Document Type : Research Paper

Authors

Geography and Urban Planning University

Abstract

The current paper attempts to examine information and communication technology (ICT) in Esfahan’s central district. The research method is applied-developmental and the study method is survey-documental. To collect data, questionnaires were used and SPSS was used for analyzing data. The samples were selected from residents of Esfahan central district and its size was estimated 322 by Cochran method. Ultimately 400 questionnaires were provided from citizens and institutes. Findings show that there is a signficant relationship between information literacy and acceptance of ICT (correlation=0.47, Sig=0.000) that is to say, citizens do not have necessary knowledge to make use of ICT. Accessibility to ICT services in workplace (Sig=0.000) was suitable but in residencies, the case was not true (Sig=0.02). Citizens mostly fulfill their requests personally. The more the satisfaction of citizens with urban managers’ services, the more is involvement of citizens in urban management (correlation=0.43, Sig=0.000). There is a relationship between the use of ICT and the extent of citizen participation in urban management (correlation= 0.46, Sig=0.000). The more citizens were satisfied with ICT services, the more they tend to make use of these services. The results of current research is with the correlation of sig=0.031 are average downwards and it demands the care of urban managers. Finally, in order to promote this technology in urban societies, suggestions are presented.

Keywords

1- حافظ­نیا، محمدرضا (1380)، «مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، چاپ دهم، انتشارات سمت، تهران.
2- رضویان، محمدتقی (1381)، «مدیریت عمران شهری»، انتشارات پیوند نو، تهران.
3- رهبری، مهرداد (1386)، «شهر الکترونیک و مدیریت شهری»، اولین کنفرانس بین­المللی شهر الکترونیک.
4- زیاری، کرامت­الله و مهدنژاد، حافظ (1388)، «نظریة شهری ارزیابی انتقادی»، انتشارات دانشگاه تهران.
5- رهنما، محمدرحیم (1380)، «پارادایم بهبود مدیریت شهری با تأکید بر شهر مشهد»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 61 .
6- سعادتی، لیلا (1382)، «رفع بحران با فناوری اطلاعات»، نشریه فرهنگ و پ‍‍ژوهش، شماره 105.
7- شیعه، اسماعیل (1382)، «لزوم تحول در مدیریت شهری»، مجله جغرافیا و توسعه.
8- صرافی، مظفر و عبدالهی، مجید (1387)، «تحلیل مفهوم شهروندی و ارزیابی جایگاه آن در قوانین»، مقررات و مدیریت شهری کشور، فصلنامه پژوهش­های جغرافیایی، شماره 63، دانشگاه تهران.
9- عباس­زاده، محمد (1387)، «عوامل موثر بر شکل­گیری اعتماد اجتماعی»، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
10- عباس­زاده، محمد (1387)، «بررسی عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در امور شهر (مطالعه موردی شهر اصفهان)»، پایان­نامه دکتری جامعه­شناسی، دانشگاه اصفهان.
11- کیانی، گشتاسب (1387)، «بررسی وضعیت و عملکرد مدیریت شهری، نمونه موردی: سکونتگاه­های شهری استان چهارمحال بخـتیاری»، گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان.
12- نکویی، نازیلا (1384)، «کاربرد ICT در کلان شهرها»، نشریه دیدگاه، فصلنامه شماره (1)، سال اول.
13- Jenkins, G., (2000), “Observations from the Trenches of Electronic Government, Ubiquity, An ACM Magazine and Forume Available.
14- Noveck, B.S., (2003), “Designing Deliberative Democracy in Cybers Pace: The Role of the Cyber-lawer, Boston University, Journal of Science and Technology.
15- S. Bayne, (2000), "Implementing Learning Technology", Learning Technology Support Service, University of Bristol
16- R. and Pasher, E. (2005), “Innovation Engines for Knowledge, Cities Journal of Knowledge Management”.
17- Marshal, Melissaj, (2004), “Citizen Participation and the Neighborhood Contexet: A New at the Corporoduction of Local Public Goods”, Political Research Quarterly.
18- Malone, T.F. and Yohe, G.W., (2002), “Knowledge Partnership for Asustainable Equitable and Stable Society, Knowledge Managment.
21- http://www.irane1404.com/NDetail.aspx?NewsID.