ارزیابی و تحلیل تأثیر فناوری اطلاعات بر رونق طبیعت گردی در شهرستان کنارک از دیدگاه گردشگران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم. دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

2 استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران.

3 پژوهشگر دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

جمعیت آماری در این پژوهش، گردشگرانی است که به شهرستان کنارک سفر کرده‌اند (برابر با 44289 نفر) و حداقل یکبار از خدمات الکترونیک در صنعت طبیعت‌گردی استفاده نموده‌اند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده می‌باشد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 383 نفر انتخاب گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید (گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ در سطح 0.852 محاسبه و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها از روش‌های آمار استنباطی شامل آزمون اسمیرنف-کلموگروف، تی‌تک نمونه ای، فریدمن و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که فناوری اطلاعات و مؤلفه‌های آن مانند توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، بازاریابی الکترونیکی و تجارت الکترونیک بر توسعه طبیعت گردی شهرستان کنارک تأثیر دارند. به گونه ای که معیار بوم گردی مجازی با میانگین 50/4 در رتبه اول و معیار بستر مخابراتی با میانگین 4۰/2 در رتبه آخر قرار گرفت. بدین ترتیب نوآوری پژوهش به این صورت می‌باشد که این پژوهش برای بار اول نقش همه‌جانبه و تمامی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در توسعه طبیعت گردی در بین مناطق ساحلی جنوب ایران از جمله شهرستان کنارک مورد بررسی قرار می‌دهد در حالی که اکثر پژوهش ها به گردشگری الکترونیکی و بقیه ابعاد گردشگری از جمله سلامت و ورزش توجه کرده اند. به طور کلی برخی بسترها و زیر ساخت مناسب از جمله دکل‌های تقویت‌کننده، تلفن و ایترنت و از طرفی عدم توجه به صنعت صنایع دستی بومی شهرستان مورد مغفول قرار گرفته است که توجه به تقویت خطوط ثابت و همراه تلفن و پوشش‌دهی اینترنت مناسب، اجرای برنامه‌های تلویزیونی شهرستانی و استانی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان کنارک از جانب مدیریت شهری از جمله فرمانداری و شهرداری محقق خواهد شد.

تازه های تحقیق

نقش فناوری اطلاعات در توسعه این صنعت از دو جنبه قابل بررسی است: یکی به‌کارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع‌رسانی و ارائِه خدمات گردشگری که به‌معنای استفاده همه جانبه از پتانسیل‌های صنعت فناوری اطلاعات جهت توسعه زیر ساخت‌های صنعت گردشگری است و دیگری گردشگری مجازی که به‌معنای الکترونیکی­شدن منابع گردشگری موجود و یا حتی فضاهای ساختگی است. در حال حاضر آنچه که بیشتر به چشم می‌خورد این است که همراهی و همسو بودن با فن‌آوری اطلاعات در صنعت گردشگری ضروری و لازم‌الاجرا است. امروزه می‌توان به وضوح مشاهده کرد برخی فعالان اصلی صنعت گردشگری به طور واقعی پیشرفت کرده و اطلاعات و خدمات اینترنتی گسترده‌ای را از طریق شبکه‌های اینترنتی خود به اقصی‌نقاط جهان مخابره می‌کنند.

از این رو که با توجه به این مهم، پژوهش حاضر همانند پژوهش­های انجام شده(مادهوکار و همکاران، 2019؛ پیا و همکاران، 2020؛ شفیعی و همکاران، 1396؛ انوار و همکاران، 1399؛ رضازاده وهمکاران، 1400) نقش فناوری اطلاعات را در توسعه گردشگری و طبیعت گردی محدوده مورد مطالعه نمایان کرده است چرا که شهرستان کنارک دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعت گردی فراوانی می‌باشد. با وجود استقبال کثیر گردشگران، توجه به محیط­زیست و توسعه پایدار از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع نیازمند ایجاد یک طبیعت گردی پایدار می‌باشد تا مشکلات مذکور را از میان برداشته و باعث توسعه یافتگی این شهرستان و حومه اطراف شود. پیشرفت و تحولات فناوری، فرصت‌های جدیدی را برای ارائه خدمات به کاربران فراهم ساخته و بر بخش­های ذینفع صنعت گردشگری (جوامع محلی، سازمان‌های ذیربط، گردشگران و...) نیز همانند سایر سازما­ن­ها و بخش­های دیگر جامعه رو به رشد، تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد تغییرات گسترده در خدمت­رسانی گردشگری شده است. از این رو استفاده از روش­های نوین گردشگری الکترونیکی راهکاری مناسب است که می­تواند نقش مؤثری در جذب گردشگران و توسعه طبیعت­گردی شهرستان بندری کنارک ایفا نماید.

