برنامه ریزی شهری
مهدی محمدی سرین دیزج؛ ابوالفضل شهامت
چکیده
بافتهای کهن و ناکارآمد شهری پهنههایی هستند که در مقایسه با سایر نقاط شهر از جریان توسعه عقبافتاده، از چرخۀ تکاملی حیات جدا گشته و به کانون مشکلات و نارساییها تبدیلشدهاند. این پژوهش باهدف امکان سنجی بازآفرینی بافت قدیمی و ناکارآمد محلههای تپه و حمام کوچۀ شهر عجبشیر، از نوع کاربردی و به روش توصیفی ـ تحلیلی میباشد. اطلاعات ...
بیشتر
بافتهای کهن و ناکارآمد شهری پهنههایی هستند که در مقایسه با سایر نقاط شهر از جریان توسعه عقبافتاده، از چرخۀ تکاملی حیات جدا گشته و به کانون مشکلات و نارساییها تبدیلشدهاند. این پژوهش باهدف امکان سنجی بازآفرینی بافت قدیمی و ناکارآمد محلههای تپه و حمام کوچۀ شهر عجبشیر، از نوع کاربردی و به روش توصیفی ـ تحلیلی میباشد. اطلاعات بهصورت میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محقق ساخته بهدستآمده است. برای بکارگیری مدل SWOT، تعداد 25 نفر از متخصصین و کارشناسان حوزه شهرسازی و شهرداری انتخاب و پرسشنامه مدل در اختیار آنها قرار گرفت. برای تحلیل متغیرها و شاخصها از مدل تحلیل استراتژیک SWOT و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM استفاده گردید. برای سنجش متغیّرها در پرسشنامه، از طیف لیکرت پنج سطحی استفاده شده است. یافتهها ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ براساس مدل SWOT، امتیاز عوامل داخلی IFE، 13/2 و امتیاز عوامل خارجی EFE، 58/2 به دست آمد. لذا عواملی داخلی با امتیاز کمتر از 5/2 نشانگر غلبه نقاط ضعف بر نقاط قوت و عوامل خارجی هم با امتیاز بیشتر از 5/2 نشاندهنده غلبه فرصتها بر تهدیدها است. بنابراین، راهبرد مناسب برای بازآفرینی محلات قدیمی تپه و حمام کوچۀ شهر عجبشیر از نوع محافظهکارانه(wo) میباشد. نتیجه نشان داد که پس از اولویتبندی نتایج در ماتریس QSPM، استراتژی از بین بردن نامنظمی بافت ناکارآمد و فشردگی دانهبندی عناصر کالبدی با توجه به امکان تبدیلشدن این محلات به مرکزیت تجاری و گردشگری بهعنوان اولین اولویت برای بازآفرینی و مدیریت توسعه بافت فرسوده و ناکارآمد محلههای تپه و حمام کوچۀ شهر عجبشیر تعیین گردید.
برنامه ریزی شهری
صابر محمدپور؛ نادر زالی؛ سارا امیری
چکیده
برنامهریزی راهبردی شامل استراتژیها و اهدافی است که به منظور مدیریت، نگهداری و تأمین مالی سیستم حملونقل به روشهایی خلاقانه و پایدار عمل میکند. هدف برنامه راهبردی ترویج سیستم حملونقل متوازن و متعادلی است که انتخابهایی پایدار را ارائه میدهد. از طرفی هم این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حملونقل را به سمت پایداری اجتماعی، ...
بیشتر
برنامهریزی راهبردی شامل استراتژیها و اهدافی است که به منظور مدیریت، نگهداری و تأمین مالی سیستم حملونقل به روشهایی خلاقانه و پایدار عمل میکند. هدف برنامه راهبردی ترویج سیستم حملونقل متوازن و متعادلی است که انتخابهایی پایدار را ارائه میدهد. از طرفی هم این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حملونقل را به سمت پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی سوق دهد، ضروری میسازد و یکی از این رویکردها یکپارچهسازی حملونقل است. استان کرمان به دلیل عدم برنامهریزی مناسب در بخش حملونقل، به جایگاه واقعی خویش دست نیافته است. در این میان نیاز به ایجاد یک ظرفیت برنامهریزی راهبردی مناسب و تغییر سبک برنامهریزی موجود وجود دارد. پژوهش حاضر از جهت هدف، تحقیقی کاربردی است که در جهت برنامهریزی راهبردی توسعه یکپارچه حملونقل منطقهای در استان کرمان میکوشد. همچنین ازنظر ماهیت و روش اکتشافی- توصیفی- تجویزی است. جهت دستیابی به اطلاعات عمدتاً از طریق مراجعه به متون موجود، کتب درسی، اسناد و مدارک و مقالات خواهد بود و از روش اسنادی استفاده شده است. همچنین در ادامه برای تکمیل اطلاعات از روشهای میدانی همچون استفاده از پرسشنامه و از روش مصاحبه استفاده شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظر کارشناسان از طریق مدل دلفی(Delphi) و تکنیک سوات (SWOT) تعدادی راهبرد جهت بهبود شرایط فعلی یکپارچگی حملونقل منطقه داده شده است.
