حامد بیتی؛ سیامند پناهی؛ مریم سلیمی
دوره 18، شماره 49 ، مهر 1393، ، صفحه 19-53
چکیده
امروزه گسترش پدیده شهرنشینی باعث پیچیده شدن مسائل شهری شده و مساله حمل و نقل شهری را به یکی از دغدغههای اصلی برنامهریزان شهری تبدیل نموده است. بنابراین ایجاد ساختارهای مناسب حمل و نقل، و ترغیب شهروندان به استفاده از انواع روشهای حمل و نقل عمومی [مانند اتوبوس، مترو، تراموا و ...] به یکی از چالشهای مهم مدیران شهری تبدیل ...
بیشتر
امروزه گسترش پدیده شهرنشینی باعث پیچیده شدن مسائل شهری شده و مساله حمل و نقل شهری را به یکی از دغدغههای اصلی برنامهریزان شهری تبدیل نموده است. بنابراین ایجاد ساختارهای مناسب حمل و نقل، و ترغیب شهروندان به استفاده از انواع روشهای حمل و نقل عمومی [مانند اتوبوس، مترو، تراموا و ...] به یکی از چالشهای مهم مدیران شهری تبدیل گردیده است. در این میان در بین انواع سیستمهای حمل و نقل عمومی، سامانه اتوبوسهای تندرو یکی از کارآمدترین و موثرترین روشهای حمل و نقل عمومی میباشد که دارای مزایای فراوانی بوده و در اکثر کلانشهرهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که اجرای سامانه اتوبوسهای تندرو نیازمند ایجاد اجزا مشخص و استفاده از مسیر، اتوبوس و ایستگاه و تجهیزات خاص میباشد، میتواند بر واحدهای همسایگی خود تأثیرات فراوان اقتصادی و اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. این تحقیق بهدنبال یافتن تأثیرات و تأثیرات متفاوت اجرای سامانه حمل و نقل اتوبوسهای تندرو بر بافت پیرامون مسکونی و تجاری خود در کلانشهر تبریز میباشد.
بر این اساس با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای میدانی شاخصهای تأثیرگذاری مسیر BRT بر همسایگیهای مجاور مشخص گردیده است و سپس با استفاده از نتایج بررسیهای میدانی و با بهرهگیری از تحلیلهای توصیفی و استنباطی به پرسشهای تحقیق پاسخ داده شده است. تحلیل و ارزیابی پرسشنامههای جمعآوری شده از تأثیرات سامانه BRT بر حوزههای تأثیرگذار نشان میدهد که واکنش حوزههای درگیر با کاربریهای متفاوت مسکونی و تجاری نسبت به این طرح متفاوت میباشد. و اجرای طرح دارای تأثیرات مثبت و منفی بر بافت پیرامون خود بوده است. و در حالی که توانسته است رضایت نسبی ساکنان اطراف مسیر را تأمین نماید در رضایتمندی کسبه اطراف ناموفق بوده است.