 نتایج تحقیق نشان می­دهد که با توجه به پتانسیل­های و ظرفیت­های موجود شهرستان کنارک، فضای مجازی و فناوری اطلاعات در ابعاد زیر ساخت فناوری، بازاریابی الکترونیکی و تجارت الکترونیکی دارای ضریب همبستگی قابل توجه­ای با توسعه طبیعت­گردی می باشد  به گونه­ای که معیار بازاریابی الکترونیکی (معرفی اطلاع رسانی و بوم گردی مجازی) به عنوان مؤثرترین عامل، با میانگین 65/3 اشاره کرد که در آزمون فریدمن نیز رتبه اول و سوم را کسب کرده­اند. از طرفی دیگر نقش زیرساخت­های فناوری با میانگین (22/3) قابل توجه می­باشد البته در این میان می­توان به نتایج آزمون فریدمن اشاره کرده که بستر مخابراتی و اینترنتی (رتبه 6 و 4) در وضعیت نامناسبی قرار دارند در این زمینه باید به نقش های ضعیفی مانند تقویت تلفن ثابت و همراه از نظر انتن­دهی و پوشش اینترنت (این دو ویژگی از لازمه­ها و زمینه­های مهم در شهرستان کنارک هستند که متاسفانه به خوبی تقویت نشده­اند حتی در برخی موارد تلفن همراه و ثابت با عدم پوشش خط­دهی و اینترنت مواجه هستند)، سرعت متوسط و بالای اینترنت، برگزاری مداوم برنامه­های مستندی درباره گردشگری شهرستان کنارک و ...... کمک کرد که نتایج مدل تحلیل مسیر گویای این امر مهم می­باشد. و از طرفی کرد می­توان به نقش ضعیف­تر تجارت الکترونیکی با میانگین (17/3) اشاره کرد که در برگیرنده ارائه خدمات بومی­گردی می­باشد.  خدمات بوم­گردی در آزمون فرید من دارای رتبه (5) می­باشد این یعنی شهرستان کنارک در ارائه خدمات بوم­گردی مانند هتل، رستوران و .... موفق عمل نکرده است. بنابراین باید این نکته باید مد نظر مسئولان و مدیران شهرستان کنارک قرار گیرد که در فناوری اطلاعات (IT) تشکیل کمیته­های تخصصی دولتی با حمایت تمامی ارگان های شهرستان کنارک و واگذاری مسؤلیت به یک مدیریت واحد در جهت برنامه­ریزی و اجرای توسعه گردشگری، همچنین همکاری مسؤولان با سازمان­های غیر دولتی در رسیدن به هدف توسعه گردشگری در کوتاه­ترین زمان، لازم و ضروری است. در نقطه مقابل این عوامل، معیارهای بوم­گردی مجازی و شبکه­های اجتماعی به خوبی نقش خود را توسعه و تقویت طبیعت گردی شهرستان کنارک ایفا کرده اند که حاکی از وجود عوامل خوب تورهای مجازی که از جانب جامعه دانشگاهی و سایر افراد برگزار شده و در حال برگزاری می باشد، صنایع دستی شهرستان که در بین شبکه­های مجازی به ایران و جهانیان معرفی شده است و همچنین نظرات و کامنت­هایی که دیگران در تأئید این آثار به دنبال داشته است دلالی برا این مهم می­باشد. در زمینه مقایسه تطبیقی می­توان این گونه بیان کرد که نتایج حاصل از فرضیه اصلی با نتایج پژوهش های صفایی پور و همکاران (1394)، که تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شکل‌گیری گردشگری الکترونیکی در بین گردشگران ورودی به شهر شیراز را مورد بررسی قرار دارند هم راستا نیست چون فناوری اطلاعات نقش مؤثری در جذب گردشگران شیرازی نداشته است و علی‌رغم وجود زمینه‌های مناسب از لحاظ آمادگی الکترونیکی گردشگران داخلی جهت استفاده از فاوا در امور گردشگری، گردشگران با مفهوم گردشگری الکترونیک و کاربردهای آن چندان آشنا نیستند و به همان نسبت کمتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور مربوط به گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها وضعیت موجود به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور مربوط به گردشگری شیراز را به‌جز در مواردی خاص چندان مطلوب و رضایت‌بخش نمی‌دانند؛ بنابراین  با نتایج پژوهش حاضر که فناوری اطلاعات را امری ثمر بخش در توسعه طبیعت­گردی شهرستان کنارک می­داند، متفاوت می­باشد. از طرفی دیگر با نتایج پژوهش پوراحمد و همکاران (1396)، که به بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه گردشگری جزیه کیش پرداختند و فناوری اطلاعات به واسطۀ ایجاد محیط اطلاعاتی برای هر یک از مؤسسات گردشگری و ایجاد ساختار اطلاعاتی متمرکز، در سیستم گردشگری جزیرۀ کیش تأثیر­گذار بوده است، در یک راستا و جهت می­باشد.