برنامه ریزی شهری
لطف الله بوارد؛ مریم ایلانلو
دوره 23، شماره 70 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-27
چکیده
امروزه با افزایش تولید پسماند در جوامع شهری و روستائی، سیستم مدیریت پسماند می تواند به عنوان بخشی از سیستمهای جامع مدیریت به حساب آید. زیانهای اقتصادی و بهداشتی حاصل از کنترل غیر اصولی مواد زاید جامد در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر، لزوم برداشتن گامهای اساسی را در زمینه کنترل مواد زاید جامد روشن ...
بیشتر
امروزه با افزایش تولید پسماند در جوامع شهری و روستائی، سیستم مدیریت پسماند می تواند به عنوان بخشی از سیستمهای جامع مدیریت به حساب آید. زیانهای اقتصادی و بهداشتی حاصل از کنترل غیر اصولی مواد زاید جامد در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر، لزوم برداشتن گامهای اساسی را در زمینه کنترل مواد زاید جامد روشن می سازد. این پژوهش با هدف مدیریت مواد زائد جامد شهری و نقش آن در توسعه پایدار درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر انجام شده است. دادههای تحقیق عمدتاً از طریق روش میدانی جمع آوری شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده وضعیت مدیریت مواد زائد جامد شهری مورد بررسی قرار گرفت. سپس جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از مدل SWOT استفاده شد. برای این منظور محیط داخلی (نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی (فرصتها و تهدیدها) منطقه ی مورد مطالعه قرار گرفت و سپس برای تکمیل اطلاعات به دست آمده به وسیله ی پرسشنامه از شهروندان و کارکنان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر، نظرخواهی شد که با وزن دهی به موارد مورد نظر به تکمیل ماتریس SWOT در نهایت به ارایه راهبردها و استراتژیهای مناسب مدیریت صحیح جمع آوری و دفع مواد زائد پرداخته شده است. در پایان راهبردها براساس ماتریس QSPM اولویت بندی و پیشنهاد گردیده است. بررسی پرسشنامهها نشان داد که وضعیت مدیریت مواد زائد جامد شهری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان ماهشهر در بیشتر پارامترها مناسب می باشد. همچنین مدیریت و برنامه ریزی صحیح بازیافت پسماندهای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.
برنامه ریزی شهری
کریم حسین زاده دلیر؛ علیرضا سلطانی؛ یحیی کریم پور
دوره 23، شماره 70 ، اسفند 1398، ، صفحه 59-77
چکیده
در اتمسفر جهانی شدن، شهرها در رقابت شدید با یکدیگر سعی بر ورود بر چرخه جهانی دارند. جهانی شدن اثرات مثبت و منفی بسیاری را بر شهرها و بویژه کلانشهرها بر جای میگذارد. تدوین برنامهها و چشماندازها و راهبردهای مناسب، لازمه بقا و رشد در عرصه پیچیده، در همتنیده و رقابتی جهانی کنونی میباشد. مدیریت کلانشهرها با هدف جهانی شدن و ...
