نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
2 جغرافیای طبیعی دانشگاه پیام نور سقز
3 جغرافیا و برنامه ریزی شهری در دانشگاه پیام نور ساری
چکیده
امروزه مکانیابی کاربریهای شهری با استفاده از GIS در برنامهریزی شهری از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. کاربری تجاری یکی از این کاربریهای مهم شهری است که سایر فعالیتهای شهری را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. مراکز تجاری نوین یکی از زیرمجموعههای کاربری تجاری است که به صورت مجتمعهایی متشکل از صدها مغازه و واحدهای تجاری- خدماتی در سطح نواحی شهر مکانیابی و طراحی میشوند. شهر سقز در استان کردستان، با بیش از 130 هزار نفر جمعیت در سال 1385 دارای 3 ناحیه شهرداری میباشد که فقدان مراکز تجاری مناسب در آن موجب افزایش هزینههای دسترسی به خدمات شهری و رکود نسبی در نواحی مختلف شهر شده است. بدین منظور، تحقیق حاضر سعی دارد با تبیین شاخصهای مناسب و با بهرهگیری از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی به مکانیابی مراکز تجاری نوین در نواحی سقز بپردازد. در این راستا، معیارهای مناسب با مطالعات اسنادی تدوین و با استفاده از مدل AHP مکانهای مناسب در هر یک از نواحی شهرداری برای استقرار کاربری مذکور انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آنست که الگوی توزیع مراکز تجاری موجود در شهر سقز متناسب با اصول و معیارهای شهرسازی نبوده و ایجاد مراکز تجاری نوین شهری با بهرهگیری از قابلیتهای GIS در نواحی 3گانه شهر سقز میتواند به توزیع بهینه مراکز تجاری در شهر و خدماترسانی مناسب به شهروندان کمک کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The New Shopping Center Site-selection in Urban Areas by Using AHP Model; Case Study: City of Saghez
نویسندگان [English]
- Rasol Ghorbani 1
- Nader Parvin 2
- Jamal Gherisarian 3
1 Geography and Urban Planning, University of Tabriz
2 Geography Noor University turpentine
3 Geography and urban planning at Payam Noor University, Sari
چکیده [English]
In the modern urban planning using GIS for land use analysis is usual and efficient. Distribution of shopping centers as one of urban land uses plays important role in urban planning and its rearrangement. It seems that using the AHP extensions for site-selection of new shopping centers can aid improve urban structures and increase urban efficiency.
The main goal of this research is to survey and analyze suitable locations for constructing new shopping centers in Saghez. The city has located in Northwest of Kordestan province and its population is 131329 based on the report of Iranian Census Center in 1385. Majority of the residents do not have proper access to high quality shopping centers and therefore the current research aims to use AHP topropse new shopping centers locations in Saghez.
The results of this research show that the distribution of shops and commercial centers in this city have not adapted with urban planning standards and construction of new shopping centers in districts 3 of Saghez city would provide optimal distribution of commercial centers, and improve accessibility and proper services for residences in city.
کلیدواژهها [English]
- Site-Selections
- New shopping centers
- Analytical Hierarchy Process (AHP)
- Saghez city