نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشگاه فردوسی مشهد

10.22034/gp.2022.52590.3028

چکیده

فضاهای‏ زنانه، ازموضوعات مهم در مطالعات شهری است. عملکرد برخی از این فضاها (نظیرطلافروشی‏ها) بگونه‏ای است که بدون الزام محدودیت حضوربرای مردان، به شکل معناداری جاذب جمعیت زنان هستند. اثرگذاری چنین فضاهایی از عناصر ساختار فضایی شهرها می‏تواند تاثیر مهمی از حضورپذیری زنان در فضای شهری را به تصویر کشد. براین اساس مطالعه‏حاضر درنظر دارددرچارچوبِ فضاهای‏شهری‏زنانه، ضمن انتخاب دومنطقه باوضعیت درآمدی متفاوت ازشهرمشهد(مناطق1و5)، الگوی استقرار طلافروشی‏ها را ارزیابی کند و نشان دهد که درتوزیع اینگونه فضاها (باتوجه به سطح درآمدی هرمنطقه) چه تفاوتیهای قابل مشاهده است و این الگو ازچه قواعد نانوشته‏ای تبعیت می‏کند. شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری نیز شامل کلیه طلافروشی‏های واقع درمناطق 1و5 شهرمشهد(شامل630 طلافروشی)است. درگام اول پس از ایجاد پایگاه اطلاعات‏مکانی درمحیطArcGis اقدام به تعیین موقعیت طلافروشی‏ها، براساس اطلاعات موجود دربانک اصناف شهرداری مشهد، گردید. درادامه بابهره‏گیری از7متغیر(ازویژگیهای مکانی طلافروشی‏ها و عناصرساختارفضایی هرمنطقه) شامل موقعیت مطلق، وسعت، زمان تاسیس هرطلافروشی، همجواری باکاربریهای پیرامونی، معابر و شریانهای ارتباطی، جمعیت و جمعیت زنان، اقدام به بررسی تفاوتهای فضایی درخصوص استقرار طلافروشی‏ها گردید. مدلهای مورد بررسی شامل "الگوی‏تراکم"،"مرکزثقل"، "مسافت‏استاندارد"، "نزدیکترین‏همسایگی"، "خودهمبستگی‏فضایی" و "الگوی زمانی-مکانی" است. نتایج بیانگر آن است که درمناطق توسعه‏یافته، فضاهای زنانه مورد بررسی، کمتر از توزیع جمعیت زنان تبعیت می‏کند درحالیکه در مناطق باسطح درآمدپایین، فضاهای زنانه، انطباق بیشتری با عناصر محلی همچون نزدیکی به ایستگاههای اتوبوس، شریانهای محلی و فضاهای مسکونی دارد. درعین حال نکته مشترک در این قاعده‏مندی، رونق فعالیت این فضاهادر طول زمان ست. که به نظر می‏رسد در آینده، بیش از پیش فضاهای شهری را به سمت زنانه شدن سوق دهد.