 

  • با توجه به نقاط ضعف شاخص­ها و وضعیت موجود محدوده مورد مطالعه، جهت توسعه طبیعت­گردی در شهرستان کنارک پیشنهادهایی به شرح ذیل ارائه می­گردد:
  • در زمینه بستر اینترنتی:
  • تقویت پوشش­های گیرنده­های دیجیتال از طریق افزایش تعداد آن­ها  و بالا بردن کیفیت در شهرستان کنارک جهت بالا بردن کیفیت خدمات به گردشگران.
  • در زمینه بستر مخابراتی:
  • اجرای برنامه­های تلویزیونی شهرستانی و استانی (از جمله: سریال­های تلویزیونی و پیام­های بازرگانی) برای معرفی جاذبه­های گردشگری شهرستان کنارک.
  • تقویت خطوط ثابت و همراه  تلفن و پوشش­دهی اینترنت مناسب در شهرستان کنارک.
  • راه اندازی برنامه­های مناسب مستندی برای معرفی جاذبه­ها و پتانسیل­های شهرستان کنارک.
  • در زمینه اطلاع­رسانی و معرفی:
  • راه اندازی سایت­های اینترنتی خبری و گردشگری برای معرفی و ارائه خدمات به گردشگران شهرستان کنارک.
  • تهیه گزارش­های خبری و مصاحبه با مردم بومی و گردشگران در زمینه معرفی جاذبه­های گردشگری شهرستان کنارک
  • سرمایه­ گذاری برای تهیه اپلیکیشن­های تلفن همراه و اپلیکیشن­های اطلاع رسانی و معرفی، آموزش و استفاده از بازاریاب­ها و مشاوران سفر الکترونیکی. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation and analysis of the impact of information technology on the development of nature tourism in Konark city from the point of view of tourists

نویسندگان [English]

  • Ziba Kodkhodaei 1
  • Hamid-Reza Rakhshaninasab 2
  • mojtaba Soleimani Damaneh 3
1 Master's in geography and tourism planning. University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, University of Sistan and Baluchestan
3 Doctoral researcher of geography and urban planning, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
چکیده [English]

The sampling method is simple random, and the sample size was 383 people using Morgan's table. The content validity of the questionnaire was calculated and confirmed by the professors (Teaching Department of Geography, University of Sistan and Baluchistan) and its reliability with Cronbach's alpha test at the level of 0.852. In order to analyze and test the hypotheses, inferential statistics methods including Smirnov-Kolmogrov test, sample t-test, Friedman and structural equations have been used. The findings of the research show that information technology and its components, such as the development of information technology infrastructure, electronic marketing and electronic commerce, have an effect on the development of nature tourism in Konark. In such a way that the criterion of virtual tourism was ranked first with an average of 4.50 and the criterion of telecommunication platform was ranked last with an average of 2.45. Thus, the innovation of the research is that for the first time, this research examines the comprehensive role and all aspects of information and communication technology in the development of nature tourism in the coastal areas of southern Iran, including the city of Kanarak, while Most of the researches have paid attention to electronic tourism and other aspects of tourism, including health and sports. In general, some platforms and suitable infrastructure, such as amplifier towers, telephone and Internet, and on the other hand, the lack of attention to the local handicrafts industry of the city has been neglected, which is to pay attention to the strengthening of fixed and mobile telephone lines and coverage. Proper internet, implementation of city and provincial television programs to introduce the tourist attractions of Konark city will be realized by the city administration, including the governor and municipality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information technology
  • nature tourism
  • tourists
  • Konark city

