ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
اکبر اصغری زمانی؛ محجبه بارعی؛ رحیم حیدری چیانه
چکیده
در طی سالیان اخیر، یکی از دلایل و انگیزه های سفر جهانگردان، وجود سایت های میراث جهانی در مقصد مورد نظر است. این سایتها که توسط یونسکو معرفی و ذینفعان و رسانههای وابسته گردشگری، آنها را تبلیغ و باز شناسایی میکند، گزینه شاخصی در انتخاب یک مقصد گردشگری است و به همین جهت، شناخت ارزشهای سایتهای میراث جهانی و تبدیل این منبع به یک جاذبه ...
بیشتر
در طی سالیان اخیر، یکی از دلایل و انگیزه های سفر جهانگردان، وجود سایت های میراث جهانی در مقصد مورد نظر است. این سایتها که توسط یونسکو معرفی و ذینفعان و رسانههای وابسته گردشگری، آنها را تبلیغ و باز شناسایی میکند، گزینه شاخصی در انتخاب یک مقصد گردشگری است و به همین جهت، شناخت ارزشهای سایتهای میراث جهانی و تبدیل این منبع به یک جاذبه گردشگری بین المللی، می تواند نقش مهم بزرگی در توسعه ی گردشگری شهری و یا منطقه ای که سایت در آن قرار دارد، داشته باشد. در این پژوهش، به شاخصهها و گویههای مرتبط با چگونگی توسعه ی گردشگری در بازار تاریخی تبریز از جمله مفاهیم گردشگری فرهنگی و شهری پرداخته شده است. بنابر نتایج حاصله از پژوهش، سه گویه ارزشمندی، جاذبه شاخص، آگاهی و مسئولیت به عنوان گویههای اصلی توسعهی گردشگری بازار شناسایی شدند. گویه ارزشمندی در مرکز این ساختار قرار دارد و گویههای جاذبهی شاخص و آگاهی هم نتیجه این ارزشمندی و هم از شاخصههای توسعه ی گردشگری هستند.