نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
دانشگاه اصفهان
چکیده
رویکرد کیفیت محیط شهری به عنوان یکی از نوینترین پارادایمهای باززندهسازی نواحی شهری، تأثیر شگرفی در کیفیت زندگی و پایداری ساکنان آن دارد که تلفیق آن با رویکردهای خلاقانهای نظیر برندسازی شهری، میتواند باعث رشد و تعالی نواحی شهری و افزایش ضریب رقابتپذیری شهر شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی کیفیت محیط شهری کلانشهر اصفهان از منظر برندسازی شهری است که برای این منظور، مناطق شهری کلانشهر اصفهان به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شد. پژوهش حاضر، بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی-همبستگی و نحوۀ گردآوری دادهها بصورت اسنادی و میدانی میباشد. حجم نمونه آماری شامل شهروندان ساکن مناطق پانزدهگانه کلانشهر اصفهان که حجم نمونه با توجه به جمعیت 3072642 سال 1395برابر 337 پرسشنامه برآورد و با توجه به جمعیت هر منطقه توزیع شده است. در پژوهش حاضر برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف–اسمیرنف و نیز روش معادلات ساختاری در محیط نرمافزارSmart PLS استفاده گردید. نتایج بدستآمده از پژوهش، نشان از تأثیرگذاری مثبت، قوی و معنیدار متغیر برندسازی بر کیفیت محیط شهری با ضریب تأثیر (833/0) است، بدین معنی که با تغییر یک واحد در عوامل و شاخصهای برندسازی شهری، متغیرهای کیفیت محیط شهری نیز به صورت زیادی در جهت موافق تغییر میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation of urban environment quality indicators from the perspective of urban branding (Case study: Isfahan metropolis)
نویسنده [English]
- ahmad hajarian
univercity Isfahan,Isfahan.iran
چکیده [English]
The urban environment quality approach, as one of the newest paradigms for the revitalization of urban areas, has a tremendous impact on the quality of life and sustainability of its residents, and its combination with creative approaches such as urban branding can lead to growth and excellence. urban areas and increasing the competitiveness of the city. Based on this, the aim of the present research is to analyze and evaluate the quality of the urban environment of Isfahan metropolis from the perspective of urban branding, and for this purpose, the urban areas of Isfahan metropolis were selected as a study case. The current research is based on the objective of the applied type and in terms of the method, the descriptive-correlation type and the method of data collection is documentary and field. The statistical sample size includes citizens living in the 15 districts of Isfahan metropolis. The sample size is estimated to be 337 questionnaires based on the population of 3072642 in 2015 and distributed according to the population of each region. In the present study, the Kolmogorov-Smirnov test and the structural equation method were used in the Smart PLS software environment for data analysis. The results obtained from the research show the positive, strong and significant impact of the branding variable on the quality of the urban environment with an impact coefficient of (0.833), which means that with a change of one unit in the factors and indicators of urban branding, the variables The quality of the urban environment also changes in a favorable direction.
کلیدواژهها [English]
- Urban environment quality
- urban branding
- Isfahan
- metropolis