نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه برنامه ریزی شهری جهاد دانشگاهی مشهد
2 برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
آژانسهای مسافرتی از گذشتههای دور نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری داشتهاند. در حقیقت به موازات توسعه گردشگری، فعالیتهای مربوط به آژانسهای مسافرتی نیز توسعه پیدا کرده است و بدون اغراق بخش مهمی از توسعه گردشگری ناشی از فعالیت آژانسهای مسافرتی میباشد. باتوجه به این جایگاه، در کشور ما تاکنون مطالعات کمی در این خصوص صورت گرفته است. در این میان کلانشهر مشهد به دلیل جایگاه بالای آن در خصوص جذب گردشگر که سالانه حدود 20 میلیون نفر را شامل میشود، نیز از این وضعیت مستثنی نیست. در شرایط کنونی 222 آژانس مسافرتی در شهر مشهد وجود دارد که در جنبههای گردشگری، زیارتی و هواپیمایی مشغول به فعالیت میباشند. کاربرد مدلهای توزیع فضایی نظیر مرکز میانی، مسافت استاندارد، خود همبستگی فضایی و شاخص موران و همچنین بهرهگیری از شاخص رگرسیون در تحلیل عوامل تأثیرگذار در استقرار آژانسهای مسافرتی در شهر مشهد نشان از این دارد که از بین هشت عامل جمعیت و تراکم جمعیت نواحی، هتلها و مراکز اقامتی موجود در هر ناحیه، نزدیکی به حرم مطهر، پایانه مسافربری، ایستگاه راهآهن، فرودگاه، سطح توسعهیافتگی نواحی و وسعت نواحی تنها چهار عامل بر توزیع فضایی آژانسها موثر بوده که عبارتنـد از سطح توسعهیافتگی نواحی، نزدیکی به ایستگاه راهآهن، پایانه مسافربری و حرم مطهر. ضریب تعیین محاسبه شده برای این متغیرها برابر 0.78 (R2=0.78) بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Spatial Disterbutation of Travel Agencies in Mashhad Metropolitan
نویسندگان [English]
- Mohammadrahim Rahnema 1
- Mostafa Amirfakhriyan 2
1 Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad University Department of Urban Planning Jihad
2 Urban planning, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
Travel agencies have an important role in the development of the tourism. Now the important parts of the development of tourism are related to travel agencies activities. Due to this, in our country so far, few studies have been done in this regard. Mashhad metropolitan, with 20 million pilgrims in each year is a sample. There are 222 travel agencies. Factors affecting the travel agencies distribution were done by the spatial distribution models, such as center median, standard distance, Moran index of spatial autocorrelation and regression. Results show that: Level development zone, near the railway station, bus terminal and the holy shrine are important factor in distribution of travel agencies. Coefficient calculated for these variables are set equal to 0.78 (R2 = 0.78).
کلیدواژهها [English]
- Travel agency
- Mashhad metropolitan
- Tourist& Pligrim
- Spatial Analysis