئله در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بیشتر قابل مشاهده است. در همین راستا این پژوهش می‌کوشد با هدف بررسی مبانی نظری و پیشینه آن مولفه‌ها و شاخصه‌های موثر بر کم‌کربن‌سازی شهری را تشخیص داده و آن‌ها را برای طرح‌ها و راهبردهای شهری آتی تحلیل و ارائه نماید. به همین جهت پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری انجام شده و به صورت پیمایشی و کتابخانه‌ای صورت گرفته است. رویکرد روش شناختی پژوهش نیز از نظر ماهیت داده‌ها، کمی است. ابزار اصلی برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه بسته با طیف لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای SPSS21 و AMOS23 استفاده گردید. در نهایت آزمون‌های مختلف برازش انجام شده و مطلوبیت آن‌ها مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصله نشان می‌دهد که مولفه‌ها و شاخص‌های مختلف با میزان تاثیر متفاوت بر کم‌کربن‌سازی شهری موثر می‌باشند. بارهای عاملی بیانگر میزان تاثیر آن‌ها بر موضوع می‌باشد. در میان مولفه‌ها و شاخص‌ها گزینه‌های مرتبط با حفظ جنگل‌ها، حمل‌و‌نقل پاک و پیاده‌محوری، استفاده از انرژی‌های پاک و ... ، بیشترین بار عاملی را دریافت کرده و نشان هشداری را بر سیاست‌های اتخاذی ارگان‌های مسئول در حوزه را دارد. حرکت به سمت مولفه‌های بیان شده، گامی بزرگ جهت تشکیل یکی از سه ضلع توسعه پایدار است. UR - https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_15774.html L1 - ER -