ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
رحیم حیدری چیانه؛ فریدون بابایی اقدم؛ حسین پناه القلندیس
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر برآورد گردید.
یافتههای تحقیق نشان داد بهجز ترافیک شهری و دسترسی مناسب به سرویسهای بهداشتی در اغلب نقاط شهر تبریز، شهر تبریز برای گردشگری در اغلب موارد ذکرشده دارای قابلیت هست و میتوان از این ظرفیتها در راستای تبدیل شدن تبریز بهعنوان مقصد مطرح گردشگری استفاده کرد. هم-چنین نتایج نشانگر آن بود که از دیدگاه افراد مورد مطالعه چالشهای موقعیت جغرافیایی دور تبریز (فقدان موقعیت مرکزی) و عدم مجاورت با سایر شهرها و استانهای مرکزی ایران با میانگین 65/3، فصلی بودن مسافرت به تبریز با میانگین 4 و چالشهای ارتباط با جامعه میزبان (شهروندان تبریزی) با میانگین 25/3 ازجمله چالشهای اساسی و مهم توسعه گردشگری و شکل نگرفتن شخصیت مقصد مطرح تبریز میباشند.
اساس یافتههای پژوهش، شهر تبریز دارای ظرفیتهای گردشگری مناسبی است و میتواند به عنوان یک مقصد مطرح گردشگری معرفی شود. با این حال، چالشهایی همچون موقعیت جغرافیایی دور از مرکز، فصلی بودن مسافرت به تبریز و ارتباط با جامعه میزبان، به عنوان موانع اساسی توسعه گردشگری و شکلگیری شخصیت مقصد تبریز شناسایی شدهاند.