برنامه ریزی شهری
مصطفی امیرفخریان؛ سمانه باقرزاده
چکیده
فضاهای عمومی بعدمهم مدنیت شهرها بشمار میآیند. این فضاها بدلیل محدودیتهای ایجاد شده، بیشترین اثرپذیری را دردوران کرونا داشتهاند. هدف این مطالعه اجتماعپذیری فضاهای عمومی درمنطقه1شهرمشهد میباشد و بدنبال آن است تا نشان دهد کیفیت حضور افراد در این فضاها در نتیجه شیوع کرونا چه تغییری کرده است؟ و آیا ویژگیهای زمینهای افراد(اکتسابی ...
بیشتر
فضاهای عمومی بعدمهم مدنیت شهرها بشمار میآیند. این فضاها بدلیل محدودیتهای ایجاد شده، بیشترین اثرپذیری را دردوران کرونا داشتهاند. هدف این مطالعه اجتماعپذیری فضاهای عمومی درمنطقه1شهرمشهد میباشد و بدنبال آن است تا نشان دهد کیفیت حضور افراد در این فضاها در نتیجه شیوع کرونا چه تغییری کرده است؟ و آیا ویژگیهای زمینهای افراد(اکتسابی و غیراکتسابی) در این خصوص نقش داشتهاست؟ مطالعه ازنوع توصیفی-تحلیلی و متغیرهای تحقیق براساس مدل مفهومی شامل4مولفة حضورپذیری، امنیت، بهداشتعمومی و مدیریتفضایعمومی در قالب 55 متغیر است. مقیاس مطالعه نیز شامل کلیه فضاهای عمومی منطقه1می باشد. برای این منظور بااستفاده از فرمول کوکران اقدام به تکمیل 356پرسشنامه ازحاضرین در فضایعمومی گردید. دادههای جمعآوری شده پس از ورود به نرمافزارSpss ازطریق آزمونهای استنباطی نظیر "تیتکنمونهای"، "تیدونمونهایمستقل"، "زوجی" و "آزمونهمبستگی" مورد سنجش قرار گرفت. باترکیب اطلاعات ازطریق روشهای منطقی، داستان اجتماعپذیریفضاهایعمومی درقالب "4پرده" برحسب ویژگیهای زمینهایِ اکتسابی(تحصیلات و تاهل) و زمینهایِ غیراکتسابی(سن وجنسیت) استفادهکنندگان تنظیم شد."پردهاولداستان" نشان از استرس بالاتروعدم تمایل مشارکت مردان در مقایسه با زنان درفضایعمومی داشت. "پردهدوم" حاکی از آن بودکه متاهلان انگیزهای قویتر و تمایل به تعامل بادیگران در مقایسه با مجردان هستند. "پردهسومداستان" کاهش حضورپذیری، عدم تمایل به کارمشترک در فضای عمومی و حسناامنی در بین افراد باسواد در مقایسه با افراد باسطحسوادپایینتر را نشانداد و "پردهچهارم" نیز گرایش به فضای مجازی، عدم نیاز به روشنایی معابر، کاهش حضورپذیری و درک افراد غریبه در بین افراد مسنتر را تاییدکرد. یافتههای تکمیلی، بیانگر نقش اثرگذار واکسیناسیون عمومی در ارتقای حس حضورپذیری ساکنین در فضای عمومی پس ازشیوع کرونااست.
محمدحسین سرایی؛ زهرا محمدزاده
دوره 18، شماره 49 ، مهر 1393، ، صفحه 119-137
چکیده
فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راههای برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیتهای حمل و نقل عـمومی در کلانشهرها را توسـعه مسیرهای ویژه اتوبوسرانی میدانند، اتوبوسهای تندرو یکی از راهکارهای موقتی, کوتاهمدت و کمهزینه برای حل مشکلات ترافیک کلانشهرهای جهان سوم میباشد. کلانشهر مشهد ...
بیشتر
فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راههای برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیتهای حمل و نقل عـمومی در کلانشهرها را توسـعه مسیرهای ویژه اتوبوسرانی میدانند، اتوبوسهای تندرو یکی از راهکارهای موقتی, کوتاهمدت و کمهزینه برای حل مشکلات ترافیک کلانشهرهای جهان سوم میباشد. کلانشهر مشهد سالیانه پذیرای حدود 15 میلیون زائر و گردشگر خارجی است و در این صورت فشار بر زیرساختها و به ویژه سیستم حمل و نقل و ترافیک چندین برابر میشود بنابراین بهکارگیری سیستم بیآرتی از سال 1387 برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد مطرح شده است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی میباشد و هدف از آن ارزیابی میزان اثربخشی سیستم بی.آر.تی در شهر مشهد میباشد. روش جمعآوری دادهها به صورت میدانی بوده و ابتدا عوامل مؤثر در میزان اثربخشی اتوبوسهای تندرو جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی میزان کارایی هر یک از مسیرهای بیآرتی در شهر مشهد مشخص گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده اثربخشی بالای مسیر 1013 که شرق به غرب کلانشهر مشهد را پوشش میدهد میباشد.