نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه تبریز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی خانوارهای روستایی از عملکرد دهیاریها و عوامل مؤثر بر آن به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را سرپرستان خانوارهای روستاهای بخش مرکزی شهرستان همدان تشکیل میدادند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 268 خانوار تعیین شد. پرسشنامه مهمترین ابزار جمعآوری دادهها بود که روایی آن توسط متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام پیشآزمون و محاسبه ضریب آلفا کرونباخ (83/0=α) تأیید شد. بر اساس نتایج بهدست آمده میزان رضایت روستاییان از عملکرد دهیاریها در حد متوسط بوده است. همچنین نتایج نشان داد که بین نحوه اقامت در روستا (دائم و موقت) و مشاکت روستاییان در امور دهیاریها بهلحاظ رضایتمندی از عملکرد دهیاریها تفاوت معنیدار در سطح 1 درصد وجود داشت. براساس نتایج تحلیل رگرسیون متغیرهای ارتباط دهیار با اهالی روستا، سن سرپرست خانوار، توجه دهیار به نظرات اهالی روستا و آگاهی اهالی روستا از وظایف دهیاریها در مجموع 67 درصد از تغییرات رضایتمندی از عملکرد دهیاریها را تبیین کردهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Measurement of Villagers’ Satisfaction of Dehyari (Rural Management Unit) Performance and Factors affecting it in Central District of Hamedan County
نویسنده [English]
- Hosein Kouhestani
Assistant Professor, Department of Extension and Rural Development, Faculty of Agriculture, Tabriz University
چکیده [English]
The purpose of this study was to measurement of villagers’ satisfaction from Dehyari performance and the influential factors on it. The statistical population of the study was heads of rural household in central district of Hamedan county. This sample included 268 of heads of rural household that were calculated by the Cochran formula and the data was chosen through the random stratified sampling. In this research, the important tool for data gathering was a questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by specialists and its reliability was computed using Cronbachs Alpha coefficient (0.83(. Results indicated the villagers’ satisfaction of Dehyari performance was moderate. The results of Mann-Whitney tests indicate that there is a significant difference between the villagers’ satisfaction who permanently reside in the village and those who temporarily reside in the village. Also, there is significant differences between the villagers’ satisfaction who cooperate with Dehyari and who have never cooperate with Dehyari. The result of regression analysis revealed that the variables Dehyari relationship with villagers, age of household heads, and attention to the views of villagers and the awareness of villagers from Dehyari responsibilities in a total are predicted of about 67 percent of the dependent variables (villagers’ satisfaction of rural management unit performance).
کلیدواژهها [English]
- Rural Management
- performance
- Rural Management Unit (Dehyari)
- Satisfaction Measurement