تازه های تحقیق

فضاهای‏ زنانه، ازموضوعات مهم در مطالعات شهری است. عملکرد برخی از این فضاها (نظیرطلافروشی‏ها) بگونه‏ای است که بدون الزام محدودیت حضوربرای مردان، به شکل معناداری جاذب جمعیت زنان هستند. اثرگذاری چنین فضاهایی از عناصر ساختار فضایی شهرها می‏تواند تاثیر مهمی از حضورپذیری زنان در فضای شهری را به تصویر کشد. براین اساس مطالعه‏حاضر درنظر دارددرچارچوبِ فضاهای‏شهری‏زنانه، ضمن انتخاب دومنطقه باوضعیت درآمدی متفاوت ازشهرمشهد(مناطق1و5)، الگوی استقرار طلافروشی‏ها را ارزیابی کند و نشان دهد که درتوزیع اینگونه فضاها (باتوجه به سطح درآمدی هرمنطقه) چه تفاوتیهای قابل مشاهده است و این الگو ازچه قواعد نانوشته‏ای تبعیت می‏کند. شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری نیز شامل کلیه طلافروشی‏های واقع درمناطق 1و5 شهرمشهد (شامل630 طلافروشی)است. درگام اول پس از ایجاد پایگاه اطلاعات‏مکانی درمحیطArcGis اقدام به تعیین موقعیت طلافروشی‏ها، براساس اطلاعات موجود دربانک اصناف شهرداری مشهد، گردید. درادامه بابهره‏گیری از7 متغیر(ازویژگیهای مکانی طلافروشی‏ها و عناصرساختارفضایی هرمنطقه) شامل موقعیت مطلق، وسعت، زمان تاسیس هرطلافروشی، همجواری باکاربریهای پیرامونی، معابر و شریانهای ارتباطی، جمعیت و جمعیت زنان، اقدام به بررسی تفاوتهای فضایی درخصوص استقرار طلافروشی‏ها گردید. مدلهای مورد بررسی شامل "الگوی‏ تراکم"،"مرکزثقل"، "مسافت ‏استاندارد"، "نزدیکترین‏ همسایگی"، "خودهمبستگی‏ فضایی" و "الگوی زمانی-مکانی" است. نتایج بیانگر آن است که درمناطق توسعه‏یافته، فضاهای زنانه مورد بررسی، کمتر از توزیع جمعیت زنان تبعیت می‏کند درحالیکه در مناطق باسطح درآمدپایین، فضاهای زنانه، انطباق بیشتری با عناصر محلی همچون نزدیکی به ایستگاههای اتوبوس، شریانهای محلی و فضاهای مسکونی دارد. درعین حال نکته مشترک در این قاعده‏مندی، رونق فعالیت این فضاهادر طول زمان است. که به نظر می‏رسد در آینده، بیش از پیش فضاهای شهری را به سمت زنانه شدن سوق دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Female spaces and its relationship with the spatial structure of the city, an analysis of the distribution and spread of jewelry stores in areas 1 and 5 of Mashhad.

نویسندگان [English]

  • Mostafa Amirfakhrian 1
  • haniyeh laghaya 2
  • Mobina rajabi 2

1 Ferdowsi University of Mashhad

2 ferdowsi university of mashhad

چکیده [English]

