نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری
2 عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
4 هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
کلانشهرها به عنوان مراکز تراکم جمعیت و خودروها از نظر مسائل حمل و نقل بیش از دیگر مراکز جمعیتی از معضل ترافیک و پیامدهای آن رنج می برند. بر این اساس کلانشهرهای مختلف راهکارهای متفاوتی را بر اساس شرایط و ویژگیهای شبکه حمل و نقل خود ارائه نمودهاند. ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز نیز راهکارهایی را به صورت پراکنده و موردی ارائه نموده است ولی مسأله اصلی در خصوص حمل و نقل در کلانشهرها فقدان و در برخی موارد ضعف طرحهای راهبردی برای ورود به برنامههای حمل و نقل هوشمند می باشد که اثربخشی برنامههای سازمانهای مرتبط با حمل و نقل شهری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت اولویت بندی استراتژیهای توسعه حمل و نقل هوشمند به منظور پوشش برنامه راهبردی مدیریت حمل و نقل می باشد. به عبارت دیگر این مقاله بر روی مدل ترکیبی اولویت بندی راهبردها متمرکز شده است. روش کار این پژوهش به این صورت است که پس از تشریح ادبیات موضوع، با استفاده از رویکرد استراتژیک، راهبردهای توسعه حمل و نقل هوشمند شهری که حاصل یک روش منطقی و علمی مدیریتی است ، با استفاده از روش ترکیبی(ANP،QSPM) مورد اولویت بندی قرار داده و ارتباط درونی متغیرهای مختلف را برای ارائه اولویت واقعی راهبردها در نظر گرفته است. در نهایت یافته های حاصل از این روش ترکیبی با استفاده از ضریب رتبهای اسپیرمن مقایسه شده است. نتیجه حاصل از این روش ترکیبی و مقایسه آن با ضریب رتبه ای اسپیرمن نشان میدهد که راهبرد (هماهنگی کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی در خصوص بهبود زیرساخت عمومی توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل) در هر دو روش تحلیل شبکه(ANP )و(GSPM) در اولویت اول قرار گرفت و سایر استراتژیها، اولویت بندی متفاوت از همدیگر دارند .
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Presenting Combination Model for Prioritizing Sustainable Development Strategies of Intelligent Transportation System Case Study: Metropolis of Tabriz
نویسندگان [English]
- tohid ahmadi 1
- zohreh fanni 2
- mohammad tagi razaviyan 3
- jamileh tavakoli nia 4
2 Department of Geography, Earth Science, University of Shahid beheshti , Tehran, Iran
چکیده [English]
Metropolises are as population and traffic density centers and their consequences are more than other population centers. Various metropolises present different solutions based on their circumstances and characteristics of transportation. The major issue about transportation in metropolises is weakness of strategic plans in order to apply the plans for intelligent transportation system that impresses urban transportation. Management organization of transportation in metropolis of Tabriz presents some solutions sporadically that are not enough to solve traffic problems. The purpose of this study is to present a model to prioritize development strategies for intelligent transportation system in order to cover strategic plan for transportation management. In other words, this paper is concentrated on combination model of prioritize strategies. The procedure of this research is that after literature review, development strategies of intelligent transportation system which is as a result of logic and scientific management model (ANP،QSPM), is prioritized by using strategic approach. For achieving this goal, combination procedure is done and the relationship of different variables to present the real priority of strategies is considered. Finally, findings of this combination procedure are compared by using Spearman rank order correlation. The result of combination procedure and comparing it with Spearman rank order correlation illustrate that strategy entitled “coordination of all organizations to enhance public infrastructure in order to develop intelligent transportation system” in both analysis (QSPM and ANP) is prioritized as a major strategy and other strategies have different priorities.
کلیدواژهها [English]
- Sustainable Development
- Tabriz
- Intelligent Transportation
- ANP