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از پر درآمدترین صنعت روز دنیا محسوب می­شود و یکی از اهداف اصلی برنامه ریزان و مسئولان اکثر کشورهای جهان است. از طرفی دیگر افزایش جمعیت، پیشرفت علوم و فنون، فراغت و بسیاری عوامل دیگر، باعث جلب توجه عموم مردم به مقوله گردشگری و طبیعت گردی شده است. در این پژوهش، به ارزیابی و تحلیل تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه طبیعت­گردی در شهرستان کنارک از دیدگاه گردشگران پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف «کاربردی»، از نوع «توصیفی- تحلیلی» و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات «اسنادی و پیمایشی» است. جمعیت آماری در این پژوهش، گردشگرانی است که به شهرستان کنارک سفر کرده­اند (برابر با 44289 نفر) و حداقل یکبار از خدمات الکترونیک در صنعت طبیعت­گردی استفاده نموده­اند. روش نمونه­گیری به صورت تصادفی ساده می­باشد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 383 نفر انتخاب گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید (گروه آموزشی جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ در سطح 852/0 محاسبه و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها از روش­های آمار استنباطی شامل آزمون اسمیرنف-کلموگروف، تی­تک نمونه­ای، فریدمن و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که فناوری اطلاعات و مؤلفه­های آن مانند توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، بازاریابی الکترونیکی و تجارت الکترونیک بر توسعه طبیعت گردی شهرستان کنارک تأثیر دارند. به گونه ای که معیار بوم گردی مجازی با میانگین 50/4 در رتبه اول و معیار بستر مخابراتی با میانگین 4۰/2 در رتبه آخر قرار گرفت. بدین ترتیب نوآوری پژوهش به این صورت می­باشد که این پژوهش برای بار اول  نقش  همه­جانبه و تمامی ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات را  در توسعه طبیعت گردی در  بین مناطق ساحلی جنوب ایران از جمله شهرستان کنارک مورد بررسی قرار می­دهد در حالی که  اکثر پژوهش ها به  گردشگری الکترونیکی و بقیه ابعاد گردشگری از جمله سلامت و ورزش توجه کرده اند. به طور کلی برخی بسترها و زیر ساخت مناسب از جمله دکل­های تقویت­کننده، تلفن و ایترنت و از طرفی عدم توجه به صنعت صنایع دستی بومی شهرستان مورد مغفول قرار گرفته است که توجه به تقویت خطوط ثابت و همراه  تلفن و پوشش­دهی اینترنت مناسب، اجرای برنامه­های تلویزیونی شهرستانی و استانی برای معرفی جاذبه­های گردشگری شهرستان کنارک از جانب مدیریت شهری از جمله فرمانداری و شهرداری محقق خواهد شد

