نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 جامعه شناسی محیط زیست، دانشگاه مازندران
2 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
3 مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شناخت دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیمی و عوامل اجتماعی موثر بر آن میباشد. برای انجام این پژوهش، از روش پیمایش استفاده شده و در آن، تعداد 187 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی استان مازندران، با روش نمونهگیری طبقهای، برای تحقیق انتخاب گردیدند. دادههای لازم، از طریق پرسشنامه گردآوری و سپس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS پردازش شد. نتایج تحقیق نشان داد که سطح دانش نظری و کاربردی دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیم بالا بوده و بین منابع اطلاعاتی و کارایی شخصی و دانش تغییر اقلیم دانشجویان رابطه وجود داشته است. یافتههای تحقیق نشان داد که تفاوت معنیداری بین سطح شناخت و جنسیت و محل سکونت دانشجویان وجود نداشته و دانش تغییر اقلیم دانشجویان برحسب دانشکده نیز متفاوت بوده است. بدین ترتیب، یافتههای تحقیق بیانگر ضرورت ارایه آموزش زیستمحیطی با تأکید بر تغییرات اقلیم) به دانشجویان بوده و بر این اساس، پیشنهاد شده است تا در برنامه درسی کلیه رشتههای غیرمرتبط نیز، مسائل مربوط به تغییر اقلیم و شیوههای مقابله با آن گنجانده شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An Analysis of Abstract and Practical Knowledge about Climate Change (Case Study: Students of Mazandaran State Universities)
نویسندگان [English]
- Sadegh Salehi 1
- Karim Soleymani 2
- Zahra Pazokinejad 3
1 Environmental sociology, University of Mazandaran
2 Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources
3 Youth Studies, University of Mazandaran
چکیده [English]
The purpose of this study is to examine students' theoretical and applied knowledge of climate change and social factors influencing it. To conduct the research, descriptive-analytical method was used and 187 students of Mazandaran state universities were selected by stratified sampling. The questionnaire was applied to collect data then data was analyzed using SPSS statistical software. Results of the study showed that the level of students’ abstract and practical knowledge of climate change is high and there is relationship between environmental information sources, perceived performance and students' knowledge of climate change. The results showed no significant difference between level of knowledge and gender and place of residence of the surveyed students and students’ knowledge of climate change is different to college. Overall, the results indicate that there is a requirement of environmental education and this suggests that the subject matter of climate change and policies should be included in curriculum of all university courses.
کلیدواژهها [English]
- Climate Change
- Abstract and Practical Knowledge
- Higher Education
- Mazandaran Province