بیشتر
در اتمسفر جهانی شدن، شهرها در رقابت شدید با یکدیگر سعی بر ورود بر چرخه جهانی دارند. جهانی شدن اثرات مثبت و منفی بسیاری را بر شهرها و بویژه کلانشهرها بر جای میگذارد. تدوین برنامهها و چشماندازها و راهبردهای مناسب، لازمه بقا و رشد در عرصه پیچیده، در همتنیده و رقابتی جهانی کنونی میباشد. مدیریت کلانشهرها با هدف جهانی شدن و استانداردهای جهانی، مستلزم تدوین برنامههای محلی و ملی و دیپلماسی شهری و ملی میباشد و نیازمند اتخاذ تدابیر دولت به حمایت از ارتباطات بینالمللی کلانشهرها در کنار اهداف ملی می باشد. این مقاله در نظر دارد وضعیت کلانشهر تبریز را، با تاکید بر پتانسیل سرمایهگذاری، در قالب برنامهریزی استراتژیک تحلیل نموده و راهبردهای سازندهای را به منظور توانمندی بیشتر در مسیر جهانی شدن ارائه نماید. نتایج مطالعه نشان میدهد کلانشهر تبریز در صورت سیاست گذاری فعالانه و سازنده در زمینه استفاده از پتانسیلهای داخلی و فرصتهای خارجی، در فرایند جهانی شدن، میتواند از مزایای آن بهرهمند شده، و آن را به عنوان فرصتی برای تحقق توسعه پایدار شهری بهره برداری نماید.
اصغر ضرابی؛ جبّار علیزاده اصل؛ عیسی بهاری
دوره 18، شماره 48 ، تیر 1393، ، صفحه 177-210
چکیده
اکوتوریسم شاخهای از گردشگری است که میتواند توان بالقوه طبیعی و ویژگیهای فرهنگی را به سرمایههای بالفعل تبدیل کند. بدیهی است بدون آگاهی و شناخت پتانسیلها و توانهای بالقوه و بالفعل هر منطقه، امکان برنامهریزی و پیشبینی وجود نخواهد داشت. بر این اساس در این پژوهش به شناسایی نقاط قوّت، ضعف، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای ...
بیشتر
اکوتوریسم شاخهای از گردشگری است که میتواند توان بالقوه طبیعی و ویژگیهای فرهنگی را به سرمایههای بالفعل تبدیل کند. بدیهی است بدون آگاهی و شناخت پتانسیلها و توانهای بالقوه و بالفعل هر منطقه، امکان برنامهریزی و پیشبینی وجود نخواهد داشت. بر این اساس در این پژوهش به شناسایی نقاط قوّت، ضعف، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای توسعه اکوتوریسم در بند ارومیه پرداخته شده است. هدف این پژوهش علاوهبر معرفی روستای بند بهعنوان یکی از مناطق توریستی استان، بررسی مشکلات و تنگناها از نظر امکانات و زیرساختهای گردشگری، پتانسیلهای اکوتوریسم و ارائه راهکارهایی در رابطه با رفع موانع اکوتوریسم در آن میباشد. رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی، تحلیلی و علّی و با توجه به هدف نوع تحقیق کاربردی است. دادههای آن از طریق پرسشنامه تهیه شده و جامعه آماری پژوهش حاضر گردشگرانی که در تابستان 1388 به بند سفر کردهاند، میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرمافزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده و جهت ترسیم نقشه از نرمافزار Arc/GISبهره گرفته شده است. همچنین جهت ارزیابی پتانسیلها و قابلیتهای اکوتوریستی از مدل SWOT در راستای تقویت نقاط قوّت و فرصت و کاهش تهدید و ضعفها استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد: هر چه میزان تبلیغات افزایش یابد به همان اندازه میزان گردشگران ورودی افزایش پیدا میکند. که نتیجه بهدست آمده از این رابطه 41/0درصد است و بیانگر یک رابطه قابل قبول و متوسط به بالا میباشد. هر چه میزان امکانات و خدمات و تسهیلات مکانهای گردشگری بیشتر باشد به همان اندازه میزان رضایت گردشگران افزایش مییابد. که در بند ارومیه رابطه بین رضایت گردشگران از امکانات و خدمات ارائه شده 36/0 بوده که یک رابطه متوسط به پایین میباشد. ارزیابی منطقه با مدل SWOT ، نشاندهنده 35 نقطه ضعف و تهدید در مقابل 25 نقطه قوت و فرصت است؛ که نیازمند توجه جدّی مدیران و برنامهریزیهای منسجم و کلان در جهت تبدیل نقاط ضعف و تهدید به نقاط قوّت و استفاده از فرصتها در راستای توسعه اکوتوریسم منطقه مورد مطالعه است.