حسین پناهی؛ پرویز محمدزاده؛ اکرم اکبری
دوره 18، شماره 50 ، بهمن 1393، ، صفحه 29-53
چکیده
انرژی بهعنوان یـکی از مهمترین عوامل تولید جایگاه ویژهای در رشد و توسـعه اقـتصادی هـر کشور دارد. بهطوری که بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوختهای فسیلی تأمین میشود که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و نیز آسیبهای جهانی همچون گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی شده است. در این مطالعه برای تخمین تابع تقاضای ...
بیشتر
انرژی بهعنوان یـکی از مهمترین عوامل تولید جایگاه ویژهای در رشد و توسـعه اقـتصادی هـر کشور دارد. بهطوری که بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوختهای فسیلی تأمین میشود که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و نیز آسیبهای جهانی همچون گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی شده است. در این مطالعه برای تخمین تابع تقاضای انرژی (شامل برق و گاز طبیعی) و حملونقل (مصرف سالانه بنزین برای خانوارهایی که خودروی شخصی دارند) از روش دادههای ادغام شده و روش دو مرحلهای هکمن استفاده شده است. برای این منظور دادههای هزینه-درآمد خانوار برای سال 1388 که تقریباً 14000 خانوار شهری میباشد به کار گرفته شده است. بعد از تخمین تابع تقاضای انرژی و حملونقل به برآورد ضرایب انتشار آلودگی ناشی از مصرف سه حامل انرژی برق، گاز و بنزین پرداخته و در نهایت میزان انتشار ناشی از سه حامل انرژی فوق محاسبه شده است. نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضای سه حامل مختلف انرژی (برق، گاز و بنزین) نشان میدهد بیشترین میزان انتشار دیاکسیدکربن مربوط به برق بوده و کمترین آن مربوط به بنزین میباشد. همچنین نتایج حاصل از برآورد انتشار دیاکسیدکربن ایجاد شده توسط مصرف حاملهای مختلف انرژی در استانهای کشور نیز نشان میدهد بیشترین میزان انتشار CO2مربوط به استان تهران بوده و کمترین آن مربوط به سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام است.