انوار، علی؛ جعفری، علی؛ انوار، محمد و  شیرخانقاه، مهران. (1399). تأثیر رسانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود گردشگری شهر اردبیل. اولین کنفرانس توریسم، اردبیل.
بلوری فرد، الناز و کابارن­زاد قدیم، محمدرضا. (1396). رتبه­بندی زیرمعیارهای تعیین شده در مدل تأثیر فناوری اطلاعات در توسعه صنعت ژئوتوریسم و بهره­مندی از آن در توسعه پایدار گردشگری خلیج فارس و سواحل آن. مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، 4(11): 123-135.
پوراحمد، احمد؛ فرهودی، رحمت­الله و برادران نیا، آیدا. (1396). ارزیابی نقش فناوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیره کیش. نشریه گردشگری شهری، 4(4): 34-13.
پورفرج، علیرضا؛ عیسی­زاده روشن، یوسف و چراغی، کبری. (1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 4(13): 66-46.
پویا، عابدین؛ ایراندوست، منصور؛ سلطان­پناه، هیرش و شافعی، رضا. (1398). طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربۀ مشتری در طبیعت گردی استان کردستان، فصلنامه علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه، 8(3): 69-45.
تقوی فرد، محمدتقی و اسدیان اردکانی،  فائزه. (1395). ارائه مدل توسعۀ گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل­سازی ساختاری-تفسیری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33): 39-19.
توفیقی سردرودی­اصل، پریا؛ کرمی، فریبا؛قنبری، ابوالفضل. (1402). بررسی نقش گوشی هوشمند در شکل­گیری تصویر مقصد از منظر شهروندان کلانشهر تبریز، نشریه علمی جغرافیا و برنامه­ریزی، 27(83): 48-39.
حاجی­نژاد، علی و حوت، واحد بخش. (1392). تدوین استراتژی اساسی جهت توسعه گردشگری شهرستان کنارک با بهره­گیری از مدل Swot، دومین همایش ملی حفاظت و برنامه­ریزی محیط­زیست، شرکت هم­اندیشان محیط­زیست فردا، همدان.
دلاور، علی؛ قادری، اسماعیل و مجدی، نیما. (1394). جایگاه رسانه­های اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28): 16-1.
راجی، زهرا. (1400). مروری بر پژوهش­های صورت گرفته در حوزه گردشگری مجازی در ایران، جغرافیا و روابط انسانی، 4(2): 18-1.
رضا زاده، معصومه؛ داودی، سیدعبدالله و حسین­زهی، اسماعیل. (1400). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری ورزشی سواحل چابهار. پژوهش در علوم، مهئسی و فناوری، شماره 19، 68-61.
رجبی، آزیتا؛ صندوقدار، افشین؛ ترابی، مینا و رنجبرراد، روزمهر. (1390). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری. اولین همایش بین­المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت.
رئیسی سرتشنیزی، هاشم؛ کنجکاومنفرد، امیررضا و حسینی، الهه. (1401). تأثیر عوامل منتخب فناوری­های گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد). مطالعات اجتماعی گردشگری، 10(19): 46-21.
شاهین پور، علی؛ قره بیگلو، حسین و بنی­محمدتقی، نیر. (1397). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) بر عملکرد صنعت توریسم در کشورهای منتخب و ایران. دو فصلنامه علمی - تخصصی پژوهش­های اقتصاد توسعه و برنامه­ریزی, 7(2): 64-49.
شفیعی، ساناز؛ رجب­زاده قطرمی، علی؛ حسن­زاده، علیرضا و جهانیان، سعید. (1396). بررسی تأثیر فناوری‌ اطلاعات بر توسعة پایدار مقاصد گردشگری به ‌منظور توسعة مقاصد گردشگری هوشمند (با استفاده از رویکرد فراترکیب). تحقیقات بازاریابی نوین، 7(4): 95-116.
علی اکبری، اسماعیل (1391). جغرافیای گردشگری ایران، تهران: انتشارات سمت.
عمرزاده، داوود؛ پورمرادیان، سامره؛ ولیزاده­کامران، خلیل؛ فیضی­زاده، بختیار؛ خلاقی، هدی. (1399). قابلیت­سنجی توسعه گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) در استان اذربایجان غربی بر اساس تحلیل مکانی GIS، نشریه علمی جغرافیا و برنامه­ریزی، 26(79): 256-243.
عطافر، علی؛ خزایی­پول، جواد و پورمصطفی خشکرودی، مهدی. (1391)، عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7(18): 156-131.
مشکینی، ابوالفضل؛ علیپور، سمیه، و حاجی­زاده، مریم. (1397). ارزیابی تأثیر رسانه‌های مجازی در توسعه صنعت گردشگری از دیدگاه کاربران شبکه‌های مجازی، نشریه گردشگری شهری، 5(2): 53-69.
معمازاده، غلامرضا؛ سرافزازی، مهرزاد، و فایض، سمانه. (1391)، رویکرد فناوری اطلاعات IT در توسعه گردشگری الکترونیک، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، صص 21-1.
هاشمی، نیلوفر. (1389). نقش اکوتوریسم در توسعه پایدار روستایی.  فصلنامه روستا و توسعه، 13(3): 173-188.
یاوری گهر، فاطمه؛ حنفی­زاده، پیام و حاجی­احمدی فرمهینی، ترانه. (1399). مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک، مطالعات اجتماعی گردشگری، 8(15):  248-221.