برنامه ریزی شهری
لیلا بلیلان اصل
چکیده
پژوهش حاضر با توجه به ارزشهای ویژهی شهر سهند و به ویژه مجموعه هشت بهشت، سعی کرده تا پتانسیلها و نیز نقاط ضعف و محدودیتهایی را که این شهر برای بهرهگیری از ظرفیتهای برندسازی شهری خود مواجه است شناسایی و اولویتها را جهت برنامهریزی و جهتیابی ایجاد برند شهری معرفی و پیش بینی نماید. در این راستا هدف پژوهش حاضر تبیین پیشرانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با توجه به ارزشهای ویژهی شهر سهند و به ویژه مجموعه هشت بهشت، سعی کرده تا پتانسیلها و نیز نقاط ضعف و محدودیتهایی را که این شهر برای بهرهگیری از ظرفیتهای برندسازی شهری خود مواجه است شناسایی و اولویتها را جهت برنامهریزی و جهتیابی ایجاد برند شهری معرفی و پیش بینی نماید. در این راستا هدف پژوهش حاضر تبیین پیشرانهای کلیدی مؤثر بر برندسازی مجموعه هشت بهشت شهر سهند است پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و ازحیث روش ترکیبی از روشهای کتابخانهای و پیمایشی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی میباشد. قلمرو پژوهش شهر سهند بوده است.جامعه آماری این پژوهش 30 نفر از کارشناسان در حوزه شهری و برندشهری است.جهت تجزیه تحلیل دادها از روش دلفی، ماتریس اثرات متقاطع(میکمک) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد از میان 38 عامل اصلی تأثیرگذار بر برندسازی مجموعه هشت بهشت شهر سهند ، 14 متغیر به-عنوان کلیدی و تأثیرگذار شناخته شدهاند. که این متغیرها بیشترین تأثیرگذاری و کمترین تأثیرپذیری را بر آینده توسعه برندسازی مجموعه هشت بهشت شهر سهند دارند. همچنین نتایج نشان داد از لحاظ تأثیرگذاری مستقیم متغیرهای مانند ایجاد فضاها و ساز و کارهای جدید با امتیاز 79، تأثیرگذاری مجموعه در ایجاد حس آرامش و متفاوت بودن فرم و ارتفاع فضاهای سبز و آب نماهای موجود با کسب امتیاز 73 و 72 به ترتیب در جایگاههای اول تا سوم واقع شدهاند. از سوی دیگر متغیرهای که تأثیری غیرمستقیم بر برندسازی مجموعه هشت بهشت شهر سهند دارند عبارتاند از ایجاد فضاها و ساز و کارهای جدید با امتیاز 198401، متفاوت بودن فرم و ارتفاع فضاهای سبز و آب نماهای موجود با امتیاز 192442و تأثیرگذاری مجموعه در ایجاد حس آرامش با امتیاز 186585به ترتیب در جایگاههای اول تا سوم واقع شدهاند.
ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
رحیم حیدری چیانه؛ فریدون بابایی اقدم؛ حسین پناه القلندیس
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی چالشهای توسعه و برنامهریزی گردشگری شهری کلانشهر تبریز، با تاکید بر شخصیت مقصد و برندسازی کلان شهر تبریز و ارائه راهبردهای بهبود مدیریت تصویر مقصد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و عملی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به کلانشهر تبریز در سال 1403 بوده و حجم نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر برآورد گردید.
یافتههای تحقیق نشان داد بهجز ترافیک شهری و دسترسی مناسب به سرویسهای بهداشتی در اغلب نقاط شهر تبریز، شهر تبریز برای گردشگری در اغلب موارد ذکرشده دارای قابلیت هست و میتوان از این ظرفیتها در راستای تبدیل شدن تبریز بهعنوان مقصد مطرح گردشگری استفاده کرد. هم-چنین نتایج نشانگر آن بود که از دیدگاه افراد مورد مطالعه چالشهای موقعیت جغرافیایی دور تبریز (فقدان موقعیت مرکزی) و عدم مجاورت با سایر شهرها و استانهای مرکزی ایران با میانگین 65/3، فصلی بودن مسافرت به تبریز با میانگین 4 و چالشهای ارتباط با جامعه میزبان (شهروندان تبریزی) با میانگین 25/3 ازجمله چالشهای اساسی و مهم توسعه گردشگری و شکل نگرفتن شخصیت مقصد مطرح تبریز میباشند.
اساس یافتههای پژوهش، شهر تبریز دارای ظرفیتهای گردشگری مناسبی است و میتواند به عنوان یک مقصد مطرح گردشگری معرفی شود. با این حال، چالشهایی همچون موقعیت جغرافیایی دور از مرکز، فصلی بودن مسافرت به تبریز و ارتباط با جامعه میزبان، به عنوان موانع اساسی توسعه گردشگری و شکلگیری شخصیت مقصد تبریز شناسایی شدهاند.