نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
چکیده
برای شهروندان ایرانی سفر به ترکیه بدون داشتن ویزا مقدور بوده و عمدهترین دلایل شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه را میتوان؛ استراحت و گذران اوقات فراغت، بهرهمندی از جاذبههای مـختلف طبیعی، ساحلی، انسانی، تجارت، داد و ستد؛ مخصوصاً خرید البسه و پـوشاک؛ برشمرد. گردشگری یکی از اصلیترین محرکهای اقتصادی کشور ترکیه محسوب میشود. افزایش یا کاهش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه به عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی در سطح ملی و بینالمللی ربط دارد. برآورد دقیق تقاضای گردشگری موضوعی مهم و حیاتی برای صنعت توریسم بهشمار رفته و پیشبینی دقیق تقاضای گردشگری میتواند اطلاعات مفیدی را برای برنامهریزی و سیاستگذاریهای آتی در رابطه با توریسم فراهم سازد. هدف این مقاله پیشبینی تقاضای سفر به ترکیه از طرف گردشگران ایرانی میباشد. تکنیک مورد استفاده برای پیشبینی تقاضای سفر شبکههای عصبی مصنوعی میباشد. متغیرهای اثرگذار بر روی تقاضای گردشگری ایرانیان با بررسی پیشینه تحقیق استخراج شد و جمعاً 13 متغیر را این تحقیق برای پیشبینی تقاضای گردشگری به کار رفت. نتایج بهدست آمده از تحقیق نشان میدهد که برآوردهای بهدست آمده در مقایسه با دادههای واقعی از خطای کمتری برخوردار هستند. طبق یافتههای تحقیق چهار متغیر مهم اثرگذار بر تقاضای گردشگری از طرف شهروندان ایرانی؛ میزان تولید روزانه نفت خام در ایران، نرخ تورم در ایران، تولید ناخالص داخلی در ترکیه، تولید ناخالص داخلی در ایران به ازای افراد شاغل است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Determining the Iranian Tourists’ Demand for Traveling to Turkey by Using Artificial Neural Networks
نویسندگان [English]
- Iraj Teimouri 1
- Hadi Hakimi 2
2 Assistant professor in geography and urban planning
چکیده [English]
For Iranian citizens traveling to turkey without visa is possible and the main reasons of Iranian citizens for traveling to Turkey are; resting, leisure time, enjoying various attractions like sea side, cultural, trading especially buying clothes and etc. The tourism industry is one of the main driving forces of Turkish economy. The increase and decrease of traveler to turkey depends on various factors in both national and international levels. This article wants to forecast the amount of Iranian tourist which traveling to Turkey by using the Artificial Neural Network; (ANN). On the other hand, the present article attempts to attend to explore the importance of used variables in tourism demand to Turkey. The variables effects on Iranians’ tourism demand were extracted by exploring the literature review, and the present research just utilized 13 variables for forecasting the tourism demand. The results of the research showed that accessed estimates had less error in comparison with real data. According to present research, four important variables effect on tourism demand of Iranian citizens are the daily crude oil producing in Iran, inflation volume in Iran, gross domestic product in Turkey, gross domestic product for working people in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Forecasting
- Tourism Demand
- Artificial Neural Networks