نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران
2 دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
چکیده
اولین شرط لازم برای موفقیت تحقیقات مربوط به روستاها، درک و برداشت صحیح از نیازهای جامعه محلی است. بخشی از تحقیقات روستایی در کشور را پایاننامه/ رسالههای دانشجویان رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی تشکیل میدهند. پژوهش حاضر به بررسی میزان ارتباط این تحقیقات دانشجویی با نیازهای جامعه روستایی و ارائه مدلی برای انجام تحقیقات روستایی در ایران میپردازد. این پژوهش از نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی است که با ترکیب دو شیوه اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان (161 نفر) و اعضای هیئت علمی (20 نفر) رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی سه دانشگاه تهران، شهید بهشتی و تربیت مدرس را شامل میشود. دامنه تحقیق به رسالهها و پایاننامههای تدوین شده در این سه دانشگاه محدود شده تا امکان بررسی فرضهای پژوهش و تعمیمیافتهها فراهم شود. بهمنظور افزایش دقت در نمونهگیری، درصد بالایی از جامعه آماری بهعنوان نمونه انتخاب شد. با مراجعه به افراد صاحبنظر، نواقص و نارساییهای مربوط به سؤالات مرتفع شد. مقدار بهدست آمده از آزمون همسانی درونی آلفای کرونباخ (79/0) نشاندهنده پایایی نسبی پرسشنامه است. بهمنظور تحلیل دادههای جمعآوری شده، با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS- Expert Choice-Excel، از آزمونهای آماری چون توزیع فراوانی، تحلیل عاملی و مقایسه زوجی (AHP) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اکثر اساتید راهنما و مشاور پایاننامه/ رسالهها، به وجود ارتباط زیاد موضوعات تحقیق با نیازهای جامعه روستایی معتقد بودند ولی نتایج بررسی مهمترین عامل در انتخاب موضوع پایاننامه/ رسالهها نشان داد که دانشجویان در هنگام انتخاب موضوع کمتر به نیازهای جامعه روستایی توجه داشتهاند. در عین حال ساکن بودن دانشجو در روستا و یا رفت و آمد دانشجو به روستا و ارتباط دانشجو با سازمانهای متولی جامعه روستایی، بیشترین سهم را در آگاهی بخشی دانشجویان نسبت به نیازهای جامعه روستایی داشتهاند. همچنین محدودیت مالی (مشکلات مالی دانشجویان)، با وزن 249/0 مهمترین محدودیت پیش روی دانشجویان جهت انتخاب موضوعی متناسب با نیازهای جامعه روستایی بودهاست. بر این اساس، الگوی پیشنهادی پژوهش برای انجام تحقیقات روستایی در ایران ارائه شدهاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of Realationship between Scientific Research and the Needs of Iranian Rural Communities with an Emphasize on Geography and Rural Planning Dissertations
نویسندگان [English]
- Masood Niksirat 1
- Seayed Ali Badri 2
1 Geography and Rural Planning, Tehran University
2 School of Geography, Tehran University
چکیده [English]
The first prerequisite for the success of the rural researches is correct understanding and suitable perception of the needs of local communities. The part of the country's rural researches includes thesis and dissertation of students in geography and rural planning. In this article, we examine the relationship between the thesis and dissertation with the needs of rural communities and try to provide a model for rural researches in Iran. The methodology is descriptive-analytical which was conducted to combine two documentary and survey methods. The statistical population includes student population (N=161) and faculty stafs (N=20) in the field of rural geography and planning at three universities (University of Tehran, Shahid Beheshti University and Tarbiat Modarres University). Research results show that the majority of academic advisors in theses/dissertations believed that there was a relationship between the subjects selected for the research and the needs of rural communities but the results of the most important factor in selecting theses/dissertations’s subject showed that students have less attention to the needs of rural communities. Financial constraints (financial problems of students), weighing 0.249 was the most important limitation of the students to choose issues on rural communities’ needs. Accordingly, the proposed model for carrying out rural research in Iran was presented.
کلیدواژهها [English]
- Assessment of relation
- Needs of rural communities
- Scientific research
- MA & Ph.D. Theses/dissertations
- Rural geography and planning