نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیارگروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز.
2 دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز
چکیده
افزایش جمعیت شهرها در کشورهای جهان سوم و بهتبع آن استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی و افزایش ترافیک، این کشورها را با معضلات متعدد روبرو ساخته است. دوچرخه با مزایای منحصربهفرد نظیر ارزانی، صرفه در مصرف انرژی، کمترین ترافیک و اثرات منفی زیست محیطی بیش از پیش بهعنوان مکمل سایر وسایط نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از عمدهترین راهکارهایی که متخصصان و صاحبنظران برای دستیابی به توسعه پایدار شهری مطرح میکنند؛ استفاده بیشتر از دوچرخه است. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر کاهش تمایل به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری زنجان میباشد که از دو روش اسنادی، کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است و از نرمافزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل دادههای آماری استفاده شده است با توجه به نتایج مطالعات میدانی در شهر زنجان استفاده از دوچرخه در جابهجاییهای شهری بسیار پایین است بهطوری که فقط 8 درصد جامعه آماری تحقیق بهطور قابل توجهی از دوچرخه برای فعالیتهای شهری استفاده مینمایند که این امر از عواملی نظیر عدم فرهنگسازی استفاده از دوچرخه، ضعف تبلیغات در رسانهها، نبود مسیرهای ویژه دوچرخهسواری، عدم استفاده مدیران جامعه، تأثیر وضیعیت اقلیمی، عدم تناسب دوچرخهسواری بانوان با فرهنگ عمومی، کمبود آگاهی از مزایای دوچرخهسواری، نبود امنیت دوچرخهسواران و نبود پارکینگ برای دوچرخه میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Determinants of Unwillingness to Bicycle Use in Urban Travel (The Case of Zanjan)
نویسندگان [English]
- Rasoul Gorbani 1
- Ahmad Asadi 2
1 Associate Professor, Faculty of Geography and Planning, University of Tabriz.
2 Ph.D Student of Geography and Urban Planning, University of Tabriz.
چکیده [English]
Nowadays, the usage of bicycle is one of the main tools for gaining desirable cities. The increase of population in the third world cities and using of fuel in these countries has been intensified in last decades. For this, the usage of bicycle has been considered in transportation affairs. One of the main policies in attaining sustainable development in cities is the expansion of bicycle use. The main purpose of this paper is to investigate the determinants of unwillingness to bicycle use in Zanjan city by using of questionnaires and library approaches. The results of this study have been analyzed by SPSS and Excel software. The main findings of this study indicate that the use of bicycle is very low in Zanjan city and only 8% of people use the bicycle in urban activities. The unwillingness to use the bicycle in urban activities can be resulted from advertising constraints, constraints of bicycle benefits, shortage of security for bicycle runs in city network and other cases such as unwillingness of managers to use bicycle in travels.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Bicycle
- Urban Transportation
- Willingness of Citizens
- Zanjan City