Female spaces are important topics in urban studies. The performance of some of these spaces (such as jewelry stores) is such that they attract women's population in a meaningful way without the requirement of limiting the presence of men. Therefore, the present study intends to evaluate the pattern of gold shops in the urban spaces, while choosing two regions with different income status from Mashhad and show the visible differences in the distribution of such spaces (according to the income level of each region). and what unwritten rules does this model follow? The descriptive-analytical study method and the statistical population also includes all gold shops located in areas 1 and 5 of Mashhad (including 630 gold shops). In the first step, after creating a location database in ArcGis, the location of gold shops was determined based on the information available in Mashhad Municipal Union Bank. In the continuation of using 7 variables (from the locational characteristics of gold shops and the elements of the spatial structure of each region), including the absolute location, size, time of establishment of each gold shop, proximity to surrounding uses, roads and communication arteries, the population and the population of women, the spatial differences regarding the establishment of gold shops were investigated. . The investigated models include "density model", "center of gravity", "standard distance", "nearest neighbor", "spatial autocorrelation" and "spatio-temporal model". The results show that in developed areas, women's spaces are less consistent with the distribution of women's population, while in low-income areas, women's spaces are more compatible with local elements such as proximity to bus stations, local arteries, and residential spaces. . At the same time, the common point in this regularity is the prosperity of these spaces over time. which seems to lead urban spaces to become more feminine in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jewelry store
  • Female spaces
  • Mashhad city
  • Time-space cube
اقتصاد آنلاین. (20/9/1400). فواید و خواص جالب طلا برای بدن.
fromhttps://www.eghtesadonline.com/ Retrieved
آکادمی مشاغل. (03/1401). آموزش راه اندازی طلافروشی طلافروشی به زبان ساده :
Retrieved from. https://jobsacademy.ir/jewelry/.
 ابایی، پروین؛ اکبری، فاطمه (1396) ، زیبایی و منزلت: بررسی جایگاه سکه در زیورآلات و تزیینات پوشاک زنان در ایران، فرهنگ مرم ایران، شماره 48 و 49، 84-67.
پاکزاد، جهانشاه(1388)، مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، تهران، انتشارات شهیدی.
پرتوی، پروین؛ فراش خیابانی، مریم(1397)، زنان و فضای سوم؛ بازخوانی مفهوم حوزه عمومی در محدوده مرکزی شهر تهران (خیابان انقلاب)، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. 16(3), 138-107.
پورحسین روشن، حمید؛ پورجعفر، محمدرضا، علی اکبری، صدیقه(1398)، تبیین عدالت جنسیتی در فضاهای شهری مطالعه موردی: فضای شهری مجموعه خواهر امام رشت، فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه­ای، شماره 10، 115-145.
پیشگاهی فرد، زهرا؛ قدسی، امیر(1389)، نظریه­های فرهنگی فمینیسم و دلالت­های آن بر جامعه ایران، زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)،1(3), 109-132.
تانکیس، ف. (1388). فضا، شهر و نظریه اجتماعی، مناسبات اجتماعی و شکلهای شهری، ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، انتشارات دانشگاه تهران.
تیبالدر، فرانسیس(1381)، شهرسازی شهروندگرا، ترجمه محمد احمی نژاد، اصفهان، خاک.
جیکوبز، جین(1386)، مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا، ترجمه حمیدرضا پارسی، تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.
حاجی احمدی همدانی، آذین؛ ماجدی، حمید؛ جهانشاهلو، لعلا(1394)، بررسی معیارهای تاثیرگذار بر افزایش میزان فعالیت زنان در فضاهای شهری (مطالعه موردی: محله پونک (20 متری گلستان) شهر تهران)، مطالعات شهری، 4(14), 47-59.
