The Effect of game-based learning (GBL) in teaching geography map reading on the academic motivation of student teachers

Document Type : Research Paper

Author

Scientific member of the Geography Department of Farhangian University

Abstract

This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of game-based education in teaching map reading on the academic motivation of primary education students in the geographic map reading department at Farhangian University. The research method is semi-experimental in the form of pre-test and post-test with experimental and control groups. In which four classes (2 classes of boys and 2 classes of girls) were selected as available samples and placed in two experimental and control groups. For the experimental group, 6 sessions of a game-based educational package were considered and during this time, the control group was trained in the traditional way. Both groups were evaluated before and after the intervention using a researcher-made test of map reading and academic motivation questionnaire. The obtained data were analyzed using one-way and multi-way analysis of covariance. The results showed that there is a significant difference between the experimental group and the control group in academic motivation (internal and external motivation). The results of this research confirmed the effectiveness of the game-based teaching method on the academic motivation of student teachers.

Keywords

Main Subjects


این پژوهش با این هدف انجام پذیرفت تا اثربخشی آموزش مبتنی بربازی را در تعلیم نقشه خوانی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان آموزش ابتدایی دربخش نقشه خوانی جغرافیایی در دانشگاه فرهنگیان بررسی نماید.چراکه اعتقاد براین است که هرقدرجذابیت وگیرایی آموزش بیشتر باشد تداوم اثرگذاری درعرصه علمی به خصوص حوزه های برنامه ریزی در جغرافیا بالاتر خواهدبود.از طرفی تدریس درس جغرافیا به خصوص حوزه هایی مثل نقشه خوانی توسط معلمان غیر تخصصی نیز مزید بر علت وکاهش جذابیت این درس می شود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه  آزمایش وکنترل می باشد. که در آن چهار کلاس(2کلاس ازپسران و2کلاس ازدختران) به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادقی در به تعداد182نفردو گروه آزمایش90نفر و کنترل92نفر ازدانشجویان دانشگاه فرهنگیان تبریزجای گرفتند. برای گروه آزمایش 6جلسه بسته آموزشی مبتنی بربازی درنظرگرفته واجراشد و در این مدت گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون محقق ساخته درس نقشه خوانی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس یک طرفه و چندطرفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی وبیرونی) تفاوت معنی دار وجود دارد. نتایج این تحقیق اثربخشی روش آموزش مبتنی بربازی را بر انگیزش تحصیلی دانشجومعلمان مورد تایید قرار داد.

  • Camerer C. Behavioral game theory: New AgeInternational; 2010.
  • Garn, A. C., Matthews, M. S., & Jolly, J. L. (2010). Parental influences on the academic motivation of gifted students: A self-determination theory perspective. Gifted Child Quarterly, 54(4), 263-272.
  • Glazer, K. (2015). Imagining a constructionist game-based pedagogical model: Using tabletop role-playing game creation to enhance literatureeducation in high school English classes (Doctoral dissertation, PEPPERDINEUNIVERSITY).
  • Hays, R. T. (2005). The effectiveness of instructional games: A literaturereview and discussion. Orlando, FL: Naval Air Warfare Center TrainingDivision. Retrieved from http://www.dtic.mil/cgibin/GetTRDoc?AD=ADA441935
  • Izadpanah Jahromi I. Games and city: Process,principles and criteria for planning anddesigning spaces for children. Tehran:municipalities organization of the country; 2004(Persian)
  • Maja Pivec, Olga Dziabenko. Game-BasedLearning in Universities and Lifelong Learning:"UniGame: Social Skills and KnowledgeTraining" Game Concept. J Univers. ComputSci 2004;10:14-26
  • Manzano-León, A., Camacho-Lazarraga, P., Guerrero, M. A., Guerrero-Puerta, L., Aguilar-Parra, J. M., Trigueros, R., & Alias, A. (2021). Between level up and game over: A systematic literature review of gamification in education. Sustainability, 13(4), 2247.
  • Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill.
    Prensky, M. (2007). Digtal Game-Based Learning. MN: PARAGONHOUSE
  • Prensky, M. (2000). Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill
  • Wentzel, K.R. (1998). Social Relationships and Motivation in Middle School: The Role of Parents, Teachers and Peers. Journal of Educational Psychology, 90, 202-209.
  • Weinstein E Jong & Acee T .W (2010). Learning strategies. Journal of International Encycolopedia of Education. 323 – 329.
  • Iacopo Falciani(2022). Game-Based Learning: What Is It? GBL vs Gamification: Types and Benefits,https://www.teacheracademy.eu/blog/game-based-learning