ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
اسدالله حجازی؛ محمد حسین رضائی مقدم؛ زهرا قاسمی زادگنبد
چکیده
اکوتوریسم عبارت است از سفر هدفدار به طبیعت برای شناخت تاریخ طبیعی و فرهنگی محیط با پرهیز از ایجاد تغییر در اکوسیستم و ایجاد فعالیتهای اقتصادی که منجر به بهرهبرداری صحیح از منابع محیط زیست و اشتغالزایی برای اهالی بومی شود که از آن میتوان بهعنوان یکی از منابع جدید درآمد در راستای توسعه پایدار نام برد. دهستان مرگور ...
بیشتر
اکوتوریسم عبارت است از سفر هدفدار به طبیعت برای شناخت تاریخ طبیعی و فرهنگی محیط با پرهیز از ایجاد تغییر در اکوسیستم و ایجاد فعالیتهای اقتصادی که منجر به بهرهبرداری صحیح از منابع محیط زیست و اشتغالزایی برای اهالی بومی شود که از آن میتوان بهعنوان یکی از منابع جدید درآمد در راستای توسعه پایدار نام برد. دهستان مرگور در شهرستان ارومیه با تنوع جغرافیایی و فرهنگی بالا و دارا بودن چشماندازهای خاص گردشگری از مقاصد مهم گردشگری منطقه محسوب میشود و هدف از انجام این پژوهش ارزیابی توانمندیهای اکوتوریسمی دهستان مرگور است. بر این اساس ابتدا مطالعات پایه انجام گرفت و با شناسایی عوامل اکولوژیکی اعم از اقلیمی، انسانی، زمینشناختی، توپوگرافی و گردشگری که در زمینه اکوتوریسم موثرند، ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎت جغرافیایی ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ با اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺒﮑﻪای پس از ساخت شبکه تحلیلی، ماتریس مقایسات زوجی تشکیل شده و وزن نسبی عناصر حاصل شد. در نهایت وزن نسبی عناصر به نقشههای مربوطه تخصیص یافته و نقشه پهنهبندی توان اکوتوریسم با عملگر گامای فازی ایجاد شد. نتایج نشان داد که از کل مساحت منطقه مورد مطالعه حدود 50/14 درصد در گروه بسیار مناسب، 32/26 درصد در گروه نسبتاً مناسب، 27 درصد در گروه نسبتاً نامناسب و 15/32 درصد در گروه کاملاً نامناسب واقع شدهاند با توجه به بکر بودن منطقه و لزوم ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید در آن، نتایج تحقیق حاضر میتواند در زمینه شناسایی پتانسیلهای منطقه و دستیابی به سطح بالاتری از توسعه اقتصادی و اجتماعی محلی مفید واقع گردد.
برنامه ریزی شهری
توحید احمدی؛ زهره فنی؛ محمدتقی رضویان؛ جمیله توکلی نیا
دوره 23، شماره 67 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 25-44
چکیده
کلانشهرها به عنوان مراکز تراکم جمعیت و خودروها از نظر مسائل حمل و نقل بیش از دیگر مراکز جمعیتی از معضل ترافیک و پیامدهای آن رنج می برند. بر این اساس کلانشهرهای مختلف راهکارهای متفاوتی را بر اساس شرایط و ویژگیهای شبکه حمل و نقل خود ارائه نمودهاند. ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز نیز راهکارهایی را به صورت ...
بیشتر
کلانشهرها به عنوان مراکز تراکم جمعیت و خودروها از نظر مسائل حمل و نقل بیش از دیگر مراکز جمعیتی از معضل ترافیک و پیامدهای آن رنج می برند. بر این اساس کلانشهرهای مختلف راهکارهای متفاوتی را بر اساس شرایط و ویژگیهای شبکه حمل و نقل خود ارائه نمودهاند. ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز نیز راهکارهایی را به صورت پراکنده و موردی ارائه نموده است ولی مسأله اصلی در خصوص حمل و نقل در کلانشهرها فقدان و در برخی موارد ضعف طرحهای راهبردی برای ورود به برنامههای حمل و نقل هوشمند می باشد که اثربخشی برنامههای سازمانهای مرتبط با حمل و نقل شهری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت اولویت بندی استراتژیهای توسعه حمل و نقل هوشمند به منظور پوشش برنامه راهبردی مدیریت حمل و نقل می باشد. به عبارت دیگر این مقاله بر روی مدل ترکیبی اولویت بندی راهبردها متمرکز شده است. روش کار این پژوهش به این صورت است که پس از تشریح ادبیات موضوع، با استفاده از رویکرد استراتژیک، راهبردهای توسعه حمل و نقل هوشمند شهری که حاصل یک روش منطقی و علمی مدیریتی است ، با استفاده از روش ترکیبی(ANP،QSPM) مورد اولویت بندی قرار داده و ارتباط درونی متغیرهای مختلف را برای ارائه اولویت واقعی راهبردها در نظر گرفته است. در نهایت یافته های حاصل از این روش ترکیبی با استفاده از ضریب رتبهای اسپیرمن مقایسه شده است. نتیجه حاصل از این روش ترکیبی و مقایسه آن با ضریب رتبه ای اسپیرمن نشان میدهد که راهبرد (هماهنگی کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی در خصوص بهبود زیرساخت عمومی توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل) در هر دو روش تحلیل شبکه(ANP )و(GSPM) در اولویت اول قرار گرفت و سایر استراتژیها، اولویت بندی متفاوت از همدیگر دارند .
