تحلیل پدیدارشناسانه از علل و عوامل ترویج دوچرخه سواری در میان بانوان: تجربه‌‌های زیسته زنان در منطقه 2 شهرداری تبریز

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری ، دانشگاه تبریز

3 گروه ژنوماتیک دانشگاه مرسین ترکیه

10.22034/gp.2025.65382.3350

چکیده

دوچرخه سواری به عنوان یک روش پایدار، بهبود سلامتی جسمانی و روانی افراد و کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی دارد. با این حال، عوامل مختلفی در مسیر‌های دوچرخه سواری محلی نقش مهمی‌‌ در تصمیم‌گیری افراد به ویژه زنان برای استفاده از این روش ‌حمل‌ونقل دارد. هدف این پژوهش، تحلیل پدیدارشناسانه از عوامل اثر گذار بر ترویج دوچرخه سواری محلی با اتکا بر تجربه‌‌های زیسته زنان در منطقه 2 شهرداری تبریز است. این مطالعه با استفاده از مصاحبه‌‌های ع‌می‌ق در منطقه انجام شده و داده‌‌های حاصل با روش پدیدار شناسی و تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت‌هاند. یافته‌‌ها نشان داد که نگرش‌‌های منفی جامعه نسبت به دوچرخه سواری بانوان و محدودیت‌‌های خانوادگی از جمله موانع اصلی استفاده در دوچرخه سواری هستند. همچنین، مشکلات اقتصادی نظیر گرانی دوچرخه و هزینه‌‌های مرتبط و کمبود زیرساخت‌‌های ایمن و مناسب نیز از دیگر موانع مهم محسوب ‌می‌‌شوند. در مقابل، فوائد دوچرخه سواری نظیر بهبود سلامتی جسمانی و روانی، کاهش استرس و افزایش شادابی از جمله مزایای مورد اشاره بانوان بود. همچنین، ایجاد مسیر‌های مخصوص دوچرخه سواری، فرهنگسازی عمو‌‌می ‌‌و برگزاری جشنواره‌‌ها و کمپین‌‌های تبلیغاتی به عنوان راهکار‌های مشوق دوچرخه سواری مطرح شدند. تحلیل پدیدارشناسی مصاحبه‌‌ها نشان داد که نگرش‌‌های منفی جامعه، مشکلات اقتصادی، کمبود زیرساخت‌‌های ایمن و مشکلات ایمنی از جمله موانع اصلی احساس امنیت زنان در مسیر‌های پیاده ‌روی و دوچرخه سواری محلی هستند. این موانع نیازمند تغییر نگرش‌‌های جامعه، حمایت‌های مالی و توسعه زیرساخت‌های مناسب است. این یافته‌ها ‌می‌‌تواند به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های مؤثر برای بهبود امنیت در مسیر‌های دوچرخه سواری و ترویج آن در ‌می‌ان زنان کمک کند. با توجه به یافته‌های این پژوهش، توصیه ‌می‌‌شود که اقدامات جامع و هماهنگی برای بهبود زیرساخت‌های دوچرخه سواری، تغییر نگرش‌های منفی جامعه و حمایت‌های مالی برای تسهیل استفاده از دوچرخه سواری انجام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Analysis of the Causes and Factors Promoting Cycling Among Women: Lived Experiences of Women in District 2 of Tabriz Municipality

نویسندگان [English]

  • Iraj Teimouri 1
  • Parya Alimohammadi 2
  • Murat Yakar 3
1 University of Tabriz
2 Master's degree graduate in Urban Management from the University of Tabriz.
3 Geomatics Department of Mersin University
چکیده [English]

Cycling, as a sustainable method, leads to improved physical and mental health and reduced air pollution and traffic. However, various factors in local cycling routes play a significant role in individuals' decisions, especially women, to use this mode of transportation. The objective of this research is a phenomenological analysis of the factors influencing the promotion of local cycling, based on the lived experiences of women in District 2 of Tabriz Municipality. This study was conducted using in-depth interviews in the region, and the data obtained were analyzed using phenomenology and thematic analysis methods. Findings showed that negative societal attitudes towards women's cycling and family restrictions are among the main barriers to cycling. Additionally, economic problems such as the high cost of bicycles and related expenses and the lack of safe and suitable infrastructure are also considered significant obstacles. In contrast, the benefits of cycling, such as improved physical and mental health, reduced stress, and increased vitality, were among the advantages mentioned by women. Furthermore, creating dedicated cycling routes, public awareness campaigns, and organizing festivals and promotional campaigns were proposed as incentives for cycling. The phenomenological analysis of the interviews showed that negative societal attitudes, economic problems, lack of safe infrastructure, and safety concerns are among the main barriers to women's sense of security in local pedestrian and cycling routes. These barriers require changes in societal attitudes, financial support, and the development of suitable infrastructure. These findings can help in formulating effective policies and programs to improve security in cycling routes and promote it among women. Based on the findings of this research, it is recommended that comprehensive and coordinated actions be taken to improve cycling infrastructure, change negative societal attitudes, and provide financial support to facilitate the use of cycling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sense of Security
  • Local Cycling
  • lived experiences
  • phenomenological analysis
  • Social Barriers