ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
1. ارزیابی و سنجش میزان تاب‌آوری روستاهای هدف گردشگری(مورد مطالعه: ناحیه اردیبل)

کیومرث خداپناه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1400

http://dx.doi.org/10.22034/gp.2021.45990.2838

چکیده
  امروزه گردشگری یکی از منابع مهم تولید، درآمد، اشتغال و ایجاد زیر ساخت ها برای نیل به توسعه پایدار بشمار می آید. گردشگری روستایی گرایشی نوین در گردشگری است، که از دهه 50 به بعد مطرح گردیده است. پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان تاب آوری روستاهای هدف گردشگری در کانون‌های گردشگری ناحیه اردبیل انجام شده است، از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ...  بیشتر

ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
2. بررسی وضعیت جاذبه ‏های تاریخی شهر بیرجند از دیدگاه گردشگران

جواد یوسفی

دوره 23، شماره 70 ، زمستان 1398، ، صفحه 329-346

چکیده
  جاذبه‏های گردشگری یکی از مهمترین عناصر در برنامه‏ریزی توسعه گردشگری به شمار می‏آیند به طوری که پیشرفت گردشگری و صنایع وابسته به آن در گرو جاذبه‏هاست. از این رو مطالعه و ارزیابی جاذبه‏های گردشگری برای مدیریت هر چه بهتر صنعت گردشگری منطقه ضروری است. بنا به اهمیت موضوع در این پژوهش وضعیت برخی از مهمترین جاذبه‏های تاریخی شهر ...  بیشتر

برنامه ریزی روستایی
3. حمایت اجتماعات محلی از توسعه گردشگری و ارتباط آن با معیشت پایدار روستاهای مرزی شهرستان چابهار

اسلام بشکار؛ جواد بذرافشان؛ مهرشاد طولابی نژاد

دوره 23، شماره 69 ، پاییز 1398، ، صفحه 41-64

چکیده
      حمایت اجتماعات محلی از توسعه گردشگری یک عامل مهم در مدیریت گردشگری جامعه محور است که می­تواند نقش مهمی در توسعه آن و به تبع بر معیشت پایدار خانوارها بازی کند. هدف این مطالعه بررسی حمایت اجتماعات محلی از توسعه گردشگری و ارتباط آن با معیشت پایدار روستایی می­باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی- ...  بیشتر

ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
4. تحلیل عوامل مؤثر بر پیشبرد فرهنگ مشارکت محلی در برنامه ریزی توسعه گردشگری (مطالعة موردی، منطقة آزاد ماکو)

محمدرحیم رهنما؛ مهدی عبداله زاده

دوره 21، شماره 62 ، زمستان 1396، ، صفحه 97-115

http://dx.doi.org/3-13

چکیده
    در این پژوهش، عوامل مؤثر بر پیشبرد فرهنگ مشارکت محلی در برنامه­ریزی توسعة گردشگری در منطقة آزاد ماکو مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهش­های توصیفی- تحلیلی و کاربردی است، جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش نیز، مردم ساکن در محدودة منطقة آزاد ماکو، به تعداد 183453نفر می باشند که از میان آنها بر اساس فرمول ...  بیشتر

ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
5. پهنه بندی گردشگری اقلیمی استان های ایلام و کرمانشاه

سیدهادی طیب نیا؛ سیروس قنبری

دوره 21، شماره 62 ، زمستان 1396، ، صفحه 183-202

http://dx.doi.org/3-5

چکیده
    برنامه ریزی در امر گردشگری از جنبه های مختلف ضروری و مهم است و شناخت پهنه های مناسب برای گردشگری به لحاظ آسایش اقلیمی از موارد مهم در برنامه ریزی گردشگری می باشد. هدف از انجام این تحقیق، برآورد آسایش اقلیمی مناطق شهری و روستایی دو استان ایلام و کرمانشاه در جهت توسعه و برنامه ریزی گردشگری می باشد. جهت این امر، ابتدا به بررسی جاذبه ...  بیشتر

ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
6. تحلیلی بر میزان رضایت‌مندی گردشگران گل و گیاه در زمان‌های اوج ورود به شهرستان محلات

نصرت مرادی؛ سید هدایت الله نوری؛ کبریا مرادی؛ شیرکو پسندی

دوره 21، شماره 60 ، تابستان 1396، ، صفحه 239-261

http://dx.doi.org/101

چکیده
  گردشگری که امروزه از جمله اولین فعالیت‌ها جهت اشتغال‌زایی و درآمدزایی در جهان محسوب می‌شود در سال‌های اخیر با رشدی شتابان توانسته جایگاه خود را به بالاترین سطح ارتقاء دهد. صنعت گردشگری به­دلیل ماهیت چترگونه خود دارای انواع گوناگونی است و به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود که یکی از زیرمجموعه‌های آن گردشگری کشاورزی است. این شکل ...  بیشتر

ژئوتوریسم، اکوتوریسم و گردشگری
7. بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر توانمندسازی توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)

محمد تقی رهنمایی؛ اسماعیل علی اکبری؛ اسماعیل صفرعلی زاده

دوره 21، شماره 59 ، بهار 1396، ، صفحه 153-174

http://dx.doi.org/12

چکیده
  گردشگری به­عنوان بزرگ‌ترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. بدین جهت، اثربخش کردن هرچه بیش­تر توسعه گردشگری و ارتقاء پیامدهای مثبت آن، نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی است. این مطالعه از نظر ماهیت ...  بیشتر

8. بررسی تعزیه به عنوان یکی از پتانسیل¬های گردشگری مذهبی با بهره گیری از تکنیک SWOT

زهره هادیانی؛ منیر یاری؛ برزو سبزی

دوره 17، شماره 45 ، پاییز 1392، ، صفحه 255-281

چکیده
  گردشگری در واقع ناشی از تفاوت ساختارهای اجتماعی است و هر جا از هر چیز، دو نوع متفاوت وجود داشته باشد، بی­شک جذابیتی برای فهم نوع دیگر پدید خواهد آمد. تنوع مذاهب نیز جذابیتی برای فهم مذهب­های دیگر بوجود می­آورد و یک انگیزه را در گردشگران برای گردشگری مذهبی شکل می­دهد. گردشگری مذهبی یکی از رایج­ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان ...  بیشتر

9. بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: کلان شهر تبریز)

یعقوب زنگنه؛ یاسر شمس الله زاده

دوره 16، شماره 41 ، پاییز 1391، ، صفحه 153-168

چکیده
  در چند دهه‌ اخیر یکی از موضوعات مهمی که در مطالعات مربوط به گردشگری مورد توجه محققان قرار گرفته است، تصویر (وجهه استنباط شده) گردشگران از یک مقصد گردشگری بوده است. نتایج اکثر این پژوهش‌ها حاکی از تأثیر تصویر ذهنی گردشگر از یک مقصد در تصمیم به سفر، رفتار در حین سفر و قصد انجام سفرهای مجدد به آن مقصد است. علی‌رغم اهمیت این مفهوم ...  بیشتر