محمدرضا پورمحمدی؛ میرستار صدرموسوی؛ اصغر عابدینی
دوره 19، شماره 53 ، مهر 1394، ، صفحه 69-92
چکیده
بافت فرسوده، بافتی میباشد که در فرآیند زمانی طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه از لحاظ عملکردی دچار چالشهایی بوده و پاسخگوی نیازهای امروز نمیباشد و توجه و برنامهریزی برای بهبود وضعیت کنونی بافتهای فرسوده ضروری است، چرا که با گذشت زمان وضعیت این بافتها هر روز وضعیت نامناسبی بهخود میگیرد. شهر ارومیه دارای ...
بیشتر
بافت فرسوده، بافتی میباشد که در فرآیند زمانی طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه از لحاظ عملکردی دچار چالشهایی بوده و پاسخگوی نیازهای امروز نمیباشد و توجه و برنامهریزی برای بهبود وضعیت کنونی بافتهای فرسوده ضروری است، چرا که با گذشت زمان وضعیت این بافتها هر روز وضعیت نامناسبی بهخود میگیرد. شهر ارومیه دارای 2/1313 هکتار بافت فرسوده میباشد که شامل سه نوع بافت فرسوده تاریخی (مرکزی)، بافت فرسوده میانی و بافت فرسوده حاشیهای میباشد و هر یک از انواع بافتهای یاد شده دارای ویژگیها و خصوصیاتی میباشند که تأثیر چالشهای شناسایی شده در این تحقیق در هر محدوده متفاوت میباشد در این مقاله به ارزیابی سیاستهای ساماندهی و شناسایی معیارهای مهم و تحلیل چالشهای موجود در بافتهای فرسوده با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای (مدلANP) پرداخته شده و در نهایت به اولویتبندی انواع بافت فرسوده اقدام شده است. این مقاله در نوع خود منحصر به فرد بوده و برای اولین بار در کشور مدل (ANP) در بخش مسکن و بافتهای فرسوده مورد استفاده قرار گرفته است.
سیده خدیجه رضاطبع؛ رحیم حیدری چیانه
دوره 18، شماره 47 ، فروردین 1393، ، صفحه 71-108
چکیده
حمل و نقل یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی شهرها بوده از اینرو برنامهریزی مناسب برای آن، پایه اولیه موجودیت و تبیین روابـط متقابل فضایی شـهرها را ممکن مـیسازد. ضعف مدیریت و عدم وجود برنامههای یکپارچه سبب بروز چالشهایی در بهرهبرداری از قابلیتهای کنونی سیستم حمل و نقل شهری شده است. دادههای مورد نیاز تحقیق، ...
بیشتر
حمل و نقل یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی شهرها بوده از اینرو برنامهریزی مناسب برای آن، پایه اولیه موجودیت و تبیین روابـط متقابل فضایی شـهرها را ممکن مـیسازد. ضعف مدیریت و عدم وجود برنامههای یکپارچه سبب بروز چالشهایی در بهرهبرداری از قابلیتهای کنونی سیستم حمل و نقل شهری شده است. دادههای مورد نیاز تحقیق، با استفاده از متدولوژی CDS از طریق منابع کتابخانهای و با نظرسنجی یک سوم از مسئولان بخش حمل و نقل با روش نمونهگیری تصادفی ساده در کلانشهر رشت جمعآوری گردید. برای روایی و اعتبار پرسشنامه از آزمون کرونباخ و برای تدوین استراتژیها از ماتریس SWOT، SPACE و برای اولویتبندی راهبردها از روش QSPM و ANP استفاده شد. نتایج حاصل از ماتریس SWOT دارای نمرههای ارزیابی 23/2 و 87/2 میباشد از اینرو موقعیت حمل و نقل شهری رشت در موقعیت تدافعی قرار گرفته و برای برنامهریزی آن راهبرد تدافعی را باید برگزید همچنین نتایج ارزیابی SPACE مشابه یافتههای ماتریس سوات است. محورهای اصلی برنامهریزی مذکور بر اساس ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی، تأمین بودجه مالی، بهکارگیری نیروی انسانی متخصص، ارتقای زیرساخت فنی- ارتباطی و شاخصهای حقوقی و فرهنگی اولویتبندی گردید و سپس بر اساس تحلیل و ارزیابی معیارها و زیرمعیارها در قالب شاخصهای محیطی و ساختاری، شش گزینه پیشنهادی مطرح گردید که در این میان استراتژیهای موثر به ترتیب اهمیت، ارتقای مدیریت و برنامههای سازمانی با 95/30 درصد، تأمین مالی با 32/22 درصد و بهکارگیری نیروهای چند تخصصی با 94/14 درصد، ارتقای زیرساختهای فنی- ارتباطی با 70/12 درصد، ارتقای فرهنگی با 01/10 درصد و ارتقای حقوقی با 97/8 درصد میباشد.