حـاجی احمـدی همدانی، آذین؛ جهانشـــاهلو، لعلا(1394)، بررســـی معیارهای مؤثر در مناسـب سـازی فضـاهای شهری بر ارتقای کیفی زندگی روزمره گروه اجتماعی زنان (مورد مطالعه: محله گلستان پونک)، فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی غرب استان تهران، 2(6),28-1.
حبیبی، محسن؛ امیری، مریم(1394)، حق به شهر؛ شهر موجود و شهر مطلوب آنچه که هست و آنچه که باید باشد، پژوهش­های انسان شناسی ایران (نامه علوم اجتماعی)، 5(2 )، 9-30.
حبیبی، میترا؛ علی پور شجاعی، فرشته(1394)، بررسی تطبیقی فضاهای عمومی ویژه زنان با فضاهای عمومی شهری در میزان پاسخگویی به نیازهای بانوان نمونه موردی: پارک آب و آتش و بوستان بهشت مادران تهران، معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، 20(1)، 17-30.
خانی، فضیله(1386)، درآمدی بر پارادیم جغرافیایی جنسیت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
دانشیان. (15/11/1400). سامانه جامع اطلاع رسانی طلا و جواهر. Retrieved from https://goldnews.ir/2021/11/15/
ذوقی توتکابنی، مهرنوش(1388)، طراحی فضاهای معماری و شهری با تکیه بر نیازهای زنان، همایش ملی زن و معماری، تهران.
رفیعیان، مجتبی، خدایی، زهرا(1388)، بررسی شاخص­ها و معیارهای موثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، راهبرد، 18 (53)، 227-248.
زمانی دارانی، فاطمه؛ مقصودی، سوده(1398)، رابطه حضور زنان در فضای شهری با معیارهای مطلوبیت شهری با استفاده از معادلات ساختاری، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 17(4)،108-71.
عباس زادگان، مصطفی(1384)، ابعاد اجتماعی- روانشناختی فضاهای شهری، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید (فارسی) (نشریه بین المللی علوم مهندسی)، 16(1)، 69-84.
عباس­زاده، محمد؛ اقدسی علمداری، فرانک؛ سعادتی، موسی؛ مبارک بخشایش، مرتضی(1391)، مطالعه جامعه شناختی گرایش به زیبایی با عمل جراحی پلاستیک و عوامل مرتبط با آن (مورد مطالعه: زنان و دختران 64-16 ساله شهر تبریز)، جامعه شناسی کاربردی.23(3)، 123-140.
غیاثوند، احمد(1394)، دنیای زنان در پرتو فضاهای جنسیتی شهری مدرن، توسعه محلی روستایی- شهری (توسعه روستایی)، 7(2 (پیاپی 13) )،299-322.
فاضلی، نعمت الله؛ (1396)، زنانه شدن شهر: با تاکید بر فضاهای شهر تهران، انتشارات شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران
فاضلی، نعمت الله(1394)، زنانه شدن فضای شهری در ایران امروز، با تکیه بر فضای کلان شهر تهران، پژوهشنامه زنان، 6(1)، 132-107.
 فاضلی، نعمت الله؛ ضیاچی، محدثه(1393)، شهر دوست‌دار زن شناسایی معیارهای شهر دوست‌دار زن از نظر زنان متعلق به پایگاه‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی تهران، جامعه‌پژوهی فرهنگی، 5(3)،85-55.
فرزانه، فرانک(1390)، درآمدی بر تعامل مفاهیم جنسیت و فضا، صفه، 21(52)، 99-110.
 فرهادیان، نفیسه؛ نفتی، ملیکا(1392)، بررسی و ساماندهی فضاهای شهری در جهت افزایش حضور پذیری زنان،کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، تبریز.
 کاشانی جو، خشایار(1389)، بازشناخت رویکردهای نظری به فضاهای عمومی شهری، هویت شهر، 4(6)، 95-106.
 کلمن، یمز(1390)، بنیادهای نظریه­های اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.
 الماسی فر، نینا؛ انصاری، مجتبی(1389)، بررسی امنیت محیطی در پارک­های منطقه­ای به عنوان بخشی از فضاهای شهری از دیدگاه زنان بر پایه رویکرد CPTED (مطالعه موردی: پارک ساعی)، مدیریت شهری، 8(25)، 21-34.
 مدنی پور، علی(1387)، فضاهای عمومی و خصوصی شهر، ترجمه فرشاد نوریان، تهران، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
 مقصودی، سوده؛ آراسته، مژده؛ تندولی، سمیرا(1392)، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان و دختران دانشجو به آرایش چهره (مورد مطالعه: دانشگاه‌های شهر کرمان)، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 2(2)، 295-314.
 مولایی، محمدمهدی؛ لطفی، آرزو(1398)، نقش زنان و فرهنگ در شکل گیری فضاهای شهری، منبع زن و فرهنگ، شماره 42، 83-75.
 نصر، طاهره؛ ماجدی، حمید(1392)، نگاهی به مقوله هویت در شهرسازی، معماری و شهرسازی آرمان شهر، 5(11)، 269-277.
 ورمقانی، حسنا؛ سلطان زاده، حسین؛ دهباشی شریف، مزین(1394)، رابطه جنسیت و فضا در عرصه­های خصوصی و عمومی دوره قاجار، باغ نظر، 12(37)، 31-40.
 هام، مگی؛ گمبل، سارا(1382)، فرهنگ نظری­های فمینیستی، مترجمان نوشین احمدی خراسانی، تهران، توسعه.
 هیلیر، جین(1388)، سایه ­های قدرت حکایت دوراندیشی در برنامه­ریزی کاربری اراضی، ترجمه کمال پولادی، تهران، جامعه مهندسان مشاور ایران.