Document Type : Research Paper
Authors
1 Assistant Professor of Tourism Research Center , Department of Geography and Urban planning, Najafabad Branch Islamic Azad University Najafabad Branch Iran.
2 PhD . Department of Geography,Najafabad Branch , Islamic Azad University, Najafabad , Iran
3 PhD Candidate in Geography and Urban Planning, Khwarazmi University, Tehran, Iran.
Abstract
Highlights
The results of the step-by-step regression analysis show that the most important index affecting the citizens' behavior variable is the readability component, which alone explains 10% of the variance of the dependent variable. Also, the results of the investigation of the current status of the indicators of the visual image and the behavior of the citizens using a one-sample T-test showed; Visual appearance as an independent variable is in a low position with an average of 2.68 compared to the base average (3). In the explanation of the research model through structural equations (Smart PLS), according to the path coefficient of 0.286, the visual image affects the dependent variable of the research (behavior of citizens). which shows the positive relationship between the internal or external variable and the main variable of the research.
Conclusion
As a fundamental element in man-made environments, especially in urban spaces, urban visual appearance has a significant impact on psychological and social functions, especially in modern societies; Therefore, the use of artistic and engineering subtleties observed in the physical and natural structure of urban structures and symbols, graphics and street arts (such as wall painting), creates a similar structure in the appearance of buildings, etc. In addition to beautifying the urban environment, visual effects are also developed in the city. The more harmonious and beautiful the city's appearance, the more visual and psychological vitality in the city will be doubled. According to the obtained results, out of the seven dimensions of lighting, color, legibility, skyline, smell and sound, and orientation, urban furniture has the most influence on the behavior of the citizens of the 8th district of Isfahan, the indicators of legibility and orientation
Keywords
Main Subjects
سیمای بصری شهری به مثابه عنصری مهم و اساسی در محیطهای انسانساخت و بهویژه در فضاهای شهری، تأثیر بسزایی بر کارکردهای روانی و اجتماعی به همراه دارند. هدف از این پژوهش تبیین نقش سیمای بصری در رفتار شهروندان منطقه 8 شهر اصفهان با رویکردی از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر روش شناسی پژوهش توصیفی- تحلیلی متکی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی میباشد. جامعه آماری کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در این منطقه(239756 نفر) است، که 204 نفر به عنوان حجم نمونه به وسیله پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخص(نورپردازی، رنگ، خوانایی، خط آسمان، بو و صدا، جهتیابی، مبلمان شهری، امنیت اجتماعی، حس مکان، سرزندگی، تصویر ذهنی، نگرش فضایی، مشارکت اجتماعی) با استفاده از مبانی نظری استخراج شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای T تک نمونهای، رگرسیون چندگانه و برای تحلیل مسیر از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از؛ معناداری کلیه شاخصهای بررسی شده در سطح 95 درصد اطمینان میباشد، در بین شاخصهای سیمای بصری شاخص، رنگ بییشترین ضریب و تأثیر را در سیمای بصری منطقه 8 اصفهان و شاخص حس مکان- هویت بیشترین ضریب و تأثیر را در رفتار شهروندان این منطقه دارند. نتایج نشان میدهد؛ با توجه به درهم آمیزی مؤلفهها و شاخصهای مفهوم سیمای بصری شهری، نقش آن بر جوانب مختلف رفتار شهروندان و بروز بحرانهای اخلاقی و انسانی انکارناپذیر میباشد.